alle sjampoer på gata (Foto: Chris Erik Kristoffersen)
alle sjampoer på gata (Foto: Chris Erik Kristoffersen)

Sjamposjokk: Svinedyr frisørsjampo verst i test

Redken er 58 ganger dyrere enn billigsjampoen. Dropp den hvis du har normalt hår.

Håret skal skinne, sprette, gløde, være mykt, lett å gre og lukte godt. Men trenger vi en dyr frisørsjampo for å få det? Eller blir vi lurt av prisen på sjampoflaska hos frisøren?

For å finne ut av det har et testpanel over lengre tid blindtestet tre ulike sjampoer i tre forskjellige prisklasser.

Frisørsjampoen Redken skal gi fuktighet til normalt til tørt hår, og tre desiliter koster 276 kroner. Butikksjampoen fra Franck Provost lover akkurat det samme, men tre desilliter koster 35,76 kroner. Enda billigere er First Price som koster 4,74 kroner for den samme mengden.

Redken er altså 58 ganger dyrere enn First Price og åtte ganger så dyr som Franck Provost. Da bør vel frisørsjampoen være best? Eller?

Se også: Hvilken sjampo tror du Define-frisøren anbefalte oss?

Saken fortsetter under bildet.

anonyme shampooflasker (Foto: Tor Byggland)
anonyme shampooflasker (Foto: Tor Byggland)

Dyrest dårligst på normalt hår

Alle de tre sjampoene, med tilhørende balsam, ble helt i anonyme flasker, slik at testpanelet ikke visste hvilke sjampoer som var hvilke. Etter ni uker med intensiv testing (hver sjampo med tilhørende balsam ble testet i tre uker), er resultatet klart.

Sjampoen som gjør det dårligst i gruppa til de med normalt hår er også den dyreste.

Frisørsjampoen Clear Moisture fra Redken (272 kroner) skårer dårligst på duft, og den gjør normalt hår verken mykt eller skinnende.

– Den vil jeg kalle en overlevelsessjampo. Den er OK i krig og naturkatastrofe, men ikke noe jeg ville velge frivillig, sier testmedlem Frode Kjekstad i gruppa med normalt hår.

Når vi forteller at han snakker om den dyreste sjampoen i testen blir han veldig overrasket.

Se også: Test av maskara

Saken fortsetter under bildet.

frodecam (Foto: Privat)
frodecam (Foto: Privat)

Billigst best på normalt hår

Det blir Kjekstad også når vi forteller hvilken sjampo som er best. For First Price er vinneren blant de med normalt hår.

Den skårer best på både glans, kambarhet, mykhet, hvordan sjampo og balsam er i bruk og hvordan håret føles etter tre uker.

– Oi, du verden. Nettopp, da vet jeg hvor jeg skal kjøpe sjampo nå, sier testmedlem Frode Kjekstad.

Han trodde First Price-sjampoen var den dyreste i testen og er ikke alene om å gi den gode skussmål.

Selv Norgesgruppen, som selger First Price-sjampoen, blir overrasket når vi røper testresultatet.

– Næmmen, så fantastisk, så gøy. Det var hyggelig å høre. Dette er jo et bevis på at vi i mange tilfeller kanskje kjøper oss en følelse når vi kjøper dyre sjampoprodukter, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Saken fortsetter under bildet.

kine (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)
kine (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)

Normalt vs tørt hår

Før testen ble gjennomført, ble alle i testpanelet vurdert av en frisør, og delt inn i to grupper: En med normalt hår og en med tørt eller kjemisk behandlet hår.

– Et tørt hår har mindre glans, og jo tørrere det blir jo mer spisser og splittede spisser vil du se, sier frisør Ulf Schjerpen.

Han har mer enn 30 års erfaring som frisør og driver frisørsalongen La Bionda i Oslo. Schjerpen sammenligner håret med formen på en kongle.

En lukket kongle ligner normalt hår, fordi det er mer lukket i hårstråene, mens en åpen kongle ligner mer på tørt hår.

– Definisjonen på tørt hår er ofte at skjellaget ytterst på håret har en mer åpen struktur. Da vil det også trekke til seg produkter og pleiestoffene på en annen måte, sier Schjerpen.

Se også: Stor test av vindtette fleecejakker

Dyrest best på tørt hår

I den andre testgruppa, der de med tørt eller kjemisk behandlet hår befinner seg, er resultatet helt motsatt. Her kommer frisørsjampoen Redken best ut, mens First Price kommer dårligst ut.

– Det har vært veldig interessant å teste, fordi jeg syns det var veldig stor kvalitetsforskjell mellom sjampoene, sier testmedlem Synne Hellum Marschhäuser i gruppa med tørt eller kjemisk behandlet hår.

Ifølge testpanelet blir håret mykt og deilig med Redken, i tillegg varer renhetsfølelsen lenge. Med First Price blir håret fort fett, og håret føles slitt og glansløst.

Butikksjampo midt på treet

I både gruppen med normalt hår, og tørt eller kjemisk behandlet hår, havner sjampoen Expert Moisture fra Franck Provost midt på treet. I reklamen lover sjampoprodusenten profesjonelt resultat til en fornuftig pris.

Franck Provost lukter friskt og godt, er drøy i bruk, men hos noen av testmedlemmene ble håret fort fett, og den var vanskelig å fordele.

Saken fortsetter under bildet.

shamponering treskudd (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)
shamponering treskudd (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)

Slik har vi testet

For å finne ut hvilken av de tre sjampoene som er best, helte vi de i anonyme flasker, med tilhørende balsam. Flaskene ble markert med «Sjampo 1» og «Balsam 1», «Sjampo 2» og «Balsam 2» og «Sjampo 3» og «Balsam 3», slik at testpanelet ikke visste hvilken sjampo som var hvilken.

Testpanelet bestod av 10 gutter og jenter, fra 13 til 64 år. Hver sjampo med tilhørende balsam ble testet i tre uker, altså ni uker til sammen.

Underveis i testen måtte testpanelet fylle ut et detaljert testskjema, og vurdere de ulike sjampoene og balsamene ut fra følgende kriterier:

– Hvordan er sjampo og balsam i bruk

– Glans

– Kambarhet (hvor lett er håret å gre?)

– Mykhet

– Duft

– Hvordan føles håret etter tre ukers bruk?

Flere ingredienser i Redken

I tillegg til å teste sjampoene har vi bedt professor i kjemi, Carl Henrik Gørbitz, ved Universitet i Oslo, om å studere hva de tre sjampoene faktisk inneholder.

– Hovedingrediensen i sjampo er såpe, oljer og aromastoffer, skumdanner (det samme som i tannpasta), stoffer som motvirker statisk elektrisitet og stoffer som skal gjøre håret glatt. I tillegg er det stoffer som gjør at alle disse stoffene henger sammen, sier Gørbitz.

Konklusjonen hans etter å ha studert innholdsfortegnelsen til sjampoene er at både First Price, Franck Provost og Redken inneholder alle de nevnte ingrediensene.

Men det er minst stoffer i First Price-sjampoen, og mest i frisørsjampoen fra Redken.

– Den dyreste sjampoen har flere fiffige tilsetningsstoffer, bredere utvalg av kjemikalier og mer kompleks sammensetning mellom komponenter. Hovedsakelig går det på lukt. First Price-sjampoen inneholder det mest grunnleggende, mens disse to andre sjampoene har flere ingredienser, sier Carl Henrik Gørbitz.

Saken fortsetter under bildet.

carl-henrik (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)
carl-henrik (Foto: Chris-Erik Kristoffersen)

Proffene merket forskjell

Vi lot også seks proffe frisører få kjenne om de merket forskjell på de tre sjampoene.

De fikk utdelt sjampoene i anonyme beholdere og sjamponerte halve håret til frisørkollegaene sine med den ene sjampoen, og andre halvdel av håret med en annen sjampo.

– Jeg tror dette er en billig sjampo. Jeg synes håret hennes blir veldig rart å jobbe med i forhold til hva jeg er vant med, sier frisør Liva Skuterud Halvorsen når hun får prøve First Price-sjampoen.

Alle frisørene er usikre når de skal tippe hvilke sjampoer de nettopp har brukt. Men alle klarer å gjette riktig.

– Jeg kaller det heller gode og dårlige sjampoer, istedenfor dyre og billige. Jeg er ikke helt sikker på at jo dyrere sjampoen er, jo bedre er den, og jo billigere jo dårligere, sier frisør Ulf Schjerpen som driver salongen La Bionda i Oslo.

Han blir mest overrasket over at billigsjampoen First Price går av med seieren blant de med normalt hår.

– Hadde testen vart over en lenger tid ville man kanskje fått et annet resultat. Det er ikke sikkert at langtidseffekten av First Price blir merkbar på bare tre uker, sier Schjerpen.

Selges kun hos frisører

Direktør Tor Øiestad i L'Oréal Norge mener at folk ikke kan få optimale resultater med Redken uten at en frisør har satt diagnose på håret, og fått spesielt anbefalte produkter til akkurat deres hår.

– I Redken er vi opptatt av kundens individuelle behov og forventing av produktet, i tillegg til en profesjonell bedømming fra frisøren. Det er ikke alltid kundens forventning av produktene er det riktige for hårets behov. Hårets struktur og lengde har mye å si for valg av produkter, skriver Øiestad i L'Oréal Norge til TV 2 hjelper deg i en mail.

Ifølge han selges Redken kun gjennom autoriserte frisørsalonger som har opplæring av egne konsulenter. De lærer å skreddersy individuelle løsninger til alle hårtyper og behov, ifølge Øiestad.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter