Vi har testet Volvo V40 i D3 utgaven på 150 hk   og med raus utstyrspakke. (Foto: Benny Christensen)
Vi har testet Volvo V40 i D3 utgaven på 150 hk og med raus utstyrspakke. (Foto: Benny Christensen)

Test Volvo V40 D3: Denne setter farge på hverdagen

Vi har bare ett ønske vil gjerne skulle hatt oppfylt.

Hva er dette?

Volvos nyeste modell – og deres første forsøk på å ta sin andel av det såkalt "Golf-segmentet". V40 er en kompakt og stilig modell – som på flere områder skiller seg fra det vi tradisjonelt forbinder med de trauste og praktisk orienterte svenske bilmerket.

Denne gangen tester vi bilen med høyt utstyrsnivå, og den spreke D3-motoren på 150 hk/350 nm, automatgir og det meste av utstyr. Det betyr mye moro – og høy pris.

LES OGSÅ: Volvo V40: Ny Golf-konkurrent byr på en verdensnyhet

Hvordan er den å kjøre?

Etter den første kjøreturen var det bare å stoppe og gå ut for å forsikre seg om at dette virkelig er en Volvo. Det kunne like gjerne vært en BMW. Den biter seg fast i svingene og elsker å bli utfordret. Styrefølelsen er ypperlig, du føler hele tiden at du har god kontroll – og vet hvor godt feste du har.

Forhjulstrekken er godt kamuflert – men ikke helt usynlig. Derfor: Vi skal ikke be om det og det kommer nok aldri til å skje, men vi ville elsket å prøve denne bilen med bakhjulstrekk!

Men for alle del, V40 er en fryd å kjøre allerede, og mange foretrekker også forhjulstrekk ...

LES OGSÅ: Her krasjer det som skal være verdens sikreste

Finest utenpå eller inni?

Volvo har store forventninger til nye V40 - og mottagelsen har så langt vært svært positiv. (Foto: Benny Christensen)
Volvo har store forventninger til nye V40 - og mottagelsen har så langt vært svært positiv. (Foto: Benny Christensen)

V40 er pen både utenpå og inni. Den passer kanskje best i et urbant miljø – med det moderne uttrykket, elegante LED-lys og tøffe detaljer.

Vår testbil er dessuten velutstyrt, med både skinnseter, panorama-glasstak, interaktivt dashbord og ikke minst stemningsbelysning som kan skifte mellom syv ulike farger.

Her er det bare å velge mellom blant annet lilla, grønn, hvit, rød eller blå avhengig av humøret. Snakk om å sette farge på hverdagen! Det høres kanskje litt jålete ut, men jeg innrømmer gjerne at det bidrar til å skape ekstra premiumfølelse.

Det samme gjør den elegante, belyste girspaken.

Vi har også sansen for midtkonsollen som er typisk Volvo – stilren og moderne. Etter litt bruk, er den også ganske lett å få oversikten over. Knappene er imidlertid mange og små – så hvis du har store fingre, må du sikte godt.

En liten detalj som er litt irriterende, er at du ikke selv kan slå på fjernlyset når du har på fjernlysassistenten.

LES OGSÅ: Volvo V40: – Dette kan være årets viktigste bilnyhet

Hvordan er plassen?

Det utvendige designet har gått litt utover de praktiske egenskapene. Bakluka er sterkt skrånende, slik at du mister plass. Men i praksis er det i alle fall lett å utnytte de 335 literne du har til rådighet – med god åpning og praktisk dobbeltbunn.

I baksetet er det god plass til to voksne – her er det lite å klage på med tanke på hvilken klasse bilen tross alt skal konkurrere i.

Foran finner du deg selvsagt godt til rette, både takket være god plass og ikke minst herlige seter.

Praktisk dobbelbunn - og god åpning - kompenserer for at det i utgangspunktet ikke er all verdens plass til rådighet i bagasjerommet.
Praktisk dobbelbunn - og god åpning - kompenserer for at det i utgangspunktet ikke er all verdens plass til rådighet i bagasjerommet.

LES OGSÅ: Volvo V40: 600 solgt dagen etter lanseringen

Går den bra?

Med den 5-sylindrede D3-motoren på 150 diesel-hestekrefter kjennes dette ut som en aldri så liten rakett. Gledelig er det også at Volvo har fått skikk på automatgiret – slik at det ikke oppleves noen forsinkelser når du forventer at det skal gires ned.

Forbruket blir imidlertid dårligere med automatgir – 0,52 l/mil mot 0,42 l/mil om du girer selv.

0–100 km/t er gjort på 9,6 sekunder – det er ikke spesielt kjapt, men bilen kjennes raskere ute på veien. Dette er forresten godkjente 0,3 sekunder tregere enn om du har manuell girkasse. Her har forskjellene vært langt styggere tidligere.

Lyden er dessuten slett ikke verst til å være en diesel. Når du drar på litt hører du syngingen fra 5-eren under panseret – og det er slett ingen ulyd.

Det ser ganske sportslig ut i en V40 - og slik oppleves den å kjøre også. D3-motoren gir den et bra kraftoverskudd ved normal kjøring - men noen racer ut av lyskrysset er den ikke.
Det ser ganske sportslig ut i en V40 - og slik oppleves den å kjøre også. D3-motoren gir den et bra kraftoverskudd ved normal kjøring - men noen racer ut av lyskrysset er den ikke.

LES OGSÅ: Volvo V40 Cross Country: Se hvor de har fotografert bilnyheten

Og hva er konklusjonen?

V40 er en skikkelig innertier – her har Volvo truffet blink. Og det tror vi også salgstallene vil speile framover.

Totalpakken, bestående av et spennende design, gode kjøreegenskaper, mulighet for mye utstyr, en rekke effektive motorer og lav inngangspris, gjør at vi spår vesentlig tøffere vilkår også for "originalen" og bestselgeren i Norge gjennom mange år: VW Golf.

Vi ville imidlertid gått for D2-motoren på 115 hk, med et CO2-utslipp på bare 94 g/km og en startpris på 268.800 kroner. Litt kjedeligere kanskje - men et utrolig godt kjøp.

Bil: Volvo V40 Type: D3 Motor: 2-liters turbodiesel, 5 syl. Effekt: 150 hk/350 nm 0–100 km/t: 9,6 (aut.) / 9,3 (man) Forbruk: 0,52 l/mil (aut.) / 0,42 l/mil (man.) Bagasjerom: 355 liter Pris: Startpris 268.800 kroner, D3 fås fra 321.800 kroner Pris testbil: 475.100 kroner

Interiør
Interiør

LES OGSÅ: Volvo V40: Så tøff blir den med R-Design