Den er billig i innkjøp, men kan fort bli dyr å eie. Veldig dyr. Illistrasjonsbilde 1999 Audi A6 2,5 TDI
Den er billig i innkjøp, men kan fort bli dyr å eie. Veldig dyr. Illistrasjonsbilde 1999 Audi A6 2,5 TDI

Audi A6 2,5 TDI: Denne bruktbilen bør du styre unna

– Dette er en av veldig få biler jeg faktisk fraråder å kjøpe

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei

Jeg fyller 20 og skal kjøpe førstebil. Audi A6 trekker mye på oppmerksomheten min. Motor på 2,5 liter og god plass. Budsjettet er på rundt 30.000,med tanke på at forsikring er såpass dyr. Biler i denne prisklassen har oftest gått minst 200.000 km, hvis ikke over 300.000, og er fra 1994-1999.

A6 var jo svært dyr da den kom ut, med masse utstyr etc, så det vekker jo interessen at den kan bli min for en slikk og ingenting. Spørsmålet er om 30.000 er nok for en A6, og om den vil rulle mange km til? Dieselmotor vil vel oftest holde lengst, dessuten er liter'n billigere enn bensin. Derfor ville vel en 1,9 tdi vært det fornuftige, men en 2,5 sparker litt mer...

Hva bør byttes/ være byttet for at bilen skal holde? Jeg er redd for at noe ryker, for reparasjonsprisene på verksted er høye for en A6... Jeg planlegger ikke mye langkjøring, men litt kjøring må bilen greie. (Har lest artikkelen "Dette må du sjekke på bruktbil som har gått langt) På forhånd takk for svar. Hilsen Anders

Benny svarer:

Hallo!

Jeg forstår både spørsmålet og tankegangen din og skjønner at dette kan være fristende.

Audi A6 2,5 TDI er både romslig, komfortabel, sterk, ofte velutstyrt, rimelig sprek og drivstoffgjerrig.

Men – det er et men. Et stort et. Dette er nemlig den dårligste bilen Audi noen gang har laget. Ikke bare er bilen befengt med mange feil, men de er også svinedyre å reparere.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at de ble bedre etter hvert og at årsmodellene fra 90-tallet er "verstingene" her, men med 30.000 kroner i budsjett, er jeg redd for at det er nettopp en av disse du fort ender opp med.

Nydelig å kjøre - når den virker. Illustrasjonsbilde

Les vår bruktbiltest av Audi A6 1,8T her:

Skummel "gullrekke"

Det er ikke ofte jeg direkte fraråder kjøp av bil, men Audi A6 2,5 TDI er sammen med eldre Land Rover Freelander og Chrysler Voyager i den kategorien, selv om jeg også vet om eksemplarer – eller rettere sagt, ett – av Audi 2,5 TDI som har vært problemfritt.

Det som er problemet med disse bilene er turbohavari, automatgirkasse-havari, feil med register og kamaksler og dieselpumpe. På biler med luftfjæring (Allroad) er denne også en stor svakhet.

Smeller du på hele "gullrekka" her, blir det du betalte for bilen bare lommerusk i forhold til verkstedregninger. Vi snakker fort 150–200 000 kroner!

Problemet med eldre preimumbiler som har gått langt, er jo ikke å ha penger til å kjøpe dem, men at reparasjonskostnadene kan bli astronomiske.

Når det gjelder nettopp Audi 2,5 TDI, så er dette en bil vi har omtalt mange ganger allerede.

Se også linkene under:

Bruktbilene fra Helvete: Audi 2,5 TDI

– Når en sånn kommer inn blir det nesten alltid bonus på oss

Her er bruktbilene du skal styre unna

Mitt råd blir altså: Finn på noe annet, nesten alt annet er bedre ...



Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk–bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: