NYE EKSPERTER: Kari Sellæg, klinisk ernæringsfysiolog (f.v), Øystein Norheim, fysioterapeut og personlig trener, og Aina Emaus, lege. Alle tre jobber i Stamina HOT. (Foto: Eivind Pettersen/)
NYE EKSPERTER: Kari Sellæg, klinisk ernæringsfysiolog (f.v), Øystein Norheim, fysioterapeut og personlig trener, og Aina Emaus, lege. Alle tre jobber i Stamina HOT. (Foto: Eivind Pettersen/)

Her er Sportys nye eksperter

Denne trioen har ett felles mål: Å få nordmenn flest til å bevege seg litt mer hver uke. Les hvordan her.

Trim deg til San Francisco – vinn premier

TV 2 Sporty har utvidet ekspertpanelet: Klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg, fysioterapeut og personlig trener Øystein Norheim og lege Aina Emaus fra Stamina HOT vil bidra til å hjelpe TV 2 Sportys brukere til et sunnere, sprekere og friskere liv.

Sammensatt ekspertteam
Sellæg, Norheim og Emaus blir en del av et større ekspertteam i TV 2 Sporty sammen med Johan Kaggestad, ekspert innen løping og kondisjon, sykkelekspert Atle Kvålsvoll, langrenn- og kondisjonsekspert Frode Estil og personlig trener Anne Marte Sneve.

AKTIVE: Sporty-ekspertene trener hver uke, både kondisjon og styrke. Alle er også opptatt av hverdagsaktivitet. (Foto: Eivind Pettersen / TV 2/)
AKTIVE: Sporty-ekspertene trener hver uke, både kondisjon og styrke. Alle er også opptatt av hverdagsaktivitet. (Foto: Eivind Pettersen / TV 2/)

Aina Emaus (41), lege:


– Hvilke saker er du spesielt opptatt av?

– Folkehelse og forebygging av sykdom og helseplager.

– Hva mener du er det viktigste som kan bli gjort for folkehelsen?

– Øke hverdagsaktiviteten, samt opplysning og tilrettelegging: At vi får tilbake troen på, kunnskapen om og muligheter til å gjøre noe selv for å bedre helsa

– Hva gjør du for å holde deg i form?

– Jeg trener variert 3-4 ganger i uka. Jeg løper, går med hunden, sykler, trener styrketrening og ski om vinteren.

Øystein Norheim (32), fysioterapeut og personlig trener.


Når det gjelder fysisk aktivitet og helse, så er jeg opptatt av viktigheten av å ha en mestringsopplevelse. Jeg tror at drivkraften og motivasjonen for å trene uke etter uke handler om å mestre aktiviteten samtidig som man jevnlig opplever å strekke seg seg det lille ekstra, sier Øystein.

Han mener man bør forvente resultater av den innsatsen man legger i treningen, men også være også fokusert på veien mot målet.

– Fremgang oppnås gjennom en variert, fysisk aktiv hverdag kombinert med stadig å pushe grensene sine.

– Jeg er også opptatt av kroppskontroll. Gjennom trening får man større bevissthet og kontroll av bevegelser, sier treningseksperten.

Øystein engasjerer seg for folkehelsen og er opptatt av at barn får et helhetlig tilbud som omfatter fysisk aktivitet minst èn time hver dag av kvalifiserte fagfolk, samt bygger opp et godt næringsrikt kosthold gjennom barnehagen og skolen.

– Det er i barneårene man skaper grunnlaget, og det er dessverre slik at ikke alle barn blir stimulert i riktig retning hjemme.

Øystein mener at det er flere ting som kan gjøres for å bedre folkehelsen.

– Samfunnsmessig er det også en selvfølge, mener jeg, at man kutter momsen på trening og sunn mat. Og eventuelt øker satsene på det usunne. Det bør også tilrettelegges for fysisk aktivitet både til og fra jobben og i løpet av arbeidsdagen generelt. I forhold til den voksende eldrebølgen mener jeg også at det er viktig å øke kunnskapen hos de eldre om effektene ved fysisk aktivitet. Gjerne kurs, inspirasjonsdager og tilbud om ulike aktiviteter ute og inne.

Øystein holder seg i form med styrketrening, sykling og mye hverdagsaktivitet.

LES OGSÅ: Er du sprek? Test din kondis her!

Kari Sellæg (39), klinisk ernæringsfysiolog:


– Jeg er opptatt av saker som handler om sammenhengen mellom kosthold og helse, særlig det som gjelder kosthold og vektreduksjon. Jeg håper at jeg som sportyekspert kan nå fram til flere at det bare er livsstilsendringer som kan gi varig vektreduksjon, slik at flere satser på å spise sunt resten av livet, i stedet for prøve kortvarige dietter og opplegg.

– Det viktigste som kan gjøres for folkehelsa er å få flere til å øke sin fysiske aktivitet. For å oppnå det trenger vi politiske beslutninger som tilrettelegger for mer fysisk aktivitet i skolen, arbeidslivet og lokalsamfunnet slik at hele befolkningen nås. I tillegg bør det satses på mer informasjon i media og andre kanaler, slik at holdninger endres.

Kari mener at et løft for folkehelsen vil være å gi kosthold og ernæring mer plass som fag i grunnskolen, i tillegg til at sunn skolemat innføres.

– Da vil alle få muligheten til å lære å spise sunt tidlig i livet. Videre har jeg tro på at befolkningens kostvaner kan påvirkes gjennom pris- og markedsføringsregulering, som for eksempel lavere priser på frukt og grønt, dyrere sukkervarer og begrenset reklame for usunne matvarer.

For å holde seg i form trener Kari minst tre ganger i uken.

– Jeg trener litt styrke, men mest kondisjoni form av intervalltrening, løping inne og ute, spinning og kondisjonstimer i sal. Jeg registrerer treningen i sportyklubb-kalenderen, og det motiverer meg veldig til å fortsette! I tillegg prøver jeg å få til en del hverdagsaktivitet ved å sykle til jobb, hente barn til fots og gå til butikken, forteller hun.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!