På bakgrunn av mange henvendelser fra misfornøyde øyelaserpasienter gjorde TV 2 hjelper deg en stikkprøve med skjult kamera hos Oslo-avdelingen til Memira, landets største synskirurgikjede.

Resultatet var nedslående: Vår testperson fikk svært mangelfull informasjon om mulige komplikasjoner og bivirkninger.

I stedet ble han garantert et bra resultat hvis han lot seg laserbehandle.

Les også: Øyeklinikk lar misfornøyd pasient advare andre

Lovpålagt informasjonsplikt

– Det er ikke sånn det skal være. Vi skal gå gjennom risikofaktorer i en forundersøkelse som varer i en time. Det er nettopp for å avdekke om du kan behandles eller ikke, sier Lill Nyseter Kortgaard, administrerende direktør i Memira.

Hun understreker at deres egne kundeundersøkelser viser at 90 prosent av kundene er svært fornøyde og viser til at laseroperasjoner ifølge eksperter har en suksessrate på 97 prosent.

Se også: Mener LASIK er ren gambling – Heidi (39) opplevde marerittet

Loven slår fast at pasienter skal få informasjon om all mulig risiko før et inngrep finner sted og at helsepersonell skal forsikre seg om at pasienten forstår informasjonen.

Saken fortsetter under bildet

laser4 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Dette skal du få vite

Nestleder i Øyelegeforeningen Hilde Heger mener at en laserpasient skal bli informert om følgende:

– Du vil få tørre øyne

– Du vil få dårligere mørkesyn

– Du kan måtte bruke briller etter operasjonen

– Du kan måtte behandles flere ganger

– Du kan få dårligere syn også når du bruker briller

Først på direkte spørsmål fikk vår testperson vite at noen få opplever forbigående tørre øyne. De andre punktene ble ikke nevnt.

Mens Hilde Heger fortalte TV2 hjelper deg at en laseroperasjon i verste fall kan føre til blindhet, ble vår testperson forsikret om at han ikke kunne miste synet. Memira vil ikke vedgå at de feilinformerte.

– En laseroperasjon i seg selv kan man ikke bli blind av. Det som er viktig å huske på er at en infeksjon i etterkant av en laserbehandling kan medføre risiko. Og hvis den infeksjonen ikke behandles, så kan man få mer alvorlige konsekvenser. Det står også i vårt informasjonsskriv som kunden får med seg, sier Lill Nyseter Kortgaard i Memira.

Saken fortsetter under bildet

laser3 (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Slik bruker øyeklinikkene sannhetsvitner

Nina sliter etter fem laseroperasjoner

– Jeg synes ikke de forteller så mye om det negative, om at kanskje du ikke er den heldige, at kanskje du må gjøre det om igjen, sier Nina Nordvold fra Skedsmokorset i Akershus.

Nina ble LASIK-operert første gang i 2007, men istedenfor å få bedre syn, opplevde hun tåkesyn og elendig mørkesyn.

Hun ble reoperert først én gang, så enda én, men igjen var hun uheldig: På venstre øye ble det dannet arrvev som ga henne en konstant følelse av å ha rusk på øyet.

Saken fortsetter under bildet

laser2 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Bruker øyedråper og briller

Nina har nå vært gjennom to nye operasjoner for å få fjernet arrvevet, men fortsatt har hun vondt og må daglig bruke både øyedråper og briller.

Hun mener at klinikken som behandlet henne framstilte øyelaser som noe helt trygt, slik at da hun skulle signere en samtykkeerklæring, oppfattet hun den som en ubetydelig formalitet.

– Han med den hvite frakken er jo veldig ivrig på å operere deg. Og du tror jo at du skal bli bra. Så da gjør du det, sier Nina.

I likhet med flere tidligere pasienter ønsker hun at klinikkene tar informasjonsplikten på alvor og forteller nye kunder om at det ikke alltid går bra.

Les også: Ser dårligere etter øyelaser – nektes pengene tilbake

Skjult kamera bekrefter inntrykk

Besøket hos Memira ga vår testperson et lignende inntrykk som det Nina Nordvold fikk. All informasjonen han fikk pekte i retning av at han burde la seg operere.

Etter samtalen med klinikken mottok han riktignok en skriftlig samtykkeerklæring med en oversikt over risiko, men han ble samtidig fortalt at de «hadde vært gjennom det meste av dette allerede».

– Vi vet at denne forundersøkelsen er noe av det viktigste vi gjør, nettopp for å få en riktig forventning hos kunden, og at kunden forstår hva han er med på før han sier ja til en behandling, sier adm. dir. Lill Nyseter Kortgaard i Memira.

Hun mener at TV2 hjelper deg sitt innslag vil gjøre Memira mer fokusert på å gi riktig informasjon i framtiden, og hun garanterer at ingen skal få oppleve det samme som vi gjorde under vårt besøk med skjult kamera.

laser5 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Har du tips, eller trenger du vår hjelp? Send mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter