Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Italienerne har ikke bare laget snerrende sportsbiler, men har også en og annen spenstig og lekker sedan på samvittigheten. Alfa Romeo 164 er en typisk sådan, og denne sjeldne godsaken har en meget italofil, ung eier. (Foto: Privat)
Italienerne har ikke bare laget snerrende sportsbiler, men har også en og annen spenstig og lekker sedan på samvittigheten. Alfa Romeo 164 er en typisk sådan, og denne sjeldne godsaken har en meget italofil, ung eier. (Foto: Privat)

Bilen min Alfa Romeo 164: Denne ser du ikke hver dag

Sjelden italiener står og venter på at eieren skal få førerkort.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

På tidlig 80-tall sto det dårlig til med Alfa Romeo. Så dårlig at Fiat var i ferd med å ta over – for øvrig en produsent som selv ikke akkurat var ukjent med dårlig økonomi. Fiat hadde allerede kjøpt opp Lancia, som på sin side hadde slitt med økonomien nesten så lenge italienerne kunne huske.

Vellykket spleiselag

Men italienerne husker ikke så lenge – i hvertfall ikke det som man helst bør glemme. Dermed satset de friskt på å utvikle en teknisk avansert, lett og komfortabel storbil – og selv om det allerede var en økonomisk genistrek å fordele utviklingskostnaden på tre forskjellige bilmerker, fikk de med seg en fjerde produsent også.

Interiøret er først og fremst behagelig i den store Alfa-sedanen. Magnus sin bil er en 1994-modell, og har dermed fått diverse oppgraderinger i forhold til de første, som var plaget av litt knirking og dårlig kvalitet på plastikken. (Foto: Privat)

Det var svenske Saab, som allerede var på hils med Lancia-folket etter et samarbeid om Delta/600-modellen. Som liten ”nummer to-produsent” i knøttlille Sverige hadde heller ikke de utviklingspenger til å strø vilt om seg med.

Les også: Saab 9000 stasjonsvogn - denne finnes egentlig ikke...

Og selv om prosjektet kan høres litt magert og desperat ut, kom det fine biler ut av det – biler som ga sine respektive merker bra salg og godt omdømme for en relativt beskjeden investering.

Alfa med eget karosseri

Saab 9000, Fiat Chroma og Lancia Thema ble ganske like, selv om i hvertfall Lanciaen hadde så vidt mye mer under skallet at det ble en mer kostbar bil.

Men den desidert mest fremtredende av firkløveret var bilen vi ser på disse bildene, som takket være et eget karosseri med tidstypisk Pininfarina-design så både strammere, lettere og mer eksklusivt ut.

En lav og spiss grill førte tankene til adskillig mer sportslige biler som Pininfarina også hadde designet, og den lave fronten førte til en del forandringer på chassiset på Alfaen i forhold til de tre "kompanjongene". (Foto: Privat)

Alfa Romeo 164 het bilen, som fikk et langt liv – helt fra introduksjonen i 1988 og hele ti år frem i tid, til den ble avløst av 166. En rundere bil, men fremdeles gjenkjennelig i forhold til 164. Og i italiensk bilbransje måtte det kunne ses på som en ære når etterkommeren så ut som en fortsettelse, og ikke en helt ny idé.

Del med Facebook-vennene dine!

Lett, stram og kjøreglad

164 ble da også en langt større suksess enn mange hadde trodd på forhånd. Ikke minst tradisjonalistene, som fnøs en smule overbærende over at bilen fikk forhjulstrekk.

Det rimet ikke helt med tradisjonelle Alfa-kjøreegenskaper, men bilen fikk likevel ros for kjøreglede og stabilitet. Og med tiden ble det også utviklet modeller med både firehjulstrekk, der systemet fordelte kreftene ganske fritt i begge retninger, elektroniske støtdempere og adskillig kvassere motorer enn 3-liters sekseren og 2-liters firerne med og uten turbo, som var med fra starten.

Mens Saab, Lancia og Fiat brukte stort sett samme karosseri, fikk Alfa Romeo et eget, designet av Pininfarina. Det har mange typiske 80-tallsdetaljer fra den kanten, og de seneste utgavene med mest utstyr er allerede i ferd med å bli samlerbiler. (Foto: Privat)

De siste, best utstyrte ”Cloverleaf”-modellene med firehjulstrekk er i dag faktisk i ferd med å bli samlerbiler. Samtidig er det mulig å plukke opp en slik basisutstyrt status-Alfa med Pininfarina-linjer fra sent 80-tall for ikke skremmende priser om man leter litt, dersom man vil ha en bil som skiller seg ut – og som nærmest skriker ”entusiast” lang vei.

– Har dilla på italienske biler

Slik Magnus, som eier denne bilen, har gjort. Og som vi skal få høre er det ingen tilfeldighet at han har endt opp med nettopp denne bilen.

Les også: 164 QV - en av bilene du kan gjøre kupp på i Sverige

Eier: Magnus Høivik, (17)

Bosted: Osøyro.

Litt om meg selv: Jeg går på skole på Os vgs, på linja arbeidsmaskiner. Bor i Kvinnherad utenom skoletiden, og er ellers opprinnelig fra Sogn og Fjordane. Er ganske bilinteressert, og har mest dilla på italienske biler.

Bilen: Alfa Romeo 164 2,0 Twin Spark, 1994-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ca et par måneder.

Har sjel og fin motorlyd

Hva har du gjort med den? Vask og EU-godkjenning.

Ikke minst bakfra ser man at dette er en bil som er designet med hjertet, og i svært våken tilstand. Det er takket være Pininfarina - søstermodellene Fiat Chroma og Saab 9000 ble designet av andre, og havnet i den mer søvndyssende enden av skalaen. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Den har sjel, fin motorlyd, er god å kjøre. Og det er en Alfa!

Liker minst med bilen: Lakken.

Beste opplevelse med bilen: Første prøvetur.

Framtidsplaner for bilen: Lakk, felger, senking og ny eksos.

Drømmebil: Det må være en strøken Alfa Romeo med sekser-motor, gjerne en 75.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: 164 - en av bilene jeg ønsket meg, men aldri torte kjøpe

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Magnus om? Bruk kommentarfeltet under!