Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Knut Chr. Hallan har akkurat kjørt Tesla S I Tyskland - men fortelle om det får han ikke. - Nei, inntil videre må jeg bare roe meg
ned, men hva er det Elkjøp-reklamen sier igjen..?
Knut Chr. Hallan har akkurat kjørt Tesla S I Tyskland - men fortelle om det får han ikke. - Nei, inntil videre må jeg bare roe meg ned, men hva er det Elkjøp-reklamen sier igjen..?

Tesla S: Denne mannen får ikke fortelle hvorfor han smiler

Men han har akkurat prøvekjørt en heftig bilnyhet ...

I går var Brooms Knut Chr. Hallan i Tyskland og prøvekjørte super-elbilen Tesla S.

Dette er en av de mest revolusjonerende bilkonseptene på veldig, veldig lenge. En diger familiebil som skal kunne kjøres som en sportsbil, med lavt tyngdepunkt, kraftig motor og innovativt utstyr. Rekkevidde og prestasjoner er veldig langt unna det vi vanligvis forbinder med elbiler.

Hva sier du til batterikapasitet som skal kunne klare inntil 48 mil? Og 0–100 km/t på under fem sekunder?

Så da er vi naturligvis spent: Hvordan oppleves en slik bil i virkeligheten! Vi ringer Hallan for å få svaret på det.

Kan ikke fortelle ...

ring ring:

– Hei sann, Knut. Du jeg har akkurat kommet hjem igjen fra tur. Det var virkelig en opplevelse, men jeg kan dessverre ikke fortelle noe mer om det.

– Hæ? Hva mener du nå..?

– Jo, du skjønner, jeg måtte skrive under på et skjema der nede ...

Tesla S: Vi har kjørt den - men vi får ikke fortelle om det ennå.


LES OGSÅ: Dette kan bli en liten revolusjon


Gir seg ikke lett

– Et skjema, om hva da?

– Om at jeg godtar sperrefristen deres som er fredag. Og tro meg: Jeg forsøkte å argumentere mot! Jeg som hadde tenkt å være først ut av alle i Norge med å presentere bilen. "Model S i produksjonsutgaven. For første gang i Europa og med bestefar Hallan bak rattet".

– Men du kom ikke noen vei?

– Nei, gitt.

– Jeg er jo vanligvis ikke den som gir meg først, men her hjalp det fint lite å argumentere.

"Please sign here if you like a test drive under these terms", var den veldig klare meldingen jeg fikk. Så da kunne jeg jo velge mellom å skrive under – eller bare sette meg på flyet tilbake til Norge igjen. Jeg valgte å skrive under, jeg!


LES OGSÅ: Denne limousinen er full av overraskelser


Lyst til å kjøpe bil ...


– Ja, da skjønner jeg ... Men er det en bra bil?

– He, he. Nei, så enkelt er det ikke å lure meg utpå! Jeg kan rett og slett ikke si noe mer, jeg. Eller jo, jeg må jo kunne si at det var en opplevelse og at jeg fikk lyst til å kjøpe meg en ny bil i løpet av turen!

– Farlig å sende en bilsamler som meg ut på tur, vet du!

Hallan har både Morgan, Mini, Jaguar og Aston Martin i garasjen fra før. Så da kan vi jo bare spekulere i om det står en Tesla der også etter hvert.


Over 500 bestillinger

– Sa de noe om salg og levering av biler?

– Ja, og det har jeg lov til å fortelle om. Tesla har solgt over 500 biler i Norge allerede, det gjør oss til det suverent største markedet utenfor USA. Årsaken er naturligvis at bilen kommer svært gunstig ut her hjemme, ettersom det verken er avgifter eller moms på den.

Og NB: Alle disse kjøperne har betalt inn depositum.

– De som skal ha "vanlig" utgave har betalt 30.000 kroner. De som har bestilt Signatur-utgaven som kommer aller først, har bladd opp 230.000 kroner. Jeg har jo holdt på i bilbransjen i noen tiår, men jeg har aldri hørt maken til dette.

Futuristisk interiør og en diger skjerm i midtkonsollen på Tesla S. Her er du ikke i tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.

Med elbil til fjells – slik endte det:

Tidlig neste år

– Hva med leveringer – når kommer bilene?

– Model S er i full produksjon i USA nå og de har levert ut 1000 eksemplarer. De første norske kundene får bilene sine i starten av 2013. De som bestiller nå, kan regne med å få bil om cirka 12 måneder.

– Hold av litt plass!

– Prisene, da?

– De er ikke klare ennå, men vi har en god pekepinn i at Tesla S starter på 57.000 dollar i USA. Altså rundt 350.000 kroner. Tesla lover at de ikke skal ha høyere avanse i Norge, selv om vi ikke har avgifter.

– Dermed snakker vi påslag for transport og levering, europeiske modifiseringer og – vil jeg tro – norsk garantiordning. Det siste er bare spekulasjoner fra meg.

Uansett: Dette betyr at den ligger an til å bli særdeles gunstig priset i forhold til det man får av bil, sier Hallan og legger til:

– Men du. Nå skal jeg sette meg ned og skrive om hele opplevelsen og ikke minst om bilen. Fint hvis du kan holde av litt plass til det på fredag!

Så da får vi bare smøre oss med tålmodighet. Følg med her på broom.no!

Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

LES OGSÅ: De beskylder TopGear for elbil-juks