Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Seks av ti som planlegger å kjøpe bil, vil kjøpe bruktbil. Biler som har gått mellom 20.000 og 40.000 kilometer er mest populære.

Tre av ti norske bilførere vil kjøpe en flunkende ny bil, viser en undersøkelse som Ipsos MMI har utført for DNB.

– Å kjøpe bruktbil kan lønne seg, men du vet ikke hva bilen har kostet deg før du selger den eller vraker den, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, i en pressemelding.

Provisjon og avgift

En splitter ny bil faller anslagsvis 50 prosent i verdi i løpet av de tre første årene, ifølge Sandmæl.

– Den neste eieren av bilen får imidlertid ikke full glede av dette prisavslaget. Innkalkulert i prisen som bruktbilkjøperen må betale, ligger både provisjon til bilforhandleren og en ganske høy omregistreringsavgift, gjør hun oppmerksom på.

– Det er selvfølgelig billigere å lånefinansiere en bruktbil til 100.000 kroner enn en ny bil til 350.000 kroner. Men for de aller fleste er dette en lite aktuell problemstilling. De fleste som skal ha bruktbil er ute etter en lite brukt og relativt ny bil, fortsetter hun.

Godt bruktkjøp? Denne bilen har tapt seg mye

Husk å prute

Dette blir bekreftet av undersøkelsen, der 25 prosent av de som skal kjøpe bruktbil er på jakt etter en bil som har gått mellom 20.000 og 40.000 kilometer. Nesten like mange, 20 prosent, er på jakt etter en bil som har gått mellom 40.000 og 60.000 kilometer.

Bil er imidlertid dyrt i Norge. Så uansett om du skal kjøpe ny eller brukt, husk å prute, råder forbrukerøkonomen.

Reparasjonsutgifter

– Få et pristilbud fra en leverandør og ta det med til neste. Det er mange tusenlapper å spare på å besøke flere leverandører, råder Silje Sandmæl.

Det er imidlertid ikke alle som har anledning til å kjøpe nye eller nesten nye biler.

– Disse bør imidlertid tenke på at selv om de kan kjøpe en billigere bruktbil eller betjene et mindre lån til en bruktbil, så kan reparasjonsutgiftene, som gjerne begynner å melde seg etter 60.000 til 100.000 kjørte kilometer, veldig fort komme opp i mange titall tusen kroner. Det optimale er kanskje å kjøpe en så ny bruktbil som mulig, helst to år gammel, og selge den før reparasjonskostnadene melder seg, mener Sandmæl.

LES OGSÅ: Disse bruktbilene har minst feil etter ti år

Kjøpe ganske ny bil

De som velger å kjøpe nye biler har fordelen av at bilene blir stadig bedre og at service- og driftskostnadene er minimale den første tiden.

– Har du kapital nok, kan det nok være lurt å kjøpe en ganske ny bil og selge den igjen før garantiperioden har gått ut og før den har gått 100.000 kilometer, sier Silje Sandmæl.

LES OGSÅ: Disse tre har minst verditap