Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Kompakte A-klasse er en stor suksess for Mercedes - og leder an i salgsøkningen her hjemme.
Kompakte A-klasse er en stor suksess for Mercedes - og leder an i salgsøkningen her hjemme.

Test Mercedes A-klasse A180: Så morsom kan billigste utgave være

Dette er modellen Mercedes tror blir bestselgeren. Det skjønner vi godt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Vi har alt testet A-klasse med automat, diesel og "vanlig" understell – denne gangen har vi fått en bensinvariant, med full AMG-pakke – og manuell gir. Det er en helt annen bil!

Bensinmotoren på 1,4-liter og 122 hk er også den Mercedes forventer skal bli bestselgeren – nå som dieselen har fått "fy-stempel". Startprisen på innstegsmodellen med bensinmotor er 269.900 kroner – mens den minste dieselmotoren (109 hk) starter på 279.900 kroner.

Selv om begge disse variantene er gode alternativer i den stadig voksende Golf-klassen, er det ingen tvil om hvilken vi foretrekker.

LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Snerten nyhet med spesiell løsning

A-klasse skrått forfra

Hvordan er den å kjøre?

Kort oppsummert: Rasende morsom. AMG-understellet innbyr til noen skikkelig underholdende kjøreturer – og kombinert med manuell gir og en sprudlende bensinmotor er dette et ypperlig "leketøy".

Jada, vi rynket på nesten over at det slo litt i understellet på den vanlige A-klassen, og her er det naturligvis enda stivere. Men, til gjengjeld får du en bil som lekent drar deg gjennom svingene med en herlige styrefølelse og et tilsynelatende uendelig veigrep.

Som sjåfør risikerer du å få skyhøy selvtillit – men la det ikke være tvil – det er bilen som gjør jobben.

Vi må imidlertid legge til at det sportslige oppsettet helt klart vil være "for mye" for mange. Det er ingen mulighet til å justere understellet slik at det blir litt mykere. Velger du denne varianten er det derfor et veldig bevisst valg – du er villig til å leve med vesentlig mindre komfort – og bøtter og spann med kjøreglede.

På lengre turer, med litt dårlig underlag, ble vi litt lei av den manglende evnen til å glatte ut ujevnheter i underlaget. Men så kommer et par hårnålsvinger, og da glemte vi det igjen ...

LES OGSÅ: TEST: BMW 116i: Hva skal man med diesel?

Finest utenpå eller inni?

Interiør

Med AMG-pakke og knallrød farge blir plutselig A-klassen et midtpunkt i trafikkbildet. Stylingen er ikke voldsom, men nok til å gi bilen et solid utseendemessig løft. Prikken over i en er 18" alufelger i "gun metal"-gråfarge.

Det blir mange nygjerrige blikk under testuken.

Interiøret er også preget av å være mer sportslig enn standardutgaven. Her er det røde kontrastsømmer og deilige, profilerte sportsseter.

Gledelig er det også å se at med det største klimaanlegget er det langt lettere å styre og å se hvilken temperatur vi har valgt.

LES OGSÅ: TEST: Mercedes A-klasse: Nå vil Mercedes gjøre som alle andre

Hvordan er plassen?

A-klasse rett bakfra hovedalt.

Det lar seg fint gjøre å dytte fire voksne inn i denne bilen. God plass til bena, også i baksetet, er viktig. Det er også nok plass under taket for de fleste – bare de høyeste vil kjenne litt på klaustrofobien.

Men bredden byr på utfordringer hvis en forsøker å utnytte alle de fem plassene til det fulle.

Bagasjerommet er ikke spesielt praktisk – åpningen er trang og gjør det vanskelig å utnytte plassen.

I tillegg er det ikke mer enn 341 liter til rådighet – det er lite sammenlignet med nye BMW 1-serie (360 liter) og Audi A3 (365 liter) – og ikke minst kommende VW Golf VII (380 liter).

LES OGSÅ: VW Golf VII: Her er den nye bestselgeren

Går den bra?

Alt er relativt. 0–100 km/t tar ifølge offisielle tall 9,2 sekunder. Det kvalifiserer ikke til å betegnes som noen racerbil. Men en skal huske at vi her snakker om en innstegsmodell.

Når du har kjørt den en stund, lærer du deg hvordan du klarer å utnytte kreftene best mulig. Og da kjennes den mer enn pigg nok.

Forbruket er 0,54 l/mil – som ikke holder til å være ledende i klassen. Her er både VW, BMW, Audi og Volvo bedre, faktisk.

LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Så lite må du betale for en ny Mercedes

A-klasse rett fra siden.

Og hva er konklusjonen?

Dette er altså bestselgeren – innstegsmodellen med manuell gir og bensinmotor. Om vi ser bort ifra AMG-understellet, som en hel del vil synes blir for hardt, skjønner vi hvorfor Mercedes forventer mest trykk rundt denne bilen.

Prismessig er A-klasse meget gunstig – og den er heller ikke ribbet for standardutstyr. Her får du blant annet radarbasert kollisjonsvarsling, tretthetsvarsler, klimaanlegg, start/stopp-system, multifunksjonsratt og kjørecomputer uten å betale ekstra.

Sammenlignet med A-klassen vi testet med diesel og automatgir, er bensinvarianten med bensin og manuell gir å foretrekke. Og ja takk, vi tar gjerne den tøffe AMG-pakken også. Den koster 29.000 kroner – men noen gleder (og litt vondt i ryggen av og til) skal en unne seg.

Bil: Mercedes A-klasse Type: A180 Motor: 1,6-liter, bensin (turbo) Effekt: 122 hk/200 nm 0–100 km/t: 9,2 sek. Forbruk: 0,54 l/mil Bagasjerom: 341 liter Pris: Fra 269.900 kroner, pris testbil 358.800 kroner

Se flere bilder av A-klasse her:

LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Fikk 40.000 bestillinger før den er i salg