Kule lastebiler: Her får du arbeidsplass utenom det vanlige

Jovisst finnes det mer å velge mellom enn Volvo, Scania og MAN.

Yrkessjåfør, og sulten på en morsommere arbeidsplass? Det finnes andre ting enn Volvo og Scania på det norske bruktmarkedet hvis man bare leter litt... (Foto: Finn.no/montasje)
Yrkessjåfør, og sulten på en morsommere arbeidsplass? Det finnes andre ting enn Volvo og Scania på det norske bruktmarkedet hvis man bare leter litt... (Foto: Finn.no/montasje)

– Det hadde vært gøy å hatt en skikkelig, amerikansk ”rig”, hører vi ofte fra trailersjåfører vi treffer.

Men få ser ut til å gjøre noe for å realisere drømmen. De bilene av denne typen som etter hvert har dukket opp i Norge, er gjerne veteranbiler av trekkvogn-typen som kjøres uten henger – som rene hobbybiler.

Selv for slikt bruk høres det ikke alltid like enkelt ut å få godkjent og registrert bilene på norske skilter – og hindringene er visstnok enda større om man har tenkt å bruke dem som yrkesbiler. Lengde, bremser, svingskive – listen over hva som kan skape utfordringer om man er uheldig er lang, og dermed følger de fleste strømmen og kjøper biler vi er vant med å se i stedet.

Les også: "Verdens største limo" er et rullende festlokale

Men unntakene finnes, viser et lite søk på Finn.no. Her har vi funnet et lite knippe amerikanske tøffinger i yrkesaktiv alder, som kan bli en meget særpreget kombinasjon av hobby og arbeidsplass for den som vil – og tør.

Hvilken er din favoritt? Fortell i kommentarfeltet under!

2008 Freightliner Classic, kr. 650.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Det koster å være kar, heter det jo. Og det gjør det i dette tilfelle, men så får du en i høyeste grad klassisk utseende bil med mye glitter og stas, som bare er noen få år gammel, og ikke har mer enn drøyt 100.000 kilometer på telleren.

Og da er kanskje ikke prisen så voldsom heller, sammenlignet med Volvoer og Scaniaer som ”alle” har.

Se annonsen her:

Også amerikanske trucks har blitt mer strømlinjeformet de siste par tiårene, men som modellnavnet antyder er dette en versjon bygget på klassisk måte. Lysbøyler, eksos, lufttanker og støtfanger har vært kastet i krom-badet uten særlig vegring, og med en skikkelig lang og høy ”sleeper-hytte” blir det hele ganske imponerende og eksklusivt.

Om eksklusivt treverk og antall runde instrumenter er noen målestokk, er det liten tvil om at du reiser på første klasse i denne klassisk utseende men likevel topp moderne Freightlineren. (Foto: Finn.no)
Om eksklusivt treverk og antall runde instrumenter er noen målestokk, er det liten tvil om at du reiser på første klasse i denne klassisk utseende men likevel topp moderne Freightlineren. (Foto: Finn.no)

Den generøse lengden er nok med på å begrense anvendeligheten allerede i utgangspunktet i forhold til norske regler for vogntog-lengde. Men kan du få brukt den, er nok dette noe av det mest oppsiktsvekkende du kan finne på det norske markedet akkurat nå.

Oppsiktsvekkende nok til at du med god samvittighet kan belaste reklamebudsjettet ditt for en del av kjøpesummen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Denne lastebilen kommer frem også til vanns!

2000 Mack Vision, kr. 250.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Litt mindre prangende, og med et litt mer moderne utseende, er denne utgaven fra Mack. Her slipper du å bli mobbet av misunnelige kolleger på truck stopen som hevder at utviklingen av amerikanske lastebiler stoppet opp i 1950 – men du har likevel en bil som virkelig skiller seg ut i trafikken.

Dessuten har bilen fått ny motor i 2008, visstnok da den ble importert til Norge. Og uansett om den oppgitte kilometerstanden er reell eller ikke, bør motorbyttet gjøre bilen klar for innsats i enda mange år.

Se annonsen her:

I forhold til norske regler om maksimal vogntog-lengde er ikke snutebiler mest aktuelle i utgangspunktet. En diger sleeper-hytte som i denne Macken hjelper ikke akkurat, men får du ikke brukt den til noe annet kan du nesten bruke den som campingbil... (Foto: Finn.no)
I forhold til norske regler om maksimal vogntog-lengde er ikke snutebiler mest aktuelle i utgangspunktet. En diger sleeper-hytte som i denne Macken hjelper ikke akkurat, men får du ikke brukt den til noe annet kan du nesten bruke den som campingbil... (Foto: Finn.no)

Mack er et annet av de virkelig tradisjonstunge lastebilmerkene fra USA, og det klinger godt i ørene til norske bilentusiaster.

De senere årene har de som har importert ”entusiast-lastebiler” fra USA gjerne satset på de to store merkene fra Paccar-konsernet, nemlig Kenworth og Peterbilt, men Mack har faktisk en viss tradisjon i Norge: Så sent som på 60- og 70-tallet ble det importert noen Macker av firmaer som drev med krevende spesialtransport av forskjellig slag i anleggsbransjen.

Kanskje er det din tur til å starte en ny trend med denne ruggen her, som også har mye utstyr – inklusive en sleeper-hytte på størrelse med en liten student-hybel.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Volvo "Mean Green" - brutal, men snill mot miljøet

1991 GMC Topkick, kr. 95.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Ikke det helt store trekkbehovet, og ikke verdens feteste bankkonto? Du kan fremdeles skaffe deg amerikansk trekkvogn som virkelig synes i terrenget. Og for mange vil nok denne Topkicken være vel så oppsiktsvekkende som de store, tradisjonelle bilene.

Vi har sett en og annen Chevrolet Kodiak i Norge, men dette er første gang vi ser søstermodellen GMC Topkick. Annonsen er ikke ekstremt detaljert, men hvis vi forutsetter at prisen gjelder ferdig registrert og på veien er det mye trekkvogn for pengene, til tross for at den drar på årene.

Se annonsen her:

Selve hytta kjenner du igjen fra GMs 90-tallspickuper. Men høyt oppe på dette chassiset ser den mye mindre ut enn den vanligvis gjør... (Foto: Finn.no)
Selve hytta kjenner du igjen fra GMs 90-tallspickuper. Men høyt oppe på dette chassiset ser den mye mindre ut enn den vanligvis gjør... (Foto: Finn.no)

Amerikanerne har alltid vært flinke til å kombinere og bruke eksisterende deler på sine mellomklasse-lastebiler. Fra 50-tallets ”cab over engine”-biler, der man brukte en løftet og fremflyttet pickup-kabin i kombinasjon med et litt butt snuteparti, kan man trekke paralleller til denne – for om du ikke har sett en slik før, så drar du i hvertfall kjensel på selve førerhuset og litt av snutepartiet fra GMs C-serie pickuper fra 90-tallet.

Dagens Chevrolet Kodiak og GMC Topkick ser enda mer bøs ut – der har man tatt i bruk avkappede van-karosserier for å skape et bredere og høyere førerhus, kombinert med en spesialbygget front. Men vi tipper du har plass nok her – og tror du får bra med oppmerksomhet, også.

Hvis ikke, hjelper det sikkert når du forteller at president Obamas mye omtalte ekstrem-limousine ”Cadillac One” – populært kalt "The Beast" – faktisk er bygget på et firehjulsdrevet chassis av denne typen...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Japansk custom-lastebil - dette har du ikke sett maken til!