Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Man behøver ikke være hverken royalist eller limo-entusiast for å falle for en slik bil. Men hvis man ER det, hjelper det veldig på gjennomføringsevnen når barn nummer fire plutselig kommer... (Foto: Privat)
Man behøver ikke være hverken royalist eller limo-entusiast for å falle for en slik bil. Men hvis man ER det, hjelper det veldig på gjennomføringsevnen når barn nummer fire plutselig kommer... (Foto: Privat)

Volvo 960 Limousine: Morten kjører limo hver dag

Dette er storfamilie-bil utenom det vanlige.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Limousiner har aldri vært spesielt utbredt i sosialdemokratiske Norge. Frem til noen år etter krigen hadde noen av de største konsernene noen lange og imponerende dollarglis for å frakte egne toppsjefer og viktige forretningsforbindelser, men også det ble det slutt på frem mot 1970-tallet.

Kolliderer med Janteloven

Verken velstand eller at man prioriterte komfort, måtte for all del synes. Misunnelse måtte unngås, og dermed ble det Granada Ghia eller i verste fall en Chevrolet Caprice i stedet.

Les også: Også Kong Harald kjører mer diskré BMW til daglig

Da var det stort sett bare kongehuset og ett og annet bilutleiefirma, i særdeleshet daværende Bislett Bilutleie i Oslo, som hadde limousiner i garasjen. Og sistnevnte kjøpte ofte de utrangerte bilene fra kongehuset, i tillegg til noen egne som ble kjøpt nye.

Graden av praktiske hensyn kolliderer ofte litt med det estetiske på limousiner. Yngve Nilsson Karosseri AB valgte på disse bilene en slags mellomløsning - bilen har tre dører på hver side for å lette adkomsten, men de midtre dørene er i det minste forsøkt kamuflert ved at de ikke har utvendige dørhåndtak. (Foto: Privat)

Entusiastene har heller ikke kastet seg over limousiner med særlig iver her i landet.

Kjølig blant entusiastene

Selv om få biler kan by på komfort som en skikkelig lang og innelukket luksusbil, er det tross alt i baksetet man virkelig kan nyte en slik bil. Og i Norge er bil-entusiasmen gjerne rotet i det å kunne kjøre selv, ikke så mye rundt eierskapet eller (det nærmest ikke-eksisterende) fellesskapet med andre med tilsvarende bil.

Foran i bilen er det meste som på en vanlig 960. I motsetning til amerikanske status-limoer har ikke denne skillevegg mellom forsetene og passasjerrommet bak. (Foto: Privat)

Dessuten er jo ikke disse bilene akkurat laget for norske standard-garasjer eller parkeringsplasser.

Men noen entusiaster finnes, og ikke alle vil ha amerikansk bil – selv om overdådige biler av denne typen tradisjonelt sett er like amerikansk som eplepai og Coca-Cola. Her skal vi møte en av dem, som er svært bevisst på hva han vil ha.

Les også: Mer lyst på Saab-limo? Joda, det finnes også!

Yngve Nilsson Karosseri AB

I dette tilfellet dreier det seg om Volvo, som jo også har vært ganske tradisjonsbundet og åpenbart amerikansk-inspirert i sin bilbygging helt fra starten på sent 1920-tall. Dermed er det ikke så overraskende at den i verdensmålestokk lille bilbyggeren i Sverige har hatt ganske bra suksess med sine forlengede varianter, både som limousiner, ambulanser og likbiler.

Bilen er populær som brudeskyss, ikke minst takket være sin tidligere eierhistorikk, formoder vi. Eieren har på grunn av sykdom ikke fått særlig sving på sin private limo-business ennå, men håper å få det til på sikt. (Foto: Privat)

Denne bilen er en slik ”offisiell” Volvo-limo, selv om produksjonen ikke foregikk på Volvos eget anlegg. Derimot var det frittstående Yngve Nilsson Karosseri AB som sto for ombyggingen, på samme måte som de hadde gjort som underleverandør til Volvo helt siden 50-tallet i større eller mindre grad.

Del med Facebook-vennene dine!

Innpass også i Norge

Mange av oss husker nok noen veldig lange og merkelige stasjonsvogner fra rundt 1980, med betegnelsen 245T, i tillegg til spesialbygde ambulanser og likbiler.

Men det lille familiefirmaet til Yngve Nilsson hadde også taket på å bygge limousiner, og fikk raskt fotfeste med sin første ”status-limo” 264 TE blant statsledere i en del land der det ikke var så aktuelt å kjøre amerikanske representasjonsbiler.

Sete-layouten i bilen er den samme som eksempelvis i Cadillacs fabrikkbygde limoer fra før krigen og frem til 80-tallet, med et godt og rommelig baksete og noe mer reservepregede "klappseter" som klappes sammen og felles forover når de ikke er i bruk. (Foto: Privat)

Øst-Tyskland var ett av dem, der Nilssons forlengede 264 TE falt så godt i smak at man etter hvert fikk samme firma til å forlenge et antall Citroën CX også. Og i nyere tid har Nilssons Volvo-limousiner også fått en viss utbredelse i garasjene til vårt eget kongehus, som nå kjører Cadillac og Lincoln kun ved de aller mest høytidelige anledningene.

Kongelig komfort

Bilen på disse bildene startet livet nettopp i den tjenesten, og den har nok hatt et interessant liv. Nå er den etter alt å dømme havnet i trygge entusiast-hender på sine gamle dager. Den lider åpenbart ingen nød, og kvitterer med å frakte Mortens familie i kongelig komfort.

Les også: "Ørkenkongen" Ullevålseter debuterte med Lada Niva

Eier: Morten Treffen, (41)

Bosted: Øverskauen i Lier kommune.

Litt om meg selv: Har i mange år drømt om å eie en Volvo Limousine, da barn nummer fire kom, måtte det en større bil til. Jeg har ikke likt noe som heter VW, Mercedes, Toyota eller andre biler som har plass til flere personer, ville egentlig finne en Volvo.

Bileieren har alltid vært fascinert av limousiner, men det skulle drøye til barn nummer fire kom før han gjorde alvor av det - som et alternativ til en mer typisk "flerbruksbil". (Foto: Privat)

Men det er jo ikke så enkelt å finne. Satt høsten 2009 å kikket på Finn.no etter sjuseters bil. Etter en liten stund dukket denne bilen opp, jeg falt for den med en gang, men ventet en stud før jeg ringte på den. Ja så endte jeg opp med den til slutt likevel.

Mellomspill som hotell-limo

Kjøpte den av en hotell-eier i Haugesund. Drømmen var vel å få noe kjøring på bilen, men så sviktet dessverre helsa. Er alene med barna annen hver uke, men bruker den som en helt vanlig privat bil. Den er selvsagt litt bensintørst, men jeg elsker å kjøre denne bilen...

Bilen: Volvo 960 Limousine 1996-modell.

Hvor lenge har du eid den? Den ble registrert på meg 1/12-2009.

Bilen er ikke særlig slitt. Kun i høyre baksete ser man et visst avtrykk etter en tidligere besitter - og når historikken er som på denne bilen er vel det mer et fortrinn enn en ulempe. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Sotet ruter og satt på andre felger.

Liker best med bilen: At den vekker oppsikt langs veiene.

Liker minst med bilen: Kan ikke mislike en slik bil.

Populær brudeskyss

Beste opplevelse med bilen: Kjørt et brudepar i desember 2012. Da var vi på toppen av skiflyvningsbakken i Vikersund.

Om noen skulle være i tvil: Også avkommet er svært godt fornøyd med pappas bilvalg. Gammel konge-limo må være avsindig mye kulere å ankomme barnehagen i enn en tre år gammel Zafira... (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: På grunn av dårlig helse så har jeg ingen planer nå, men skal beholde denne bilen.

Drømmebil: Limousiner.

Annet: Denne bilen har tjenestegjort for Kongehuset fra mai 1996 til mai 1998. Ble deretter solgt til Bislett Limousine-utleie. Så er det to hotelleiere som har eid denne og har brukt den til utleie i Haugesund, før jeg kjøpte bilen og registrerte den på meg. Jeg er nå femte eier av bilen.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Oprah Winfrey ble forelsket i Volvo-limo i Oslo

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Morten om? Bruk kommentarfeltet under!