Maserati prototypen er ute på tur   og Espen var ikke sen om å få opp kameraet! (Foto: Privat/Espen Eikebø)
Maserati prototypen er ute på tur og Espen var ikke sen om å få opp kameraet! (Foto: Privat/Espen Eikebø)

Se hva Espen kom over på gutteturen

Plutselig sto den der i lyskrysset. Se bildene:

Er du våken når du er av gårde på bilferie – og attpåtil kjapp med å få opp kameraet når det dukker opp noe interessant?

Da kan du være så heldig å gjøre et scoop, slik som Espen Eikebø fra Ørsta.

Espen er ivrig Broom-leser og var på guttetur gjennom Europa da han plutselig fikk øye på denne bilen – i Italia.

Ventet på grønt lys

– Det var et lyskryss, jeg fikk øye på den ene prototypen som sto og ventet på grønt lys. Den så rett og slett brutal ut, og som alle som har sett spionbilder av prototyper som blir testet på vei, måtte jeg bare få opp kameraet så fort som mulig!

– Vi kjørte sakte gjennom lyskrysset, jeg prøvde å ta bilder ut av vinduet, men de ble ikke så alt for bra.

– Da jeg hadde lagt fra meg kameraet, møtte vi på enda en likedan Maserati. Da knipset jeg bare så fort som mulig uten å se gjennom kameraet, forteller Espen som er en svært bilinteressert kar.

Skal spare penger – bestilte 19 pansrede Maserati Quattroporte:

Aggressiv og sporty

At det er en Maserati er det vel liten tvil om. Tross all kamuflasjen er det også lett å se at det handler om aggressive og sporty linjer fra den tradisjonsrike produsenten.

Dette kan være en ny utgave av storbilen Quattroporte – eventuelt kan det også være kommende Ghibli. En bil som blir omtalt som baby-Quattroporte og skal konkurrere mot blant andre BMW 5-serie, Jaguar XF og Audi A5/A6.

Maseratien er delvis skjult av noen stolpet - men det stoppet ikke Espen i å skjønne at dette var spesielle saker! (Foto: Privat/Espen Eikebø)
Maseratien er delvis skjult av noen stolpet - men det stoppet ikke Espen i å skjønne at dette var spesielle saker! (Foto: Privat/Espen Eikebø)

LES OGSÅ: Luksusbilen naboen ikke har maken til

Verdens eldste Toyota

For Espen var dette bare ett av flere høydepunkter på turen. Han arrangerte sitt første biltreff alene som 17-åring, ett år senere startet han Ørsta og Volda Gatebilklubb.

Da er det kanskje ikke så rart at det handlet mye om bil da han dro på guttetur nedover i Europa sammen med kameraten Gunnar.

– Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Ferrari-museet i Italia. Så i fjor startet jeg å researche litt hva som er av bilmuseer i Europa. Jeg kom over noe helt spesielt i Den Haag i Nederland, et museum som familien Louwman har startet for å vise fram sin private bilsamling.

Samlingen inneholder blant annet verdens eldste Toyota (Toyota måtte lage en replica da de ikke fikk fatt i en selv).

– Louwman brukte syv måneder på å få bilen fra en gård i Russland til Nederland. Bilen er svært forfallen, men det at den er verdens eldste Toyota gjør at bilen er gull verdt, både i penger og historisk sett. De har den kjente gule taxien fra The Godfather-filmen, en av Elvis sine Cadillacer osv. Dessuten svært mange sjeldne biler fra bilhistoriens første og fram til nå. Måten de har bygget opp museet er helt fantastisk, det er en rød tråd hele veien.

LES OGSÅ: Denne Toyotaen er verdens mest solgte bilmodell

Kappkjørte i fem meter ...

Louwman-museet var første stopp på reisen for gutta. Så kjørte de gjennom Belgia, Luxembourg, Frankrike, Sveits og ned til Maranello i Italia der de besøkte Ferrari.

– Det å komme kjørende til Maranello er ikke rent enkelt for en som virkelig elsker biler, uansett hvor du snur hodet, står det en Ferrari.

Ferrari-museet var ganske lite og det manglet noen av de Ferrariene vi kunne tenkt oss å se som F50.

– Det er også mulig å leie en Ferrari eller en Lamborghini om du vil. Da det regnet svært mye og det var helt ukjente veier, valgte vi å stå over. Selv om det hadde vært helt fantastisk å prøve. Vi kjørte en BMW 3-serie coupe med 250 hestekrefter og fikk en Ferrari FF foran oss som vi måtte prøve å holde følge med. Men allerede etter vel fem meter var det bare å gi opp ...

Les vår test av Ferrari FF her:

BMW-museet

– Deretter kjørte vi mot "Via Modena" som det heter til Lamborghini. Maserati ligger på veien mellom Ferrari og Lamborghini og her var det altså vi kom over prototypen.

– Så bar det etter hvert tilbake, gjennom Østerrike til München der vi tok turen innom BMW-museet. Litt dårlig bygget opp, synes jeg, det var litt rotete med trapper opp og ned. Det var lett å gå glipp av noe. De manglet rett og slett en rød tråd. Mye flott utstilt, men det manglet en del nye råskinn.

Mercedes-prototyper

– Så tok vi turen til Stuttgart der vi besøkte Mercedes-museet. Det var virkelig rått, måten det er bygget opp som en silo, der du følger en vei rundt og rundt nedover med to store utstillingsplasser per etasje.

Du får sett historien om Mercedes på en helt spesiell måte og det var virkelig minneverdig.

– På vei hjem fra Mercedes møtte vi forresten to prototyper etter hverandre av noe som kunne minne om en ny E-klasse. De fikk jeg ikke bilder av, da det var på autobahn, avslutter Espen.

Først kommer det en svært folkelig SsangYong - bak der er sikle-faktoren betydelig høyere. Der er nemlig Maserati-prototypen. (Foto: Privat/Espen Eikebø)
Først kommer det en svært folkelig SsangYong - bak der er sikle-faktoren betydelig høyere. Der er nemlig Maserati-prototypen. (Foto: Privat/Espen Eikebø)

LES OGSÅ: Se hva som plutselig dukket opp på autobahn