Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny jeg er en gutt på 17 som har elsket Porscher helt fra jeg fikk de første lekebilene mine. Er derfor fast bestemt på at Porsche skal bli min første bil. Jeg har noen kandidater, men vil gjerne ha innspill fra deg som er eksperten. Hva anbefaler du som Porsche og førstebil? Jeg har spart lenge og får litt hjelp av foreldre også, så jeg kan bruke 120.000 kroner på det. Hilsen fra Stian.

Benny svarer:

Heisann!

Jeg støtter selvfølgelig tanken om en Porsche som førstebil!

Jeg tror kanskje det kan være smart å begynne med en av de firesylindrede modellene. Det er perfekte nybegynner-Porscher, samtidig som de er både mer kurante å skru på og har billigere deler enn de tilsvarende modellene med seks eller åtte sylindere.

Du får fin 944 og ikke minst 924 til denne prisen. Endog modellene med turbo - og de er ganske spreke. Bilene har fin balanse – takket være fin vektfordeling, er komfortable og jeg synes også de er pene.

Utvalget av slike biler til salgs er ganske bra.

Så får du heller leve med og heve deg over "Audi"-stemplet. De som sier dette har trolig hverken kjørt Audi eller langt mindre en av disse Porschene noen gang ...

Porsche-924-GT

Går du med tanker om en 911, så vil jeg anbefale deg å legge litt mer penger i potten om du skal ha et noenlunde pent og velfungerende eksemplar, kanskje oppunder 200 000 kr. Husk også at disse (mildt sagt) er utfordrende på glatt vinterføre og at varmeapparatet ikke er helt i toppklasse – for å si det pent ...

Les også: Porsche 911 / 991: Sportsbilen som også er vinterbil

Selv om Porsche-kvaliteten er svært god, så snakker vi fort biler med både en god del år og kilometer på nakken her.

Det er helt klart biler som bør sjekkes nøye før kjøp. Både servicehistorikk og EU-kontroller bør være på stell. Mange har blitt hardt brukt uten særlig godt stell, så en ekstra nøye sjekk av drivverket er absolutt å anbefale. Både clutchskift og ikke minst girkasseoverhaling koster mye.

Derfor kan det være veldig lurt å ha en liten buffer med penger i bakhånd om uforutsette ting skulle skje. Er du litt fingernem, er det ganske kurant å skru på 924 / 944 selv også. I alle fall litt enklere ting som vannpumpeskift, registerreim-skift, bremser etc.

En annen ting du bør tenke på er forsikring. Lurt å sjekke hva dette koster FØR du kjøper bil. Vi snakker fort flerfoldige titusener i året – om du må forsikre den i eget navn.

Gjør du en grundig jobb med å lete opp et fint og godt eksemplar – hvilket er viktigere enn både årsmodell og kilometerstand – så støtter jeg som sagt prosjektet ditt.

Lykke til!

Porsche 911 til 200 000? Klikk her:

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Begge er vinterdekk – bare det ene er forbudt

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: