Noen biler har en høyere overlevelsesprosent enn andre. Porsche er definitivt i toppsjiktet her. I alle fall så lenge vi snakker serieproduksjon i et noenlunde stort antall.

Så mange som 80 prosent av alle Porscher som har blitt produsert, eksisterer fortsatt. Derimot har ikke livet de siste årene vært like glamorøst for alle. Slik som denne, som har vært stuet bort i en mørk låve helt siden 1979.

Lillebror

På den annen side. Det kanskje nettopp derfor den har overlevd! Låvebilen på bildene er en 1968 modell Porsche 912. Altså lillebroren til 911, og den er til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay.

Selgeren forteller at bilen i sin tid ble kjøpt av hans far. Planen var å restaurere Porschen, men slik gikk det altså aldri. I stedet ble bilen stående. Og stående.

Bilen har klart seg rimelig bra disse 33 årene på låven, men er et restaureringsobjekt. (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Da Porsche 356 gikk ut av produksjon, trengte man en billigere innstegsvariant. 911-en med seks sylindere var veldig dyr, og man fryktet et dropp i salget.

Dermed puttet man den mindre firesylindrede motoren fra nettopp 356 inn i rumpa på et 911-karosseri, tok bort litt av det kostbare utstyret – og vips man hadde en billigere variant å tilby.

Dette er egentlig en helt unik sportsbil:

Solgte bra!

Faktisk så solgte 912 ganske bra en lang periode. I ettertid har den ikke vært like attraktive som sine mer motorsterke søken. Og livet har fart hardt med mange.

Bilene var billige og havnet ofte i hendene på ivrige tunere og folk som ville bygge dem om. Stålmarken trives jo ekstra godt i eldre Porscher, så mange har nok også blitt "spist opp" av rust. Dermed er det ikke mange igjen av denne folke-Porschen nå.

Dette eksemplaret ble altså satt bort allerede i 1979 – etter bare drøye ti års tjeneste, og har stått parkert siden ... Det kan nok ha vært redningen – tross en heller ublid skjebne på en låve i Leland i Illinois, USA.

Porsche 912 var en billigere variant av 911, med blant annet motor fra 356. De siste årene har de steget i både popularitet og pris.

Se vår kjøpeguide for Porsche 911 her:

Noe rust finnes og interiøret er solbleket og skittent, men ellers skal den ha klart seg rimelig bra. Til tross for at den ble kjørt inn på låven for egen maskin, er den nok for et restaureringsobjekt å regne.

Blant annet er det noe feil med clutchen, og motoren – en 1,6-liter bokserfirer på 90 hk – trenger nok også oversyn. Noe som bør være en ganske grei affære.

50,7 hk i snitt

90 hk i en Porsche? Nei – det er ikke så lite som man skulle tro.

I 1970 – to år etter at denne bilen så dagens lys, så var det gjennomsnittlige hestekraftantallet på biler i Tyskland 50,7 hk! (Tyskerne har jo som kjent orden på statistikken) og det gjør at denne var rimelig sprek likevel!

Dessuten hadde bokser-sekseren i 911 bare 10 hk mer i minste versjon, men den veide jo også mer.

På pluss siden kan det noteres at det finnes fem Fuchs-felger (originalt tilbehør). Både den vinrøde lakken og det svarte interiøret er også veldig tidstypisk – og passer perfekt på en 912!

Stiger i verdi og popularitet

Motoren en firesylindret 1,6-liter på 90 hk trenger sammen med clutchen en gjennomgang før den er klar for landeveien igjen. (Foto: eBay)

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?

Historien gjentar seg. Selv den ynkeligste versjonen av billegenden og ikonet stiger i verdi ettersom brukbare objekter og originalbilene blir sjeldnere.

Disse bilene er nå etterspurt som aldri før, og det diskuteres i kommentarfeltene om nettopp denne bilen er for dyr. Og det er mulig. Restaurering av bil er nemlig dyrt – selv om utgangsobjektet er noenlunde bra.

Utropsprisen er 3.999 dollar (nesten 23.000 kroner) og ingen har lagt inn bud ennå, så nå har du sjansen om du vil bidra til at enda en Porsche "overlever"...

Les også: Porsche 911 – Folke-sportsbil til 200 000,-