PÅ GLATTISEN: Den nye, europeiske merkeordningen er ikke tilpasset norske forhold. (Foto: Testworld)
PÅ GLATTISEN: Den nye, europeiske merkeordningen er ikke tilpasset norske forhold. (Foto: Testworld)

Test av vinterdekk avslører:

Ny merkeordning lurer deg

Kan gi deg de dårligste dekkene på snø og is.

Denne uken har vinteren kommet i store deler av landet og det er på tide å legge om til vinterdekk.

Nå har det kommet en ny, europeisk merkeordning som skal hjelpe oss å finne frem til de gode dekkene.

Men NAF-bladet Motors test viser at du rett og slett kan ende opp med de dekkene som dårligst takler snø og is om du ikke følger med i svingene.

– Jeg føler at dette er lureri, sier Terje Bøen som vi møter i en dekkbutikk på Furuset i Oslo.

Bøen er i utgangspunktet positiv til en ny merkeordning, men synes merkingen er misvisende slik den fremstår i dag.

Merkeordningen ikke tilpasset norske forhold

KRITISK: Rune Korsvaoll. (Foto: TV 2 hjelper deg)
KRITISK: Rune Korsvaoll. (Foto: TV 2 hjelper deg)
Problemet med den nye merkeordningen er at den er tilpasset Europa, og derfor har store mangler når det kommer til norske kjøreforhold som er preget av snø og is.

– Hvis du velger et dekk som får toppkarakter etter merkeordningen kan du faktisk ende opp med å få det dekket som er dårligst på snø og is, sier Rune Korsvoll som er redaktør i bladet Motor.

– Du kan godt bli lurt av denne merkeordningen.

Les også: Nokian beskyldt for dekkjuks etter «dopingtest»

Forbrukeren må være oppmerksom

Merkeordningen har tre ulike kategorier der alle piggfrie vinterdekk skal rangeres på en skala fra A til G (der A er best): støy, veigrep på våt asfalt og økonomi.

Problemet er at de dekkene som får toppkarakterer på våt asfalt ofte er de samme som gjør det dårlig på snø og is.

Videre ser man at de dekkene som kommer dårlig ut på våt asfalt ofte er blant de beste på snø og is.

– Det er veldig viktig at forbrukerne noterer seg dette. Hvis du ikke er klar over at merkingen kun vurderer veigrep på våt asfalt og ikke snø og is kan du ende opp med å velge feil vinterdekk, sier Korsvoll.

Han oppfordrer alle til å lese gode dekktester før de drar ut og handler vinterdekk.

Les også: – Det er jo en helt perfekt Norges-bil, men...

Mange gode vinterdekk

Bladet Motor har testet hele 21 dekk, hvorav ni piggfrie og 12 med pigger, under tøffe forhold på Testworlds anlegg i Finland.

Dekkene er testet på snø og is, våt asfalt, tørr asfalt og i tillegg er økonomi og komfort vurdert.

Les også: Test av vinterstøvler for barn

Årets gledelige overraskelse er at det i år er mange dekk, særlig blant de piggfrie, som gjør det bra.

Derfor er mulighetene for å skaffe seg gode vinterdekk til en billig penge store.

– Spar 2000 kroner på riktig forhandler

Ifølge Korsvoll er det enorme prisforskjeller på vinterdekk og det lureste man gjør er å ringe rundt til flere forskjellige forhandlere for å sammenlikne pris.

– Mange forhandlere har gode rabattordninger med importørene og jeg er ganske sikker på at du kan spare et par tusen kroner på å ta en ringerunde til 3-4 ulike forhandlere, sier Korsvoll.

Styr unna billige kinesiske dekk

Selv om det er mange gode dekk på markedet advarer dekktesterne hos Motor mot å gå for de aller billigste kinesiske dekkene.

- Disse er ikke laget for nordiske kjøreforhold og du kan ende opp med et dekk som ikke takler de mest kritiske kjøreforholdene, sier Korsvoll til TV 2 hjelper deg.

Les hele testen på NAF sine nettsider.

