I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mange av bilene vi får inn til denne spalten er hyggelige gjensyn, som i større eller mindre grad var vanlige i trafikkbildet for noen år siden. Her er et typisk eksempel på en bil som var svært vanlig, men som det også begynner å bli noen år siden vi så noe til.

Konkurrerte med Bobla

Bilen er en representant for de mange svært kompakte og forholdsvis billige bilene som dukket opp i tur og orden utover 60-tallet. Opels bidrag fikk Kadett-navnet, som så vidt hadde vært tatt i bruk før krigen, da den rullet inn på arenaen i 1963.

Småbiler skulle helst være i todørsversjon da denne bilen var ny, og med slikt karosseri og basismotoren på 1,1 liter er denne bilen ganske typisk for hvordan Kadetter i Norge så ut rundt 1970. (Foto: Privat)

Og suksessen lot ikke vente på seg. Forståelig nok – siden VW Bobla var en av hovedkonkurrentene så den lille Opelen i sammenligning adskillig mer moderne og luksuriøs ut enn den egentlig var, og folk handlet villig vekk – også i Norge.

Les også: Denne Kadett Cen har 400 godkjente hestekrefter!

Men konkurransen var tøff i denne klassen, og allerede til modellåret 1966 var det tid for en ny bil. Da kom modellen vi ser på disse bildene, som i ettertid dermed ble omtalt som ”Kadett B”, og suksessen fortsatte.

Stort modellutvalg

Den fortsatte til og med lenge: Først da 1974-modellene ble presentert høsten 1973 sto det en helt ny bil under presenningen, altså fikk B-modellen leve i hele åtte modellår. Solid og enkel konstruksjon var to av bilens fortrinn, sammen med et rikt utvalg av karosserivarianter:

Både to- og firedørs sedaner og stasjonsvogner kunne leveres, og de gassglade fikk også et helt nytt tilbud med sportsversjonen Kadett Rallye, som med de råeste motoralternativene ble svært så kapable moro-biler.

Kadett B hadde et svært moderne og samtidig ganske tidløst utseende da den kom som 1966-modell, og holdt ut med minimale forandringer i hele åtte modellår. (Foto: Privat)

Ellers var det ikke så mye spenning over kjøreopplevelsen i den forholdsvis trauste konstruksjonen med bakhjulsdrift og motorer fra 1,1 til 1,9 liters volum. Men hovedkonkurrenten var som nevnt Bobla, og Fords ganske så daterte Anglia var ingen stor trussel før den ble skiftet ut med Escort på slutten av 60-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

"Alle ruster, men Opel har Rekord"...

Det var på denne tiden uttrykket ”alle biler ruster, men Opel har Rekord” ble lansert.

Og de første Kadettene har nok bidratt til å avføde uttrykket. Spesielt A-modellen hadde det nemlig svært travelt med å resirkulere seg selv, og rust var intet ukjent begrep for eierne av B-Kadettene, heller. Noen har imidlertid overlevd, og kan dermed by sine eiere på ukomplisert og nostalgisk kjøreglede – slik som bilen vi ser her.

Og den virker å ha kommet forbi stadiet der rust i det hele tatt vil få lov til å bli et problem i fremtiden.

Les også: Ascona B: Vekker like mye oppmerksomhet som Ferrari

Navn: Ole Andre Haram, (19)

Bosted: Møre og Romsdal, på kysten.

Trofast bil som aldri streiker

Bilen: Opel Kadett B 1,1 coupe, 1970-modell.

Denne bilen skal få lov til å forbli i originalstand, og skal tas vare på, forsikrer eieren. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den i begynnelsen av mai i år.

Hva har du gjort med den? Egentlig litt av alt, steller pent med den i hvertfall.

Liker best med bilen: Alt egentlig, det er en artig bil! Den streiker aldri!

Skal forbli original

Liker minst med bilen: Ingenting faktisk, ganske fornøyd.

Beste opplevelse med bilen: Var på ferie med bilen, og den sommeren glemmer jeg aldri !

Framtidsplaner for bilen: At den skal få forbli original, og like strøken som den gangen den var ny.

Drømmebil: For bilglad til å bare ha én drømmebil. Men BMW ligger nok på førsteplass.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Sigrid har eid sin Kadett Rallye i 45 år!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ole André om? Bruk kommentarfeltet under!