Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Citroën kan dette med komfort. Best av alle er storbilen C6. Denne flyter rundt nesten uten en lyd – og uten at du merker stort til de elendige veiene som omgir oss her på berget.

På bruktmarkedet har disse spesielle bilene imidlertid hatt et ganske så stygt prisfall – den utrolige komforten til tross.

Bilen vi har funnet, en 2008-modell med 2,7-liters dieselmotor på 205 hk, kostet da den var ny 832.000 kroner uten ekstrautstyr.

Nå kan en slik bil kjøpes for godt under halv pris – med kun 79.500 kilometer på telleren. Inkludert omregistrering er nemlig prislappen nå 388.424 kroner.

LES OGSÅ: De elsker den andre hater

Illustrasjonsfoto.

Utstyrsbombe

C6-en vi har funnet er toppmodellen, Exclusive, som på godt norsk kan oversettes til "durabelig utstyrsbombe".

Her finner du nemlig både navigasjon, stort stereoanlegg med MP3-spiller, aktive kjørelys, integrert telefon, head up display og aktiv spoiler som justeres etter farten - og en masse annet snadder.

I tillegg er fargekombinasjonen slik mange ønsker, sort metallic utvendig og beige skinn innvendig.

LES OGSÅ: Citroën: Ti høydepunkter siden 1919

Mest komfortabel fra 0–100 km/t

Når det gjelder kjøreegenskapene har også denne C6-en justerbart understell – men utgangspunktet er komfort.

Det vil si at du den store og tunge bilen aldri oppfordrer deg til å kaste den inn i hårnålssvingene. I stedet for å være raskest fra 0–100 km/t sørger den for at de 8,6 sekundene øvelsen tar er ren nytelse både for sjåfør og eventuelle passasjerer.

Og skulle du kjøre på Autobahn kan du suse av gårde i toppfarten som er 230 km/t.

Les vår test av Citroën C6 her:

Illustrasjonsfoto

Blør på bruktmarkedet

En såpass ny bil, med dette nivået av luksus, plass, komfort og sikkerhet er nærmest utilnærmelig til denne prisen. Vi snakker tross alt om toppmodellen for bare fire år siden – til prisen av en VW Passat.

Men det er dessverre også slik at Citroën blør på bruktmarkedet – fremdeles. Det vil betyr at pristapet nok ikke er helt forbi enda. Det å finne kjøpere til en bil som har solgt så dårlig som ny, er ikke alltid så enkelt.

Det kan også bli kostbart å reparere hvis det avanserte understellet skulle ta kvelden.

Klikk her for å se hele annonsen

Den gang da

Citroën var i en egen klasse da de kom med CX i 1974. Kombinasjonen avansert teknikk og futuristisk design ble en umiddelbar hit.

Alt året etter lansering ble den Årets Bil i Europa – og totalt ble det solgt over 1,2 millioner eksemplarer før produksjonen opphørte i 1991.

Profilen til C6 minner om forgjengeren – og den har et ganske sært design – men ble aldri like populær som CX-en.

Se flere bilder av Citroën C6 her:

LES OGSÅ: Citroën CX: Denne limousinen har du neppe sett maken til