Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter. ILLUSTRASJONSFOTO
Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter. ILLUSTRASJONSFOTO

Styr unna disse vinterdekkene

De kommer dårligst ut i årets store dekktest.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En norsk vinter krever mye av dekkene – fordi føret kan være så varierende. Derfor holder det heller ikke med helårsdekk eller vinterdekk som ikke er produsert for nordiske forhold.

NAF/Motor har sammen med Testworld gjennomført en grundig test av 12 pigg- og ni piggfrie vinterdekk – for å gjøre det lettere for deg å velge hvilket dekk som passer for din bruk.

Vi har alt fortalt hvilke av dekkene som kommer best ut – nå tar vi for oss de som ikke tilfredsstiller kravene til testpanelet.

LES OGSÅ: Du kan spare flere tusenlapper på vinterdekkene

Piggdekk

Blant piggdekkene er det Nankang NK Snow SW-7 som havner på jumboplassen. Årsaken til det beskrives slik i testen:

Nankang får sisteplassen, rett og slett fordi grepet på skikkelig vinterføre ikke er godt nok. Dermed bli dekket nervøst å kjøre. Grepet slipper brått og det er vanskelig å gjenvinne kontrollen over bilen med dette dekket. På asfalt har Nankang godt grep, men også her slipper det ganske brått når grensen for grep overskrides. Spesielt bakhjulene mister grepet lett i unnamanøvrer.

De to andre dekkene som utgjør bunntrioen er Vredstein Arctrac og Agi Sarek:

Vredestein Arctrac – 7,7 poeng

Agi Sarek 2 – 7,0 poeng

Nankang NK Snow SW-7 – 6,9 poeng

Klikk her for å lese hele vinterdekktesten

Piggfritt

Om du vurderer å kjøre piggfritt, er det Cordiant Winter Drive som har fått lavest poengsum. Dette mener testpanelet:

Cordiant er rimelig, men ikke spesielt bra. På vinterføre (og på tørr asfalt) har det lange bremsestrekninger og relativt dårlig grep i bratte, glatte bakker. Men det oppfører seg relativ trolig og logisk under kjøring. På våt asfalt er bremselengdene OK, men oppfører seg nervøst og slipper litt brått i kritiske manøvrer. Dekket er retningsstabilt på sporet vei og har høy rullemotstand.

Sammen med Pirelli Icecontrol Winter og Bridgestone Blizzak WS70 må Cordiant finne seg i å ligge nederst på listen:

Pirelli Icecontrol Winter – 7,1 poeng

Bridgestone Blizzak WS70 – 6,9 poeng

Cordiant Winter Drive – 6,4 poeng

LES OGSÅ: Må jeg bytte alle dekkene samtidig?

Slik utføres testen

Testen kjøres av profesjonelle dekktestere hos Testworld på deres testanlegg i Ivalo i Finland.

Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevuei Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.

LES OGSÅ: Hvorfor varierer dekkprisene så enormt?