At bilen har mistet kreftene kan tyde på at det er noe feil med turboen eller systemene rundt denne. Illustrasjonsbilde
At bilen har mistet kreftene kan tyde på at det er noe feil med turboen eller systemene rundt denne. Illustrasjonsbilde

Når denne svikter - da har du et problem

Audien har plutselig begynt å gå veldig dårlig ...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann!

Jeg finner ingen svar på spørsmålet mitt noen plass på nettet, så spør dere! Jeg har en A4 quattro 1,9 TDI. Motoren har mistet masse krefter og ladetrykket er ikke der. Ny luftmassemåler, har sportsfilter, men kan det ødelegge luftmassemåleren? Eventuelt nytt dieselfilter? Motoren stopper på ca. 3000 omdreininger, nekter å dra lengre, virker som et elektronikkproblem. Hva kan jeg gjøre?

Benny svarer:

Hei på deg! Da skal jammen jeg se om jeg kan klare å komme med tips til deg som kanskje gjør at du får fart på bilen din igjen!

Du sier at turbotrykket er borte og jeg finner det naturlig å begynne nettopp her. Turbobil uten turbotrykk er lik null action.

Jeg vet ikke helt årsmodell eller nøyaktig hvilken 1,9 TDI du har, det finnes jo noen forskjellige – så svaret blir litt generelt.

Begynn med å sjekke at bilen ikke har gått i nødprogram. Dette må du innom et verksted for å gjøre. Det kan faktisk være så enkelt. Med det samme du er der får du lest ut eventuelle andre feilkoder også. Hvis det er noen så gir jo ofte disse en pekepinn på hvor du bør begynne å lete, uten at man skal stole blidt på de.

Sjekk også alle trykkrør mellom turbo og intercooler samt vacumslanger og at alle kontakter virkelig har kontakt.

Før man begynne med litt mer avansert feilsøking, bør enkle ting som både dieselfilter og registerreim (timing) sjekkes, Er bilen chippet bør den programmeres tilbake til original software.

Det kan også være feil på N75 ventilen. Kort fortalt er det en ventil som styrer turbotrykket. Den regulerer trykket eller vacumet som sendes i en slange (sjekk slangene og kontakten her nøye ...) ned til wastegatens vacumregulator.

N-75 ventil.
N-75 ventil.
Turbo til 1,9 TDI
Turbo til 1,9 TDI

N-75 ventilen styres av bilens motorstyreenhet, ut fra signaler som motorstyreenheten får om turtall, belastning, gasspjeldåpning, etc. Heldigvis er det sjelden at selve styreenheten tar kvelden. Ventilen derimot, kan gå i stykker på disse bilene.

På 1,9 TDI tror jeg ikke N-75 ventilen kan demonteres for eventuell rengjøring og kontroll, men at den må byttes. Men man kan sette 12 volt spenning på den for å se / høre om den åpner og lukker eller ei.

Hvis bilen begynte å gå dårlig helt plutselig, så er det trolig at den står i nødprogram eller at det er den omtalte ventilen.

Har den gradvis blitt slappere og slappere, derimot så er det nok sannsynligvis selve turboen som er defekt og som må byttes.

Håper du fikk noen tips å jobbe videre med her og at du finner ut av det!

Ønsker deg lykke til.

Skifte bremser: Spar tusenlapper – gjør jobben selv


Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: