- Her kunne i verste fall liv ha gått tapt, sier Tom Løvskogen etter at Vegtrafikksentralen i Oslo skal ha brukt 16 minutter på å varsle sprengningsarbeiderne ved E6 om at kongens livvakter var på utrykning.
- Her kunne i verste fall liv ha gått tapt, sier Tom Løvskogen etter at Vegtrafikksentralen i Oslo skal ha brukt 16 minutter på å varsle sprengningsarbeiderne ved E6 om at kongens livvakter var på utrykning.

Utrykningspersonell frykter rutinesvikt ved sprengninger kan koste liv

– Her kunne i verste fall liv ha gått tapt, sier Tom Løvskogen til TV 2.

Tillitsvalgt for utrykningspersonell frykter for sikkerheten etter at kongens livvakter kjørte inn i et sprengningsområde like før en detonasjon.

Tirsdag denne uken skal Vegtrafikksentralen i Oslo ha brukt 16 minutter på å varsle sprengningsarbeiderne ved E6 om at kongens livvakter var på utrykning.

– Tragisk

– Forferdelig, sier Tom Løvskogen, som er styremedlem i Utrykningspersonalets fellesutvalg. Han krever at Vegvesenet rydder opp i rutinene for at liv ikke skal gå tapt.

– Det er tragisk å høre det, for her kunne i verste fall liv ha gått tapt, sier Tom Løvskogen til TV 2.

LES OGSÅ: Kongens livvakter kunne blitt sprengt i luften

Han er tillitsvalgt for de som til daglig kjører med blålys fordi det haster. Og det hastet, ifølge politiet, da to biler med kongens livvakter fortsatte forbi stoppskiltene på E6, og det bare sekunder før en stor sprengladning skulle detoneres.

– I ytterste konsekvens kunne folk ha omkommet, sier Einar Søberg, kommunikasjonsrådviger i Statens vegvesen.

Anmeldt av vegvesenet

Vegvesenet har anmeldt livvaktene for uforsvarlig kjøring. Ifølge politiet skjedde uttrykningen til Oslo på grunn av en bombetrussel.

– Det var ikke en øvelse, det var en lovlig tjenestehandling, en som påkrevde bruk av blålys, sier sjefen for Den kongelige politieskorten, Roy Hagen-Larsen, til TV 2.

Vegtrafikksentralen somlet

TV 2 har fått vite at Vegtrafikksentralen i Oslo kan ha somlet med en livsviktig beskjed. For det skal ha tatt 16 minutter fra de fikk telefonen fra politiet på Hamar om at en uttrykning var på vei inn i sprengningsområdet, til de ringte sikkherhetssjefen på stedet.

Da hadde kongens vakter passert sprengningsområdet for fem minutter siden.

TIDSFORLØPET: Sikkerhetssjefen på sprengningsstedet fikk beskjed om uttrykningen fem minutter etter at de hadde passert.

13:45 – Livvaktene ringer politiet i Hedmark med anmodning om fritt leide på E6 langs Mjøsa.

13:49 – Politiet i Hedmark bekrefter at de har gitt vegtrafikksentralen i Oslo beskjed.

14:00 – Livvaktene blir ikke stoppet, og sier de regner med at alt er i orden av den grunn.

14:05 – Vegvesenet ringer sikkerhetssjefen ved sprengningsstedet. Det er da 5 minutter siden livvaktene passerte bare sekunder før de skulle sprenge et stort felt like ved veien.

– Man må være sikker på og kvalitetssikre at den beskjeden som blir gitt fra den ene enden kommer ut i den andre enden, undertsreker Tom Løvskogen.

Vegvesenet vil ikke kommentere saken, som nå skal politietterforskes. Men de tillitsvalgte ber vegvesenet om å rydde opp i rutinene.

Hver dag tar politi, ambulanse og brannvesen sjanser i trafikken - og de må kunne stole på at vegtrafikksentralen ikke utsetter dem for fare.

– Jeg håper at de som er skyldige i dette gjennomgår rutinene sine og får ting på plass, og kvalitetssikrer slik at man unngår dette en annen gang, sier Løvskogen.

Kan ikke vente på klarsignal

Vegvesenet mener livvaktene uansett burde ha stoppet for klarsignal ved den såkalte «putebilen», som står ved stoppskiltene som en siste sikkerhetsinstans.

Burde ikke livvaktene ha stoppet for å forsikre seg om at det var trygt?

– Så lenge det ikke er noe fysisk hinder, og vi kjører med blålys og har varslet Vegvesenet, så vil vi kjøre så lenge det er vei. I vår jobb så er det jo sekunder som kan avgjøre, sier Løvskogen.