Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Peugeot 205 er et skikkelig 80-tallsikon. Thomas fikk sin utrolig billig - men har senere brukt mye penger på å få den helt strøken. (Foto: Jan-Tore Tangvik)
Peugeot 205 er et skikkelig 80-tallsikon. Thomas fikk sin utrolig billig - men har senere brukt mye penger på å få den helt strøken. (Foto: Jan-Tore Tangvik)

Bilen min Peugeot 205: Thomas kjøpte 80-talls klassiker for småpenger

Se så lekker den har blitt etter litt oppussing.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En gang i tiden var Peugeot skikkelig i vinden når det gjaldt småbiler. Klarest i minnet for de fleste er 80-tallet, da 205-modellen på mange måter ble definisjonen på en liten og lett småbil – litt ”magrere” enn Golf, men for mange akkurat det de var på jakt etter.

Overraskende moderne Peugeot

Egentlig var det ganske utypisk at en fransk bilmodell skulle slå an så godt som den gjorde, men en meget viktig faktor var GTI-modellen av samme bil: Den var utrolig tøff og gikk skikkelig ”fælt”, og var i enkelte kretser mer populær enn selv nettopp Golf GTIen, som liksom ”eide” GTI-klassen helt til den franske oppkomlingen kom på banen.

Slik så bilen ut da Thomas fikk tak i den. Lite kjørt og god under skallet, men med behov for litt stell. Og det har den fått. (Foto: Privat)

Da den meget kjøreglade 1,9-litersversjonen av 205 GTI kom, var Golf GTI for alvor detronisert. Og slikt ble lagt skikkelig godt merke til.

Les også: Mazda MX-5 GT - her snakker vi mye moro for lite penger

205 kom på vårparten i 1983, og den viktige GTI-modellen like etterpå.

Designet og oppbygningen – og dermed også kjøreegenskapene – var svært moderne i forhold til Peugeots tidligere småbiler, og det sørget for at salget brått tok av i hjemlandet. Og altså kom ikke andre markeder som det norske særlig langt etter, så fort GTI- og cabriolet-versjonene hadde ”smittet av” både sportslig og luksuriøs image på resten av modellrekken.

Holdt i hele 15 år

Kvaliteten var ikke i verdensklasse på alle bilene helt til å begynne med, men av en eller annen grunn lot ikke historier om interiørdetaljer som knakk ved lett berøring og karosserideler som falt av til å hemme salget i særlig grad. En lav pris og sikkert også god oppførsel av forhandlerapparatet holdt kundene fornøyde, og ettersom ting ble bedre utover 80-tallet var det mange som eide flere 205 etter hverandre.

Forfra ser bilen nå ut som en GTI, med nyoppusset støtfanger og rødlakkert stripe midt i det sorte. (Foto: Privat)

Slik kunne de holde på lenge – 205 var faktisk i produksjon i nesten 15 år med så godt som uendret utseende, selv om bilene forsvant mer eller mindre totalt fra det norske markedet på slutten.

Et skikkelig bredt modellspekter var en annen viktig suksessfaktor. Bilene kunne leveres med mange forskjellige både bensin- og dieselmotorer, både med tre og fem dører, i tillegg til de nevnte cabriolet- og GTI-versjonene – som også kunne leveres i kombinasjon.

Del med Facebook-vennene dine!

En 205 for enhver lommebok

Med liten motor og lavt utstyrsnivå fikk man en skikkelig billig småbil, som likevel – på typisk fransk vis – ble kjennetegnet av en bokstav-betegnelse som gjerne maskerte bort statusforskjellene for de uten inngående Peugeot-kunnskap. Med litt tøffe klistrelogoer var det jo for eksempel ikke så lett å si hvilken som var simplest av en XE og en XS – eller en XT eller en XR, for den saks skyld...

Flunkende nye felger av samme type som satt på de råeste 1,9 liters GTI-utgavene er prikken over i´en på en slik bil. Og det skader ikke at bilen er knall rød, heller. (Foto: Privat)

Her skal vi se nærmere på en bil som virkelig minner om denne epoken. For denne 1988-modellen har ikke gått langt, og er med sin XS-pakke en av de mer velutstyrte 205-utgavene man kunne få før man kom opp på GTI-nivået. Til forskjell fra de simplere utgavene med motorer helt ned til 1 liters volum hadde XS motorer fra 1,3 til 1,6 liters størrelse, og da begynte den å bli morsom å kjøre, også.

Peugeot-entusiast hele livet

Det spiller ikke noen rolle for 16 år gamle Thomas på et par år ennå, men uansett har den unge Peugeot-entusiasten fått tak i en 80-tallsklassiker som det er gøy å holde i topp stand.

Ratt fra GTI-modellen er også tøft som bare det. Dette var ett av de kuleste rattene man kunne sitte bak på 80-tallet, men det var likevel i plastikk. (Foto: Privat)

Les også: Nye Peugeot 208 - en liten bil som gjør stort inntrykk

Eier: Thomas Tangvik Eliassen, (16)

Bosted: Bergen.

Litt om meg selv: Har vært Peugeot-entusiast hele livet, fikk min første bil når jeg var 14 år gammel. Selvfølgelig var det en Peugeot, en 304.

Bilen: Peugeot 205 XS

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den i 8 måneder.

Pyntes med GTI-detaljer

Hva har du gjort med den? Montert nye 15 toms 1,9 GTI-felger, nytt GTI-ratt og senket den.

Liker best med bilen: Kjøregleden og utseendet.

Liker minst med bilen: Motorstørrelsen.

Foreløpig er bilen litt høy bak, men det er en av sakene som Thomas skal ta seg av i tiden fremover. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Den første kjøreturen.

Framtidsplaner for bilen: Skal montere mer senking bak.

Drømmebil: Peugeot 205 T-16

Annet: Bilen er fra 1988 og er bare kjørt 98.000 kilometer. Jeg kjøpte den i februar for bare 4.500 kroner, men jeg har brukt en god del penger på å få den til å se ut som den gjør nå.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Selve 80-tallsdrømmen - en 205 CTI cabriolet...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!