Dette er bilen som plent nekter å dø. Etter 33 år på markedet er det nå klart for en brutal Pickup-utgave.
Dette er bilen som plent nekter å dø. Etter 33 år på markedet er det nå klart for en brutal Pickup-utgave.

Mercedes G500: Med denne blir du tøffest i gata

Det finnes pickuper - og det finnes pickup-monstre!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At en Mercedes er lang, svart og har kraftig motor er ikke nødvendigvis noe nytt. De fleste tenker nok da på S-klasser eller Pullmann som frakter både kongelige og annet godtfolk.

De færreste tenker på en mattsvart pickup - men det er det dette handler om. Et ganske voksent eksemplar av arten også.

Forlenget Geländewagen

Det er Tyske GWF som har kastet seg over det opprinnelige militærkjøretøyet som kom allerede i 1979 - og brukt både vinkelsliper og sveiseapparat. Vi snakker om en modifisert Mercedes Geländewagen. En sterkt modifisert, en!

Til om med bak dørene er den ganske lik opphavet, men bak er den lengre - mye lengre...

LES OGSÅ: Er dette verdens mest harry SUV?

Bilen er ganske lik en alminnelig Geländewagen til og med bakdørene, men derfra er rammen forlenget for å få plass til et skikkelig lasteplan.

Resultatet av dette er en doning som er hele 21 centimeter lengre enn Rolls-Royce Phantom – med lang akselavstand. Vi snakker en lengde på 6,3 meter. Det vil si et par meter lenger enn en vanlig personbil! I tillegg er den 2,2 meter høy og 2,25 meter bred. Altså en doning som ruver godt på veien og som veier 2,8 tonn.

5-liters V8

Bilen bygger på en GE500 og er lik denne innvendig. Motoren er også den samme. En 5-liters V8 bensin på 296 hk og 456 Nm. Bensinforbruket sies det ingenting om. Kanskje like greit.

6,3 meter lang, 2,2 høy og 2,25 bred. Med andre ord et godt voksen sak.

Les mer om brukte Mercedes her:

Ikke en avgiftsvinner...

En Geländewagen er jo ikke direkte aerodynamisk i utgangspunktet og de massive offroaddekkene og de brutale skjermutbyggerne hjelper vel heller ikke akkurat på dette punktet. At man til slutt valgte å sprøyte hele kreasjonen i mattsvart lakk gjør den jo heller ikke mindre brutal.

Så tøff – det er den. Prisen starter på 125 000 euro, eller ganske nøyaktig en million kroner – da snakker vi før norske avgifter som jo ikke akkurat er snille mot slike biler ...

Mercedes Geländewagen: Bilen som nekter å dø