Du trenger ikke å punge ut hundretusenvis av kroner for en SUV i luksusbil-klassen. Nissan Murano er et eksempel på det.
Du trenger ikke å punge ut hundretusenvis av kroner for en SUV i luksusbil-klassen. Nissan Murano er et eksempel på det.

Nissan Murano: Glemt luksus-SUV på billigsalg

Råtøff og sjelden – og med kraftig verditap.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan lager kanskje ikke flest biler i det som kalles premiumbil-segmentet. Det har de nemlig et eget "merke" som tar seg av – Infiniti.

Men de har da noen luksusbiler på samvittigheten selv også. Blant annet en SUV som mange knapt har hørt om – Murano.

En 2005-modell, som kostet rundt en million kroner ny i Norge, ligger nå til salgs for 299.000 kroner ferdig registrert.

Det betyr at du får den til en tredjedel av prisen – etter bare 92.200 kilometer.

LES OGSÅ: Nissan X-Trial: Dette kan være et lite SUV-kupp

Stor bensinmotor

Murano er i utgangspunktet rettet mot det amerikanske markedet. Lenge var den kun tilgjengelig med en relativt stor bensinmotor – lik den som står i bilen vi har funnet.

Her snakker vi en tørst 3,5-liter med moderate 234 hk. Ikke akkurat egnet til å bli et kupp etter statens avgifter er slengt på.

Først de siste par årene er Murano blitt tilgjengelig med diesel – en 2,5-liter med 190 hk.

Murano interiør 2

Les mer om siste generasjon Murano i vår nybilguide her:

Lite bagasjeplass

Murano er en ganske stor bil – 477 cm lang – likevel er bagasjerommet bare på 438 liter. Det er ikke nok til å konkurrere mot X3, Q5 og Outlander – men litt større enn de fleste kompakt-SUV-ene.

Dessuten ble faktisk plassen mindre da generasjon to kom på plass – bare 402 liter.

LES OGSÅ: Nissan Extrem: Den både heter og er ekstrem

Mye utstyr

2005-modellen er godt utstyrt. Her snakker vi hengerfeste, navigasjon, elektriske skinnseter, klimaanlegg, alufelger, BOSE-stereoanlegg og xenonlys. Fargekombinasjonen er også populær: Sort både utvendig og innvendig.

Se hele annonsen her

Murano-interiør

Interiøret har den karakteristiske midtkonsollen – med en knekk øverst der knappene "ligger" på toppen – slik som du finner i Inifiniti FX.

LES OGSÅ: Kjøp deg en skikkelig firehjulstrekker

Tredoblet salget

For å si litt om salget i Norge: I 2008 tredoblet de norske Nissan-forhandlerne omsetningen av Murano. Men den store kakefesten uteble nok likevel, de gikk fra én solgt, til tre ...

Og det gjenspeiler seg på bruktmarkedet. 14 biler er tilgjengelig, ni av disse med dieselmotor.

LES OGSÅ: Nissan Juke R: – Vi liker å gjøre sprø ting som dette

Stygt forbruk

Med bensinmotoren som er i 2005-modellen får du ingen racer – men 0–100 km/t er så vidt på riktig side av 9 sekunder. Den klarer også en toppfart på 200 km/t.

Forbruket er ikke like hyggelig å snakke om. 1,23 l/mil ved blandet kjøring er ikke noe å skryte av – ei heller 1,72 l/mil på bykjøring. Så du får heller sette av en god porsjon penger på drivstoffbudsjettet om du skulle gå for denne bilen.

Murano utvendig

LES OGSÅ: Nissan X-Trail: Girkassa røk etter bare noen måneder

– Tøff bil

– Dette er en tøff bil, med høy komfort, bra driftssikkerhet og mye utstyr. Verdifallet skyldes i hovedsak at det var en høy pris å betale for en Nissan da den var ny – og at bagasjeplassen er såpass begrenset. Opplevd kvalitet i interiøret samsvarer heller ikke helt med prisen.

– Siden det ble solgt veldig få av dem nye – er det også en "glemt" modell på bruktmarkedet. Murano med bensinmotor har dessuten svært høyt forbruk – og dieselen kom først i 2010-modellene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Murano bagasjeplass

LES OGSÅ: Mazda CX-7: Nå er det slutt for denne SUV-en