Dette er noen av bilene vi finner på listen over de med flest feil etter bare fire år. Illustrasjonsbilder
Dette er noen av bilene vi finner på listen over de med flest feil etter bare fire år. Illustrasjonsbilder

Dette er bruktbilene med flest feil

Ny, stor undersøkelse avslører hvilke fire år gamle biler du bør styre unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange nybilkjøpere bytter bil etter tre-fire år, og derfor finnes det svært mange av disse bruktbilene av den alderen på markedet. Og mange tenker at det er penger å spare på å kjøpe en bil der det verste verditapet er unnagjort.

Ofte er ikke kilometerstanden urovekkende l heller, og man får en ganske ny og moderne bil til en overkommelig pris. Men bruktbil er bruktbil – her er det mange potensielle feller.

2009-modeller

Vi har sett nærmere på en feilstatistikk fra danske Applus + Bilsyns. Det er det danske svaret på vårt eget Biltilsyn, eller Trafikkstasjon som det korrekte, offisielle navnet er.

Over 500.000 biler ligger til grunn for oversikten. Bilene dette gjelder er fire år gamle - derigjennom biler som i høy grad er aktuelle som nyere bruktbiler på markedet.

Les også: Her er de beste kjøpene med 4x4

Minst 100 biler

Minst 100 biler må være kontrollert for å gi statistikkgrunnlag og kun feil som er av en slik art at det vurderes som trafikkfarlig er vurdert.

Vi spør Brooms egen bilekspert Benny Christensen om det er noen overraskelser på denne listen.

– Både ja og nei. Jeg er litt overrasket over at Mitsubishi er representert her, attpåtil med to modeller.. Dette er jo biler som er kjent som evighetsmaskiner. At det finnes en del franske biler på en slik liste er vi liksom litt mer vant til.

Viktig pekepinn

– Hva slags feil er det snakk om her?

– Feil som er relatert til sikkerhet. Slik som for eksempel en bærekule i forstillingen, eller en defekt hovedlyspære, men ikke et defekt varmesete eller et løst deksel i bagasjerommet.

– Hvor mye vekt skal man legge på en slik statistikk?

– Jeg vil absolutt si at den er viktig – som en pekepinn. De fire år gamle bilene som havner her blir neppe bedre etter enda flere år og kilometer på nakken. Men for all del – statistikk er statistikk og gir sjelden det fulle og hele bildet.

– Danske forhold er selvfølgelig heller ikke direkte sammenlignbare med norske. Men det er mange fellestrekk allikevel, så dette gir absolutt en verdifull pekepinn på hvilke biler som kan være smart å sjekke litt ekstra nøye – eller rett og slett styre unna, sier Benny.

Denne bilen taper seg aller mest i verdi

Her er listen over de ti dårligste


Bilmerke:

Modell:

Feilrate:

Citroën

C3

0,62

Peugeot

107

0,67

Ford

Transit

0,68

Hyundai

Atos

0,68

Mitsubishi

Colt

0,70

Mitsubishi

Lancer

0,72

Kia

Picanto

0,72

Renault

Clio

0,76

Chevrolet

Nubira

0,80

Ford

Ka

1,05

LES OGSÅ: Dette kommer til å bli Norges mest solgte bil 2012: