Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på jakt etter ny bruktbil har jeg latt meg friste litt av Rover 75 som kan være veldig mye bil for pengene. Jeg har også snust litt på den spesielle MG-versjonen av den som er litt mer sporty. Jeg kan ikke påstå at jeg har fulgt så veldig godt med på hva som skjedde med Rover og hvorfor merket gikk konkurs for noen år siden, men jeg regner med at dere i Broom kjenner til den saken?

I så fall hadde det vært interessant å få vite litt om det skyldes at bilene ikke var bra eller om det var andre ting som gjorde at merket gikk i konkursen. Hilsen Jan Ove i Trondheim.

Benny svarer:

Hei Jan Ove. Det er sannelig gått syv år siden Rover gikk konkurs, det viser bare (igjen) at tiden går fort. Hvorfor det endte slik kan man sikkert skrive bøker om, men så mye plass har vi ikke her. Jeg dropper derfor den lange forhistorien, men det er klart at en konkurs av denne typen som regel skyldes mange og feil valg over tid, det er ikke noe som bare plutselig skjer.

Rover Group var et slags samleselskap for flere deler av britisk bilindustri da selskapet ble stiftet i 1986. Da hadde det vært nedoverbakke for britiske bilprodusenter i mange år allerede. Utganspunktet var derfor ikke det beste, og det ble ikke akkurat umiddelbart noen stor suksess heller.

Merket Rover holdt seg imidlertid flytende i mange år gjennom å selge Honda-modeller med Rover-logoer på - pluss litt modifiseringer i tillegg.

Så skjedde det noe som virkelig ble postivit tatt imot i 1994. Da ble nemlig selskapet solgt til BMW. 75 ble utviklet med betydelig hjelp og kunnskap fra BMW og lovet godt for fremtiden. Men kulturforskjellene mellom Rover i England og BMW i Tyskland var store og etter hvert gikk samarbeidet de to i mellom svært tungt.

BMW kastet til slutt kortene. Land Rover ble solgt til Ford, Rover ble gitt bort (med en stor medgift) til et engelsk investeringsselskap, mens BMW valgte å behold Mini selv. Det siste har vist seg å være virkelig smart.

Rover som andrebil: Les diskusjonen i Broom-forumet her:

I praksis dødsdømt

Men fra 2000 sto altså Rover på egne bein. Det viste seg dessverre mest av alt å bli en seigpining av selskapet, med mange paralleller til det som skjedde hos Saab noen år senere.

De nye eierne fikk med seg penger som gjorde at selskapet klarte seg noen år. Men altfor lite til at de kunne gjøre nødvendige investeringer og få fram nye modeller.

Bortsett fra 75, var modellutvalget gammeldags og håpløst frakjørt. Det var heller ikke spesielt rimelig å produsere biler i England og valutaproblemer kom på toppen av dette.

Rover var derfor i praksis dødsdømt i flere år før konkursen. Jeg husker at vi likevel syntes det var litt uvirkelig, heldigvis er det jo langt mellom at såpass store bilprodusenter går konkurs og forsvinner.

Restene av Rover forsvant forresten til Kina i flere omganger, så slik sett lever merket videre der. Også det med mange likhetstrekk til det som skjedde med Saab.

På bruktmarkedet er det mildt sagt tungt å selge Rover, så her kan du få veldig mye bil for penga, hvis du tør å velge utradisjonelt.

Husker forresten vi fikk inn en 75 på et verksted jeg jobbet på for noen år siden. Den hadde skader i fronten, vi måtte bytte lykter, grill, støtfanger, forskjerm og panser. Det var ikke bare enkelt... Slet skikkelig med å få tak i kromlist til forskjerm og nytt panser. Til slutt måtte vi rette panseret som var temmelig krøllete, det ble både stor og dyr jobb. Men den stakkars eieren hadde jo kjøpt det han selv syntes var en fin bil, så vi gjorde hva vi kunne for å ordne opp...

Les mer om Rover 75 i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Supersjelden Rover - denne var til salgs i Norge


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: