Når denne kommer på - da skal du være forsiktig

Nå er det høysesong på norske veier.

Denne varselslampen betyr at det er under fire plussgrader utenfor bilen   dermed er det reell fare for glatte veier.
Denne varselslampen betyr at det er under fire plussgrader utenfor bilen dermed er det reell fare for glatte veier.

Det er høst, snøen har begynt å komme i flere deler av landet og ikke minst: Vi har begynt å få kalde morgener med minusgrader.

i dag våknet store deler av landet opp til is på bilrutene. Det betyr også at det er stor fare for glatte veier, særlig tidlig på morgenen.

Gult og rødt

Mange nyere biler har et veldig godt hjelpemiddel som advarer mot nettopp dette.

Ofte er det to varsellamper som kommer på etter hvor kaldt det er. Gult lys når temperaturen faller under fire plussgrader og det kan være uforutsigbare kjøreforhold. Rødt når det er under null grader – og faren for at det er glatt er stor.

LES OGSÅ: Hvor langt kan jeg kjøre når denne lyser?

For godt skjermet

– Særlig på nyere biler der man er godt skjermet – ja, noen ganger kanskje for godt skjermet – fra omgivelsene og underlaget, er dette et veldig godt hjelpemiddel.

– Ofte oppdager man ikke at det er glatt før det kanskje er for sent. Gul eller rød varsellampe er en veldig god indikator på at nå gjelder det å være forsiktig sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

"Plutselig" glatt

Den første kulda og ikke minst det første snøfallet er kjent for å føre til veldig mange ulykker og skader langs veiene.

Dessverre er mange sent ute med å legge om dekk. Så blir det "plutselig" glatt – og så går det galt ...

LES OGSÅ: Kaller ny dekkmerking en katastrofe

Mye mer effektiv

– De aller fleste biler har nå også utetemperaturmåler. Men det er ikke alle av disse som har like tydelig visning. Min erfaring fra blant annet "Spør Benny"-spalten her på broom, tilsier at mange ikke aner hva de skal trykke på for å finne utetemperaturmåleren. Derfor er en varsellampe mye mer effektiv.

– I mange tilfeller opplever man også at temperaturen kan forandre seg mye når man er ute og kjører. Hvis man da ikke er forberedt på det, kan konsekvensene bli skumle. Kjører man som om det er sommerføre og det plutselig er glatt – da kan det gå virkelig galt, sier Benny.

SE OGSÅ: Du vil ikke tro hvordan dette gikk til!