Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Nye regler gjør at største Toyota Landcruiser takker for seg som varebil i Norge. (Foto: Benny Christensen)
Nye regler gjør at største Toyota Landcruiser takker for seg som varebil i Norge. (Foto: Benny Christensen)

TEST: Toyota Landcruiser 200 V8: Når du åpner dørene får du en overraskelse

Vi har testet luksus-SUV-en som er voldsom – uten å være vulgær.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er sent og mørkt. Klokka er omtrent så mye som når vanlige folk skrur av TV-en, sparker av seg tøflene og går til sengs.

Ute er det stupmørk, det blåser, det aller siste høstløvet faller av trærne og det regner vannrett. Det er bare å løpe inn i bilen før man blir søkkblaut.

Jeg skal nemlig ut og kjøre. Langt.

Hva er dette?

Massiv. Fem meter lang og to meter bred, så den ruver godt i terrenget. (Foto: Benny Christensen)

Bilen er den nylig oppgraderte Toyota Landcruiser V8. En bil der det meste er voldsomt. Plassen, ytelsene, dimensjonene, motoren, vekten og prisen. Drøyt 900 000 kroner – og det som toseters varebil. Trenger du flere seter må du legge ytterligere 500 000 i potten.

Motoren starter med en dempet, dyp og massiv brumming. Skikkelig V8-er lyd! Nei da – det er ikke alle SUV-ene som har blitt downsizet!

Under det massive panseret finnes en 4,5 liters dieselmaskin – med åtte sylindre i V-form, som yter 286 hk.

Toyota 2000 GT: – Noen finner drømmedama – andre finner drømmebilen

Hvordan er den å kjøre?

Omtrent slik så Landcruiseren ut FØR japanske Wald internasjonal bygde den om. Ingen tvil om at forvandlingen er påtagelig (Foto: Benny Christensen)

Det er fristende å ty til floskelen "helt Konge". I alle fall under de rådene kjøreforhold. Man sitter høyt og godt. V8-eren har krefter nok til å sende den 2,5 tonn bilen på bare 8,9 sekunder.

Interiøret er pent, ryddig og intuitivt. Den er mer komfortabel, velutstyrt, luksuriøs og stillegående enn den mindre, billigere og populære Landcruiser 150.

Les vår test av Toyota Landcruiser 150 her:

Landcruiser 200 er rett og slett et landeveislokomotiv av de sjeldne. Mørke, regn og blåst til tross – jeg koser meg om bord.

Bi-xenon lysene byr på noe av det beste jeg har sett av billys noen gang, Statoilkoppen er fylt og musikk fra iPoden strømmer ut av de ti høyttalerne.

Vogntogene man når igjen passeres effektivt og greit. Forbikjøringer er enkel match med en bil av dette kalibret. Det brummer bare litt ekstra og man formelig fyker forbi.

Hvordan er plassen?

Plassen er raus i de gode setene, og det er god plass bak til skillveggen (Foto: Benny Christensen)

Undertegnede er 192 cm høy på strømpelesten og har ofte en godt tilbakelent kjørestilling. Det kan veldig ofte gjøre at skilleveggen i varebiler kommer i veien når setet skal stilles inn. Men ikke her. Selv i "cruising-modusen" min, er det god plass igjen til skilleveggen.

Plassen er raus alle veier, de lyse skinnsetene er gode og bredden innvendig minner mer om amerikaner enn japaner.

Bilen er nesten fem meter lang og to meter bred. Felgene er på 20-tommer, men ser ikke spesielt store ut. Det sladrer om at dette ikke er noen smågutt akkurat ...

Får du ikke plass til deg og ditt i denne bilen – så kan jeg ikke skjønne annet enn at du har et seriøst problem.

Finest utenpå eller inni?

Diskré luksus og svært god plass kjennetegner interiøret (Foto: Benny Christensen)

Definitivt innvendig. Utvendig er den mer særegen, karismatisk og klassisk enn direkte pen. LED-lamper og andre oppdateringer til tross, det er helt andre kriterier enn utseende som ligger til grunn for at noen velger denne.

Men åpne opp døra og kom deg innendørs. Jeg tror du blir overrasket. Mykt, lyst skinn med innslag av treverk funker fortsatt. Deilig, stort midtarmlene, masse utstyr og king-size midtkonsoll med stor navigasjonsskjerm er noe av det du finner.

Alt er pent, ryddig og intuitivt, med en god dose diskret luksus. På typisk Toyota-vis har de fortsatt "gjemt" en del brytere, nede på venstre side av rattet – der ingen ser dem. Det gikk faktisk et par dager før jeg oppdaget at den hadde oppvarmet ratt. Gjett hvor bryteren satt ...


Stridsvogn for hele familien til 200 000,-?


Går den bra?

Det er lett å trives bak dette rattet (Foto: Benny Christensen)

Jepp. Som allerede nevnt så har den en V8-er. 286 hk og 650 Nm, sammen med 6-trinns automatkasse og et skikkelig firehjulstrekksystem med lavgir serie sørger for at du kommer fram. Overalt – også der det ikke er vei.

Toppfarten er 210 km/t og 0–100 gjøres unna på raske 8,9 sekunder, men det koster litt drivstoff. Regn med rundt literen på mila med denne.

Det kan jo også nevnes at den kan trekke tilhenger på 3,5 tonn.

Les mer om Landcruiser V8 her:

... og hva er konklusjonen?

De fleste av disse selges som varebiler og byr dermed på gedigen bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)

Guide: Slik bygger du om varebilen til stasjonsvogn:

Dette er en voldsom bil. Man føler rett og slett at ingen oppgave er for stor. Kraft, luksus, plass og framkommelighet er i særklasse.

Legg til Toyotas unike driftssikkerhet – og du har en bil som svært få andre matcher.

Etter å ha kjørt i tre timer under forhold de fleste ville vegret seg for og kalt vanskelige, var jeg nesten lei meg for at jeg var framme ved hotellet. Trøsten var at jeg skulle kjøre samme vei tilbake sent neste kveld.

Det er bare en ting som taler imot denne bilen. Nemlig prisen. De fleste som kjøper bil i denne prisklassen har et ønske om å synes – eller imponere naboen.

For disse kjøperne er innpakningen for diskret, selv om innmaten er aldri så god.

Bilmerke: Toyota Modell: Landcruiser 200 V8 D-4D Motor: 4,5-liters diesel V8 Effekt: 286 hk / 650 Nm. Gir: 6-trinns automat med lavserie 0–100 km/t: 8,9 sekunder Toppfart: 210 km/t Forbruk: 0,95 l/mil ved blandet kjøring Vekt: 2510 kg. Tillatt hengervekt: 3500 kg. Pris varebil: 922 300,- (Testbil) Pris 5-seter: 1 418 900,- Pris 7-seter: 1 440 000,-

Toyota Land Cruiser – en offroadlegende i mer enn 60 år: