Brooms Benny Christensen er akkurat nå på Sardinia   hvor VW presenterer helt ny Golf for verdenspressen.
Brooms Benny Christensen er akkurat nå på Sardinia hvor VW presenterer helt ny Golf for verdenspressen.

VW Golf VII: – Dette har blitt en utrolig bra bil!

Broom-Benny tester den på Sardinia nå. Her er førsteinntrykket:

Her hjemme er det høst og begynnende vinter enkelte steder.

Lenger sør i Europa er det imidlertid så godt som sommer fortsatt. For eksempel på Sardinia – der Brooms Benny Christensen akkurat nå er på den internasjonale lanseringen av nye VW Golf. En av årets virkelig store bilnyheter – vi må naturligvis ringe mannen og høre hvordan det er:

ring, ring ...

- Latt meg imponere

– Hei Knut! Du jeg funderer på å bli her litt lenger jeg. Tror du dere kan avse meg et par uker?

– Er det så hyggelig der nede?

– Ja, så absolutt! Her er det faktisk 26 grader og full sommer. Broom-fleecejakka er helt feil bekledning her, jeg tenkte jo ikke akkurat på det da jeg pakket kofferten og dro på tur. Skulle heller tatt med badebukse.

Men du: Vi har viktigere ting å snakke om enn været! Fy søren, den nye Golfen er en utrolig bra bil!

Jeg har sittet og kjørt flere timer i dag og virkelig latt meg imponere, forteller en entusiastisk Benny.

LES OGSÅ: GOLF GTI - 35 år med moro!

Klassens beste

– Såpass?

– Ja, det er faktisk det. Jeg skjønner nesten ikke hva VW-konsernet skal med Audi A3 etter å ha kjørt den nye Golfen. Golf tar et kvantesprang med denne generasjonen. Der dagens modell er temmelig gjennomsnittlig på det meste, hever den seg nå på alle områder.

– Den er mer komfortabel, har bedre kjøreegenskaper, mer utstyr, bråker mindre, forbruker mindre og slipper ut mindre. Og den har attpåtil blitt inntil 100 kilo lettere. Det skal sannelig ikke bli lett for noen av konkurrentene å holde tritt med denne.

Golf er tilbake som klassens beste bil, og det vil forundre meg stort om den ikke også blir Norges mest solgte flere år framover.

LES OGSÅ Dette blir Norges mest solgte bil i 2012

Støysvake

– Vi har lest kritikk for høyt støynivå noen steder, stemmer ikke det?

– Nei, ikke med de to utgavene jeg har kjørt så langt, i alle fall. Dette er Highline-utgaver og jeg ble positivt overrasket over hvor stille de er.

- Hjulstøy er jo ganske velkjent på biler som dagens Golf og Passat for eksempel – men her er det mye stillere.

– Mulig den italienske asfalten er litt snillere enn den vi har hjemme? Motorstøy er det også lite av. Highline-utgavene gir rett og slett premiumfølelse og hever Golf over de aller fleste konkurrentene.

I Highline-utgave er innsiden av Golf et påkostet sted å være. Ergonomien er også meget bra.
I Highline-utgave er innsiden av Golf et påkostet sted å være. Ergonomien er også meget bra.

LES OGSÅ: De planlegger premium-bil for storfamiliene

23 prosent snillere

Hvilke motorer har du kjørt?

– Foreløpig bare én: 2-liters TDI som nå har fått 150 hestekrefter. Det er den gamle 140-hesteren som har "lagt på seg litt". I en såpass lett bil som dette går den virkelig bra. Det er skikkelig bunndrag og nesten litt GTI-følelse. Det er nok få som kommer til å føle at de trenger mer motor enn dette.

– Utgavene med 122 hestekrefter og mer har forresten fått ny multilink-bakaksel. Den gjør bilen fast og fin, samtidig som komforten er ivaretatt.

- Jeg er imponert over hvor god den er å kjøre, det er tydelig at VW har hatt fokus på det underveis i utviklingen.

– På motorsiden skal VW rulle ut en skikkelig smørbrødmeny, det blir mye å velge mellom her. Drivstoff-forbruket er forresten i gjennomsnitt ned med hele 23 prosent, det er naturligvis også positivt for prisene.

Spennende teknikk: Les mer om VWs MQB-plattform her

Pent design

– Hva med designet – hvordan ser den ut i virkeligheten?

– Jeg synes dette har blitt en pen bil. Volkswagen er forsiktige, kanskje for forsiktige. Men samtidig har de her et ikon i bilverdenen, det ville vært helt feil å forandre designet for mye. Problemet er kanskje at det ikke ser nok "nytt" ut. I så fall er det en tabbe, for dette er virkelig en ny bil, det er det ingen tvil om.

Ikke helt forberedt

– Så ikke noe negativt å si i det hele tatt?

– He, he, Nei, jeg satt faktisk og tenkte på det før du ringte. Det er sannelig ikke lett å finne noe som ikke er bra med denne bilen. Det måtte kanskje være at bagasjerommet på 380 liter er litt snaut, men samtidig er jo ikke dette noen storbil.

Jeg må si det er lenge siden jeg har blitt så imponert over en ny bil – og det var jeg nok ikke helt forberedt på da jeg satte meg på flyet for å dra hit.

– Og hva skjer videre nå?

– Nå er det snart pressekonferanse og så middag. I morgen er det tidlig opp igjen og kjøre mer bil. Og ja – det gleder jeg meg til, avslutter Benny.

LES OGSÅ: På topp - som både nybil og bruktbil

Her er nye VW Golf i tredørs-utgave. I Norge blir femdørs helt sikkert bestselgeren.
Her er nye VW Golf i tredørs-utgave. I Norge blir femdørs helt sikkert bestselgeren.


Les hvorfor 38 av Golf-utgavene blir dyrere