Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over nyttår kommer andre generasjon Ford Kuga til Norge – det er en bil mange venter seg mye av.

Dagens Kuga får skryt på veldig mange områder. Én ting trekker imidlertid ned for mange potensielle kjøpere: Nemlig at dette er en av de minste bilene i klassen og at interiøret heller ikke er spesielt fleksibelt. Det svarer Ford på med den nye, som blir en god del større.

Sluttsalg

Men hvis du ikke er blant dem som trenger veldig mye plass, er Kuga både kjøreglad og frisk, Selv om den har vært med oss noen år, oppleves den heller ikke som spesielt umoderne.

Som ofte skjer når en bilmodell er på vei ut, kjører importøren "sluttsalg" – det gjelder også for Kuga.

Ford Kuga 2013 – les mer om den her:

Mye utstyr

Akkurat nå kan du spare rundt 40.000 kroner på Ford-SUVen. I Titanium S spesialmodell, får du bilen med den velkjente 2-liters diesel på 140 hestekrefter – og en svært rikholdig utstyrspakke.

Her er det blant annet bi-xenon hovedlys, cruisekontroll, parkeringssensorer, elektrisk innfellbare sidespeil med varme, sportsseter i delskinn og oppvarmet frontrute – for å nevne noe.

Med manuelt gir er prisen nå på 419.900 kroner. Velger du powershift-automaten, koster det nå 449.900 kroner.

Utrolig bra bil: Les mini-testen av Kuga her:

God kvalitet

– Det er få biler i klassen som slår Kuga på kjøreegenskaper, den har også fått mye skryt for designet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Kvaliteten har også jevnt over vært veldig bra, vi har ikke hørt om noen spesielle problemer på denne bilen. Og uansett er det jo gjerne slik at en bil aldri er bedre enn når den er på vei ut og skal erstattes. Da er eventuelle barnesykdommer for lengst ryddet av veien. Hvis man ikke er opptatt av å ha det nyeste nye kan dette derfor være et veldig smart bilkjøp, sier Benny.

Denne Norges-favoritten har det også vært sluttsalg på

Foran er det god plass i Kuga, det er bagasjeplassen det skorter mest på. Her blir neste generasjon betydelig større.

LES OGSÅ: Hvorfor selger rivalen så mye mer enn Kuga?