Er du Mustang kjenner får du høy puls av en 1969 modell med 'hockey striper' på siden. Boss 302 ble bare bygget i 1.628 eksemplarer, og nå kan du handle et ekte restaureringsobjekt i Ohio. (Foto: eBay)
Er du Mustang kjenner får du høy puls av en 1969 modell med "hockey striper" på siden. Boss 302 ble bare bygget i 1.628 eksemplarer, og nå kan du handle et ekte restaureringsobjekt i Ohio. (Foto: eBay)

1969 Ford Mustang Boss: Denne verstingen var "glemt" i 32 år

Nå kan du kjøpe det ettertraktede restaureringsobjektet i USA.

Den som leter, den finner, heter det. Og de fleste av oss har vel merket at vi lagrer utrolig mye rart når vi av og til blir nødt til å rydde opp i skuffer og skap.

Noen har også gamle garasjer stående. Og selv om norske garasjer også rommer en og annen bortglemt "skatt", er det nok langt mellom slike funn som bilen vi her ser:

Det er nemlig etter alt å dømme en av de meget populære Boss 302-Mustangene fra 1969, og den dukket nylig opp til salgs på eBay i USA etter å ha stått rolig i en garasje helt siden 1980!

Mange hadde ikke noe tro på at en Ford Mustang med 302 kubikktommers motor kunne hamle opp med muskelbiler med større sylindervolum da ”Boss 302” kom på markedet i 1969.

Del med Facebook-vennene dine!

Få produsert, få har overlevd

Spesielt denne første årsmodellen er sjelden. Kun 1.628 eksemplarer ble bygget av 1969-modellen, og normalt må du bla opp solide, sekssifrede beløp med dollartegn foran for å bli eier av en slik.

Dokumentasjon er viktig på en slik bil - det florerer av
Dokumentasjon er viktig på en slik bil - det florerer av

Om du da ikke slår til på denne, som i står i byen Thurman, Ohio. Når dette skrives er den budt opp til beskjedne 8.100 dollar, eller drøyt 45.000 kroner.

Se eBay-auksjonen her:

Bilen er en i den tilsynelatende endeløse rekken av hensatte klenodier som dukker opp etter å ha vært glemt og/eller neglisjert i årevis i USA. Denne skal ha blitt kjøpt av en samler og satt på lager allerede i 1980, da den var bare 11 år gammel. Nå er det altså nye prosjekter som står for tur, og Bossen må vike plassen.

Bilen skal ha vært lagret i en skikkelig garasje med støpt gulv, men er likevel for et totalt restaureringsobjekt å regne.

Ekte vare

Absolutt alt må gjøres, men fristelsen er selvsagt at det loves å være en ekte Boss 302, verifiserbart gjennom både chassisnummeret og platen med diverse andre viktige utstyrskoder, som på Mustangene sitter i førerdøra, og dermed ofte kan være byttet ut i forbindelse med karosseriskader.

Garasjen skal ha vært rimelig tørr, men ikke bedre enn at bilen
  trenger en omfattende restaurering. Muligens var den allerede ganske
  nedkjørt da den ble parkert i 1980. (Foto: eBay)
Garasjen skal ha vært rimelig tørr, men ikke bedre enn at bilen trenger en omfattende restaurering. Muligens var den allerede ganske nedkjørt da den ble parkert i 1980. (Foto: eBay)

Les også: Camaro ZL1 skal takle de villeste Mustangene

Alt dette, og en utskrift av fabrikkens produksjonsdata gjennom en såkalt Kevin Marti-rapport, verifiserer bilen som en gul Boss 302. Det er det positive...

I tillegg til et råttent interiør og rikelig med rust i karosseriet må en ny eier finne seg i å starte letingen etter motor og girkasse med passende dato-koder for å få den komplett. En eller annen gang – trolig i forbindelse med at bilen ble satt bort på lager – har noen nemlig vært midt i en bytteprosess, og i dag sitter det dermed feil motor og en automatkasse i bilen.

Originalt hadde alle Bossene firetrinns manuelt gir, og sært nok sitter fremdeles alle pedalene på plass, selv om automatvelgeren er montert inn mellom setene.

Ett mål: Slå Camaro...

I 1969 slet Ford med å - bokstavelig talt - holde følge med Chevrolets Camaro, både når det gjaldt small block- og big block-versjonene. Boss 302 hadde ett formål, nemlig å dra fra Camaroen, og navnet mer enn antydet at det ikke var rom for å feile.

Bright yellow var en av fire farger som kunne leveres på Boss-Mustangene.
  Den er nok ikke så
Bright yellow var en av fire farger som kunne leveres på Boss-Mustangene. Den er nok ikke så

Boss 302-motoren ble skapt ved å bruke blokken fra den vanlige 289 kubikktommers Windsor-motoren, men fikk de store Cleveland-toppene som var berømt for sine store ventiler – og dermed sin kapasitet til å produsere hester og moment. På papiret ble det 290 hester – men i virkeligheten adskillig mer, trolig rundt 350, vet historien å fortelle.

Les også: Jonathan gjenskapte sin gamle Mustang - i papir!

Ble en legende

Det store slaget mot Camaroen skulle stå på racerbanen, og Boss 302 ble i første rekke bygget for å homologisere bilen for racing i Sports Car Club of America (SCCA) sin Trans Am-serie. Faktisk var man så innstilt på dette målet at bilen skulle hete ”Trans Am” – helt til man plutselig oppdaget at GM hadde lisensiert navnet fra racingserien til en spesialutgave av Pontiac Firebird.

Mattsort panser og baklokk og en kul stripe på siden var de
  ytre tegnene på Boss-modellen da den kom i 1969. Den ble først og fremst
  bygget for å homologiseres til racing, og ikke alle lot seg imponere
  av bilen på papiret. Men de 1.628 eierne fikk valuta for pengene. (Foto:
  Ford)
Mattsort panser og baklokk og en kul stripe på siden var de ytre tegnene på Boss-modellen da den kom i 1969. Den ble først og fremst bygget for å homologiseres til racing, og ikke alle lot seg imponere av bilen på papiret. Men de 1.628 eierne fikk valuta for pengene. (Foto: Ford)

Boss 302-Mustangen klarte riktignok ikke å klå Camaroen i 1969, men i 1970 ble det endelig Ford-seier.

Slikt blir det både legende-status og skyhøye priser av fire decennier senere. Det hjelper selvsagt også at bilene ble produsert i beskjedent antall, og at de fleste av dem ble kjørt så hardt at de ikke opplevde å bli særlig gamle.

Sjelden sjanse til å eie en ekte Boss 302

Interiøret er også godt slitt, men er heldigvis ikke annerledes
  på en Boss enn på en vanlig Mustang. Automatvelger og manuelt pedalsett
  viser at bilen var i ferd med å bygges om til automat da den ble parkert.
  (Foto: eBay)
Interiøret er også godt slitt, men er heldigvis ikke annerledes på en Boss enn på en vanlig Mustang. Automatvelger og manuelt pedalsett viser at bilen var i ferd med å bygges om til automat da den ble parkert. (Foto: eBay)

I og med at originalmotoren er borte vil aldri denne bilen legge seg helt i toppskiktet verdimessig. Men med en korrekt motor fra korrekt tidsperiode vil den likevel være både ”ekte” og ”korrekt”, og dermed være en fremtidig investering. Spørsmålet blir hvor mye man må legge i den for å få den i topp stand.

Del med Facebook-vennene dine!

Og kanskje hvor høyt man verdsetter sjansen til å få gå løs på en ekte legende som har stått lagret siden Ronald Reagan nettopp hadde flyttet inn i Det Hvite Hus. For mange betyr det ikke så rent lite ekstra...

Les også: For mye jobb? Da kan du kjøpe en flunkende ny Boss!