De beste piggfrie dekkene:

NOKIAN: Hakkapelitta R. (Foto: Bladet Motor)
NOKIAN: Hakkapelitta R. (Foto: Bladet Motor)
Nokian Hakkapelitta R

Terningkast: 5

Poeng: 7,5

Nokian sniker seg så vidt foran de tre konkurrentene på andreplass og blir kåret til det beste piggfrie dekket. Det har godt grep på snø og is, og gir en sikker kjørefølelse. Men det bremser litt dårlig på våt asfalt. Det er stillegående og har lav rullemotstand.

GOODYEAR: Ultra grip Ice+. (Foto: Bladet Motor)
GOODYEAR: Ultra grip Ice+. (Foto: Bladet Motor)
Goodyear Ultra grip Ice+

Terningkast: 5

Poeng: 7,4

Goodyear deler andreplassen med dekkene fra Dunlop og Continental. Det har godt grep på snø og is og er også bra på våt vei. Dekket mister ikke grepet, selv i de mest kritiske manøvrene.

DUNLOP: SP Ice Sport. (Foto: Bladet Motor)
DUNLOP: SP Ice Sport. (Foto: Bladet Motor)
Dunlop SP Ice Sport

Terningkast: 5

Poeng: 7,4

Også på delt andreplass finner vi Dunlop som bremser godt både på vått og tørt underlag.

Dunlop er det beste piggfrie dekket på våt asfalt.

CONTINENTAL: Viking Contact 5. (Foto: Bladet Motor)
CONTINENTAL: Viking Contact 5. (Foto: Bladet Motor)
Continental Viking Contact 5

Terningkast: 5

Poeng: 7,4

Continental deler andreplassen med dekkene fra Dunlop og Goodyear. Det er laget for snø og is og er blant de beste dekkene på glatt underlag.

Men på våt asfalt er det dårligere enn flere av konkurrentene, noe det får svi for i den europeiske merkeordningen.

Det dårligste piggfrie dekket:

CORDIANT: Winter Drive. (Foto: Bladet Motor)
CORDIANT: Winter Drive. (Foto: Bladet Motor)
Cordiant Winter Drive

Terningkast: 2

Poeng: 6,4

Cordiant er rimelig, men ikke spesielt bra. Det har lange bremsestrekninger på vinterføre og tørr asfalt. OK bremselengde på våt asfalt. Dekket er retningsustabilt på sporet vei og har høy rullemotstand

De beste piggdekkene:

CONTINENTAL: Conti Ice Contact. (Foto: Bladet Motor)
CONTINENTAL: Conti Ice Contact. (Foto: Bladet Motor)
Continental Conti Ice Contact

Terningkast: 6

Poeng: 8,5

Det er tre dekk som deler testvinnerplassen i kategorien piggdekk: Goodyear, Nokian og Continental.

Dekket fra Continental er et meget godt piggdekk som kombinerer godt grep på snø og is med gode resultater på våt og tørr vei. Bremsestrekningen på vått underlag er bra. Litt ustabilt på sporet vei og relativt høy rullemotstand.

GOODYEAR: Ultra Grip Ice Arctic. (Foto: Bladet Motor)
GOODYEAR: Ultra Grip Ice Arctic. (Foto: Bladet Motor)
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic

Terningkast: 6

Poeng: 8,5

Goodyears nye piggdekk klarer seg meget bra på snø og is, ikke minst er egenskapene ved bremsing og akselerasjon topp. Kjennes mykt på asfalt, og styringen blir mer upresis.

NOKIAN: Hakkapelitta 7. (Foto: Bladet Motor)
NOKIAN: Hakkapelitta 7. (Foto: Bladet Motor)
Nokian Hakkapelitta 7

Terningkast: 6

Poeng: 8,5

Nokian er aller best på snø- og isdekte veier. Det gode grepet, stabiliteten og den forutsigbare oppførselen i kritiske situasjoner høster mye ros hos testerne. Bremser dårligere på våt asfalt.

Det dårligste piggdekket:

NANKANG: NK Snow SW-7. (Foto: Bladet Motor)
NANKANG: NK Snow SW-7. (Foto: Bladet Motor)
Nankang NK Snow SW-7

Terningkast: 3

Poeng: 6,9

Nankang får sisteplassen fordi grepet på skikkelig vinterføre ikke er godt nok. Grepet slipper brått og det er vanskelig å gjenvinne kontrollen.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter