DÅRLIG HÅRDAGEn rekke medikamenter, alt avhengig av innholdet, kan endre hårets utseende - både farge, tykkelse og struktur. (Foto: Illustrasjonsfoto)
DÅRLIG HÅRDAGEn rekke medikamenter, alt avhengig av innholdet, kan endre hårets utseende - både farge, tykkelse og struktur. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Medisinene dine kan gi deg rødt hår og krøller

Se listen over hvilke medikamenter som påvirker hårets utseende.

Begynner det å bli litt tynt på toppen? Eller begynner håret å miste farge? Det kan skyldes medisinene du tar, skriver Daily Mail.

Ifølge forskere fra universitetet i Melbourne finnes det en rekke medikamenter, der alt avhengig av innholdet kan endre hårets utseende – både farge, tykkelse og struktur.

Fra brunette til rødtopp

Medisiner for høyt blodtrykk, acne, depresjon og smertestillende kan for eksempel føre til hårtap.

Noen medikamenter kan til og med gjøre brunetter til rødtopper, eller gjøre rett hår krøllete.

Les også: – Dramatisk økning av hudkreft blant unge

Sjeldent permanent

Ifølge forskerne kan bivirkningene forekomme opp til et år etter at pasientene har sluttet å ta medisinene. Heldigvis er hårets forandringer sjelden permanente.

– Når medikamenter påvirker håret er forandringene normalt milde, og stopper når medisinforbruket opphører. De fleste vil nok foretrekke bivirkningene fra medisinene, sett i forhold til effekten det har om man ikke tar dem i det hele tatt, sier professor Sam Shuster til Daily Mail.

Les også: Hudtagger: Halvparten av oss får disse

Lege Kristian Ree, som er spesialist i hud og veneriske sykdommer, sier seg enig i dette.

– Ja, man kan oppleve endringer av hår grunnet noen medikamenter, men å fraråde de og de medisinene på grunn av hårtap vil være å feilrette pasientene. Leger kan vurdere om man skal endre til en annen type medisin, men der effekten av medisinene er viktigere enn å unngå bivirkningene må man kanskje tåle hårtap. For å sette det på spissen – skal man slutte å gi pasienter med brystkreft cellegift fordi de mister håret? sier han til God morgen Norge.

Les også: 9 tips for å unngå selvbrunings-blemmene

Kontakt legen

De australske forskerne påpeker at det er viktig å oppsøke sin fastlege om man opplever forandringer i håret i forbindelse med medisinene.

Her kan du se en liste over hvilke medisiner som påvirker håret:

Epilepsi-medisin
Noen epilepsi-medisiner og medikamenter mot migrene er forbundet med hårtap, og kan gi krøllete hår. Ifølge tidligere studier har for eksempel Sodium Valproate hårtap som bivirkning hos mellom tre til ti prosent av pasientene.

Les også: Slik blir du kvitt sol- og aldringsflekker

Antidepressiver
Medikamentet Fluoxetine, bedre kjent som Prozac, har i flere tilfeller gitt hårtap. Ifølge forskerne kan hårtapet oppstå opp til et år etter at man har tatt det i bruk, og bivirkningene stopper så snart medisinforbruket opphører.

Psoriasis-medisin
Psoriasis er en hudlidelse, som fører til overproduksjon av hudceller. Medikamentene skal holde produksjonen nede, men det gir også bivirkninger som endring på hårfarge og at man får mer krøller.

Acitretin har spesielt vist seg å gjøre hårfargen mørkere hos noen pasienter, mens etretinate har vist seg å gjøre hårfargen lysere eller mer rødlig.

Les også: Sjekk om du trenger ekstra vitaminer

P-piller
Flere kvinner som går på p-piller har opplevd hårtap. Én av teoriene er at dette kan skyldes p-pillets innhold av progesterone, som nedsetter testosteronnivået, og dermed mister man hår. Når man slutter på pillene, stopper også bivirkningene.

Betablokkere
Mange pasienter med høyt blodtrykk tar betablokkere. Men medisinene kan også gjøre at man får tynnere hår. Forskerne peker spesielt på metoprolol og prooranolol, som kan gi hårtap.

Acne-piller
Retinoider blir ofte brukt mot acne, og det kan gi hårtap hos noen pasienter. Risikoen for hårtap stiger proporsjonalt med dosens mengde, og hårtapet gjelder andre steder på kroppen i tillegg til håret på hodet. Medikamentet kan også endre hårets struktur, mener forskerne.

Les også: Dette forteller kroppen om helsen din

Ibuprofen
Enkelte, små studier viser at smertestillende kan føre til at man mister litt hår. Bivirkningene er heldigvis sjeldne – kun én av 100 opplever det – og opphører så fort man slutter å ta dem.

Blodfortynnende medisin
Pasienter med risiko for blodpropp får ofte blodfortynnende medisiner. Men medisinen kan skade hårstråene, og et produkt som warfarin kan føre til hårtap – men det er en sjelden bivirkning. Forskerne understreker at det er viktigere å ta medisinen enn å unngå bivirkningene.