suzann
suzann

Tutta: Trener kondisjon hver dag

Suzann Pettersen (31) avslører sine treningshemmeligheter under golfrunde med TV 2 Sporty.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå lanseres Sporty-appen for Android

Det går på skinner for Suzann «Tutta» Pettersen for tiden.

I helga gikk hun igjen til topps, denne gangen i LPGA-turneringen i Taiwan. Dette var golfessets 15. profftriumf og hennes andre strake seier. Sist helg passerte hun 50 millioner innspilte premiekroner!

– Det er digg å vinne, jeg er jo ikke med for å bli nummer to, sa Tutta til tv2.no søndag.

Nå har hun bare noen få turneringer igjen før det er vinterpause. 31-åringen har for øvrig bestemt seg for å stå over kommende helgs turnering i Japan og reiser hjem til Orlando i USA.

– Jeg har vært på tur i fire uker. Det holder nå, sier Pettersen til Aftenposten.

Les også: Ny turneringsseier for Tutta

For Suzann «Tutta» Pettersen er vinteren den perfekte tiden å klargjøre kroppen til en ny sesong.




Mye å hente

Golfsesongen i Norge er kort. For kort, synes de fleste. Men det er mulig å forbedre seg også når det ikke er sommer og sol. Uten så mye som å røre et syverjern.

Her har mange av landets 114.000 golfere noe å lære.

Trenger golfere å trene kondisjon og styrke? Si din mening i kommentarfeltet!

Suzann Pettersen (Foto: Magnus Sveen/)

LES OGSÅ: Trim deg til San Francisco – vinn premier

Jeg står på Bay Hill. Den sagnomsuste banen i Orlando, USA – eid av legendariske Arnold Palmer, og hjemmet til en av de mest prestisjetunge turneringene som ikke har tittelen major.

Tutta bor ikke så langt unna, og er ofte og trener her. Hun er på hils med alle, fra folk i resepsjonen til de som deler ut nøkler til golfbilene.

Klokken er 10.00 om morgenen og gradestokken viser nærmere 30 grader når vi står klare til å slå ut på første hull.

Som golfspiller trenger du verken være maratonløper eller vektløfter

Gjør det umulige mulig

Jeg har spilt golf siden jeg var liten. Det har bare vært en hobby, jeg har aldri satset på å bli god. Jeg brukte den «seriøse» treningstiden til fotball og skihopp, golf kom i tillegg. Men interesse for sporten har jeg alltid hatt. Golf er en idrett man kan ha glede av uten å være god, en idrett som er sosial, en idrett man raskt blir bedre i.

Men det er komplett umulig å forstå hvordan noen kan bli så gode som for eksempel Suzann Pettersen.

Winston Churchill sa en gang: «Golf er en idrett der man skal få en liten ball ned i et enda mindre hull, med et redskap særdeles uegnet for formålet».

LES OGSÅ: Slik spaserer du deg til strammere rumpe og lår

Tiger Woods (Foto: Andrew Redington/Afp)

LES OGSÅ: Sjekk om du er turmenneske eller slappfisk

Vi slår ut på hull 1 på Bay Hill. Det har jeg gjort mange ganger før. På Tiger Woods-spillet på Xbox.

Nå står jeg her i virkeligheten og det kribler litt ekstra.

Tutta klinker ballen 240 meter ned, midt i fairwayen. Min tur. Ballen fyker ut til venstre, inn under noen trær. Møkkaslag. Jaja, vi er nå i gang.

Tutta starter med par, jeg spiller på bogey, første hull er unnagjort.

– Unaturlig bevegelse

Det er stort sett bestandig sommer der Suzann Pettersen befinner seg. Året rundt. For oss som lever våre liv i det kalde nord, er golfsesongen kort. April til oktober. Det er ikke rare greiene. Men det er mye vi kan gjøre for å bli bedre golfspillere i vinterhalvåret.

VISER ALT: Tutta. (Foto: ESPN Body Issue/)

LES OGSÅ: Sangene som får kjendisene til å svette

LES OGSÅ: Her er TV 2-profilenes treningshemmeligheter

– Som golfspiller trenger du verken være maratonløper eller vektløfter. Men det er viktig å trene på en sånn måte at du forebygger skader. Gud skapte ikke mennesket for at det skulle spille golf, for å si det sånn. Golfsvingen er en unaturlig bevegelse, med mye vridning og rotasjon. Derfor er det ekstremt viktig å trene rygg og mage, sier Pettersen.

Tøff i meldingene

Bay Hill er breathtaking. For å si det på godt norsk. Jeg kjenner igjen hullene, og husker slag jeg har sett Tiger, Phil Mickelson og Bubba Watson levere fra de samme fairwayene jeg nå går på.

Tonen er løs, Tutta er kjapp i replikken. Meldingene sitter løst. Slår du et dårlig slag, får du høre det. ikke noe «bra forsøk» eller «synd» her i gården. Her smeller det i øst og vest. Så synd at man så sjelden får muligheten til å slenge noe dritt tilbake, dama bommer jo aldri på et eneste slag.

