Denne bilen ser du ikke hver dag... I Norge har det blitt solgt en håndfull Phaeton av dagens generasjon. Nå er det altså klart at bilen tross svakt salg får en oppfølger.
Denne bilen ser du ikke hver dag... I Norge har det blitt solgt en håndfull Phaeton av dagens generasjon. Nå er det altså klart at bilen tross svakt salg får en oppfølger.

Luksus-floppen får en ny sjanse

VW gir seg ikke så lett – kommer med ny Phaeton.

Det manglet ikke på skeptikere da Volkswagen lanserte luksus-sedanen Phaeton i 2002. Her skulle til da folkelige VW plutselig konkurrere mot biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og konsernbror Audi A8.

For å gjøre det, utviklet de en bil som både var teknisk avansert og som inneholdt alt konsernet kunne komme med av utstyr og finesser. Tanken var å appellere til kunder som ville ha gjennomført luksusbil – men gjerne snobbe ned merkemessig.

Styrket imagen

De var det tydeligvis ikke spesielt mange av, for salgsmessig har Phaeton vært en skikkelig flopp. Verst gikk det i USA som var et potensielt stort markedet for bilen. Amerikanerne skjønte tydeligvis ikke poenget i det hele tatt, og etter bare fire år forsvant Phaeton pent og rolig fra markedet der.

Det mange imidlertid mener Phaeton har lyktes med, er å styrke imagen til Volkswagen. Sammen med SUV-en Touareg har bilen vært med på å løfte VW et godt stykke over de tradisjonelle erkerivalene Opel og Ford. Og da har økonomien i prosjektet kanskje ikke vært så ille likevel.

Volkswagen har dratt til med all mulig luksus innvendig i dagens Phaeton. Det er tungt, solid - og temmelig konservativt.
Volkswagen har dratt til med all mulig luksus innvendig i dagens Phaeton. Det er tungt, solid - og temmelig konservativt.

LES OGSÅ: Denne bilen har garantert ikke naboen maken til

Mer aluminium

VW gir i alle fall ikke opp modellen tross svakt salg. Nå blir det bekreftet at de jobber med andre generasjon Phaeton.

Her er det grunn til å tro at de trekker veksler på flere av konsernets luksusbiler, særlig Audi A8. I likhet med Audien skal neste generasjon Phaeton ha utstrakt bruk av aluminium. Det gir lavere vekt, og dermed mer dynamiske kjøreegenskaper og lavere forbruk.

LES OGSÅ: Kjempe-floppen prøver igjen

Nøktern og diskret

USA blir fortsatt sett på som et viktig marked, men enda viktigere blir det å lykkes i Kina. Digre sedaner er svært etterspurt blant landets rikeste. Det er derfor grunn til å forvente at blant annet designet blir tilpasset kinesernes smak.

Samtidig vil nok VW sørge for at linjer og utstråling skiller den fra Audi A8. Phaeton skal være et mer nøkternt og diskret alternativ til både den og de fleste andre konkurrentene.

Prosjektet er foreløpig i en tidlig fase, ifølge opplysningene så langt ligger det an til verdenslansering i 2015.

LES OGSÅ: Statusbil til under 20 000 kroner

PS: I skrivende stund ligger det én VW Phaeton til salgs på finn.no. Det er en 2008-modell som har gått 122.000 kilometer. Prisantydning: 479.000 kroner. Det er et godt stykke ned fra nyprisen på rundt 1,2 millioner kroner ...


Tunge og konservative linjer fra siden, dagens Phaeton har ingen ambisjoner om å skille seg ut fra mengden.
Tunge og konservative linjer fra siden, dagens Phaeton har ingen ambisjoner om å skille seg ut fra mengden.

LES OGSÅ: Hvordan finner jeg riktig pris på bilen min