940-fronten gjorde at bilen umiddelbart ser mye mer moderne ut, til tross for at forandringene egentlig er ganske små. (Foto: Privat)
940-fronten gjorde at bilen umiddelbart ser mye mer moderne ut, til tross for at forandringene egentlig er ganske små. (Foto: Privat)

Bilen min Volvo 740: Den har et alvorlig ”bensinproblem”

Den drikker like mye i helgene som i ukedagene, forteller eieren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Volvos gamle, bakhjulsdrevne utgaver foretrekkes av mange ungdommer både fordi de nettopp er bakhjulsdrevne, men også fordi de er tradisjonelt oppbygde og noenlunde enkle å skru på.

Utfordringene står i kø

Det var nok også litt av årsaken til at 17 år gamle Ruben anskaffet bilen på bildene, som han dessuten var svært fornøyd med. Likevel tror vi nok bilen har gitt ham langt flere utfordringer enn han kanskje hadde regnet med – uten at han virker veldig skuffet av den grunn.

Les også: Denne Volvo C70en har nesten 1.300 hester!

Det er fremdeles mye 80-tall over det rettlinjede interiøret i Volvos siste bakhjulsdrevne modeller. Men ergonomien er god, og med noen personlige toucher blir det straks mer spennende. (Foto: Privat)

For her har det vært skrudd på alle bauger og kanter, for å gjøre den svært erfarne bilen klar for enda mange tusen kilometer på veien. Som mange andre har eieren vært ute etter å gi bilen både litt ekstra effekt og et personlig preg, og han har pent blitt nødt til å prøve og feile litt underveis.

Kjøper Audi når han blir eldre...

Som du kan lese er listen over ting som er gjort ganske lang, men det er med andre ord listen over erfaringer som er gjort, og kunnskap som er plukket opp underveis. Kunnskap som han utvilsomt kommer til å dra fordel av i fremtiden – for det er mer igjen å gjøre på Volvoen, forsikrer han, samtidig som han åpner for å bytte merke til Audi når han kommer litt opp i årene.

Ingen tvil om hva som oppfattes som ungdommelig og litt ”satt” der i gården, altså...

Del med Facebook-vennene dine!

Se selv hva Ruben har gjort, og hva han regner med at han har i vente. Kanskje kjenner du deg igjen fra egne erfaringer med reparasjon og foredling av dine egne bilprosjekter – og kanskje kan du by på noen gode råd også?

Les også: Jonas har brukt en formue på sin strøkne 740 Turbo

Første punkt på programmet var å oppdatere fronten til 940-look. Deretter røk den gamle motoren ut. (Foto: Privat)

Eier: Ruben André Israelsen, (17)

Bosted: Opprinnelig Folldal/Nord-Østerdalen. Pr dags dato Hamar.

Skal ha mange biler

Litt om meg selv: Jeg er en glad og kreativ gutt på 17 år. Er elev ved Hamar Katedralskole, Kjøretøy vg2. Elsker å skru og drive med ting som brommer. Favoritten er Volvo pr dags dato, men kommer vel til å ha mange andre biler opp igjennom livet.

Ser frem til førerkort i april og regner med å ha gjort mye klart på 740-en. Er glad i å utforske nye ting og har ikke noe problem med å bli kjent med nye folk.

Bilen: Volvo 740, 1992-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden februar 2012, kjøpte den av en trivelig kar på Dombås. Den hadde rullet 374.000 da og 376.000 nå. Bilen har servicehefte fra dag én til nå og eier ikke rust eller slitasje. Godt kjøp og bra utgangspunkt, synes jeg.

Utfordringene stoppet på ingen måte da den nye turbomotoren var på plass under panseret. Ruben har fått lære seg mangt et triks i arbeidet med å få den til å gå som den skal. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Jeg har byttet motor til en B230FT med 165hk. Denne blir husmorstrimmet etter hvert som pengene flyr inn på konto. Originalt satt det en B230F-motor der med 116 kjedelige hester.

Satte på en 940-front da den originale 90-92-fronten ikke er veldig vakker å se på. Fikk på en 850 "R" kopifanger, og det hevet utseendet enda mer. Senere skal jeg få slengt på orginale sideskjørt i abs-plast, pluss original abs-plast add on bak. Bilen fikk også 3" eksos og kappa fjører, 18" og hvitblink.

Motorbytte med komplikasjoner

Rev ut interiør for å skifte ledningsnett under dashbordet og fram til motorrommet, byttet bensinpumpe for å være sikker på at det skulle bli nok bensintrykk til motoren og overhalte motoren med nye tetninger i toppen, toppakning, registerreim, oljefilter og olje.

Les også: S60 Polestar - glem alt du trodde du visste om Volvo

Hadde i flere måneder startproblemer, bilen fikk både gnist og bensin, registerreima og svinghjulet satt rett og alle kontakter var montert på rett plass. Men enda ville den ikke starte skikkelig. Etter mye banning, svette og blod prøvde jeg å koble fra dysereleet, fylte litt bensin i innsuget og kjørte den på starteren for så å plugge i releet. Da begynte den såvidt å kakle seg i gang, og plutselig var alt i orden og fungerte som den skulle ei lita stund.

Stereo er ett av punktene hvor det fremdeles er mye igjen å gjøre før eieren er fornøyd med bilen. Bagasjeplassen blir som man ser adskillig mindre. (Foto: Privat)

Men så fikk jeg vannlekasje, koking og ei flygende kjølevifte. Greit å stramme til skruer skikkelig først som sist. Bilen står pr dags dato og venter på penger og flere gromdeler, trenger også sårt en ny lamell og trykkplate før den får tilbake girkassa si og kan rulle enda flere kilometer på veien.

Harrypreget skal bort

Bilen har et lite harrypreg nå, men vil forhåpentligvis få et gromt utseende med originale Volvo-deler og bra finish med tiden.

Liker best med bilen: Turbolyden, bakhjulstrekk og generelt utseendet.

Liker minst med bilen: Drikker mye, tror han har et lite "bensinproblem". Drikker like mye hele uka i gjennom som han gjør i helgene...

Godt brukt, men langt fra utbrukt, var denne Volvo 740en da Ruben fikk tak i den. Arbeidet med å gjøre den klar for nye 400.000 kilometer har dog bragt med seg mang en utfordring. Kjenner du deg igjen i historien? (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Da jeg hørte den starte med turbomotoren etter startproblemer og barnesykdommer i flere måneder.

Mer igjen å gjøre

Framtidsplaner for bilen: S90 front- og bakfanger, luftfjæring, skinnseter, polyforinger, truetrack, grom motor med 400-500 svenskehester, glassfiber-bygg til RF T2D415-subben og delvis customlaget interiør.

Drømmebil: Volvo V70R 98-modell. Audi S6 gammel type chassis og kanskje en Audi RS6 ved en høyere alder...

Annet: Infinity Kappa høytalere i dører. Rockford T2 15" i bagasjen, gelebatteri, Dotz 18" Heico 18" stålfelger til vinteren og egenlagede detaljer i motorrom/interiør.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er Volvoene som historien gikk glipp av!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ruben om? Bruk kommentarfeltet under!