Tærer på kroppen

Hun synes det er deilig å være hjemme i Orlando. Det er midt imellom turneringer, og hun har endelig litt tid til å bo i sitt eget hus.

– Det blir jo ekstremt mye reising. Og det er også en av grunnene til at det er så viktig å holde seg i form. Det gjelder ikke bare for golfere, men for alle som er mye på farten. Forretningsfolk, pendlere. Man restituerer seg utrolig mye kjappere etter slitsomme reiser dersom man er i god fysisk form.

LES OGSÅ: Nå kan du rulle bort stive muskler

Suzann Pettersen og reporter Magnus Sveen (Foto: Magnus Sveen/)

LES OGSÅ: Denne enkle superøvelsen gjør deg råsterk

To økter om dagen

– Hvordan trener du ved siden av golfen?

– Vinterstid trener jeg hardt, ofte to økter om dagen. En kondisjonsøkt – alt fra løping til sykkel, intervall og langkjøringer. Intervallene varierer fra 2 minutter til 4–6 min. Ved langkjøring er det bare å passe på at du ligger på riktig hjertefrekvens, så du får best mulig utbytte av treningen.

– Det er moro når du kommer i god form, for da responderer kroppen utrolig bra når du justerer hastighet og belastning.

High five fra Tutta

Spillet bedrer seg etter hvert. Det er egentlig en lettelse at Tutta er såpass kjekkas i tonen. Ingen grunn til å ha prestasjonsangst her. Resultatene blir bedre også. På hull 4 kommer den første birdien for TV 2s reporter. High five fra Suzann. Den var digg å få i.

LES OGSÅ: Sjekk om du er turmenneske eller slappfisk

Suzann Pettersen ligger på 13. plass før siste og avgjørende runde i Canadian Open i golf. (Foto: BEN NELMS/Reuters)

LES OGSÅ: Hold deg på matta, få strammere lår

Gjennom jobben har jeg fulgt Suzann på en del turneringer de siste årene. Jeg har sett henne slå hundrevis, tusenvis av slag.

Når vi nå går rundt ute på Bay Hill, i en uhøytidelig setting, og der vi ikke spiller om noe som helst, slår det meg at hun likevel forbereder seg likt til hvert eneste slag. Akkurat som når hun er ute i store turneringer og spiller om millioner av kroner.

Prøvesvingen, alle rutinene, alt er helt likt som da hun tok Europa på sine skuldre og senket birdie etter birdie i Solheim Cup i fjor høst.

LES OGSÅ: Smarte triks som gjør kroppshevinger lettere

Bygger plattform

– Beina er viktig for en golfspiller, sier Tutta.

Beina er plattformen for hele svingen. Derfor er det også viktig å trene opp balansen.

– Det er noe høyhandikappere og amatører enkelt kan gjøre med noen små øvelser hver eneste dag. Du kan for eksempel gjøre ting som krever litt balanse, og så prøve å gjøre det samme med øynene lukket. Bruk balansebrett.

– Man står sjelden flatt når man skal slå et golfslag. Det er som regel en bakke den ene eller andre veien. Og det er viktig for resultatet at svingen gjøres i balanse. Det er kanskje litt kjedelig trening, men det er utrolig virkningsfullt, sier hun.

FULL SVING: Suzann Pettersen gir hundre prosent enten det er på golfbanen eller i styrkerommet. (Foto: Magnus Sveen/)

LES OGSÅ: Gå som en bonde – stram opp rumpe og lår

Alltid noen meter foran

Suzann slår langt. Selv de gangene der jeg virkelig føler jeg treffer på utslagene og tenker «nåh! Nå drivet jeg lengre enn hun gjorde!» - må jeg konstatere hver gang vi nærmer oss ballene at hun har slått lengst. Igjen. Gjerne 20 meter lenger enn de beste utslagene mine.

– For å si det litt enkelt: det viktigste å trene opp er det som sitter mellom navlen og knærne. Jeg gikk på en smell selv for noen år tilbake, og fikk en prolaps. I etterkant vet jeg at om kroppen vedlikeholdes, går det bedre. Ti minutter med kjipe bestemor-øvelser på mage og rygg hver dag er ti ganger bedre enn ingenting.

Resten av runden flyr. Jeg nyter hvert sekund og hvert slag. Jeg har litt flere slag å nyte enn Suzann, for å si det sånn.

Tutta går runden på 67 slag. Fem under par. Jeg går på 84 – 12 over. Omtrent slik forskjellen bør være mellom en av verdens aller beste spillere og en amatør med 9,4 i handicap.

Jeg får trene litt i vinter, så kanskje jeg gjør det litt bedre når våren kommer neste år ...

Trenger golfere å trene kondisjon og styrke? Si din mening i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!