NICE TRY: Folk fra hele landet henvendte seg for å få eiendelene som «Fredrik» ville gi bort, men det var bare en Lotto-reklame i regi av reklamebyrået Try. Tingene ble gitt bort, riktignok - her er «Fredrik» (t.h) i ferd med å sende en heldig vinner (t.v.) hjem med et gratis elghode (midten). (Foto: Norsk Tipping/Try)
NICE TRY: Folk fra hele landet henvendte seg for å få eiendelene som «Fredrik» ville gi bort, men det var bare en Lotto-reklame i regi av reklamebyrået Try. Tingene ble gitt bort, riktignok - her er «Fredrik» (t.h) i ferd med å sende en heldig vinner (t.v.) hjem med et gratis elghode (midten). (Foto: Norsk Tipping/Try)

Norsk Tipping kan få gigantbot etter Finn.no-stunt

Forbrukerombudet mener Lotto-kampanje brøt markedsføringsloven.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tv2.no skrev i september om lottovinneren som ville gi bort alt han eide gjennom annonser på Finn.no.

Hele historien om «Fredrik» viste seg å være en bløff, iscenesatt av Norsk Tipping gjennom Try Reklamebyrå.

Flere medier gikk på limpinnnen, inkludert tv2.no.

Saken får nå etterspill som kan resultere i en saftig bot for Norsk Tipping.

– Ulovlig reklame

KRITISK: Forbrukerombud Gry Nergård. (Foto: Forbrukerombudet)
I en pressemelding Forbrukerombudet sender ut i morgen konkluderer de med at reklamestuntet var et klart brudd på markedsføringslovens forbud mot skjult reklame.

Ombudet vil nå be Markedsrådet «fatte et vedtak om overtredelsesgebyr» mot Norsk Tipping.

Boten bør ifølge Forbrukerombudet være på 150.000 kroner.

– På grunn av det store omfanget i denne saken, og for å forhindre at Norsk Tipping eller andre bryter forbudet mot skjult reklame i framtida, mener jeg at dette er nødvendig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: – Har vunnet i Lotto og gir bort alt jeg eier

Reagerer sterkt

Annonsene hadde 362.000 visninger, «Fredrik» mottok 32.000 mail og trafikken til «Gi bort-torget» hos Finn.no økte med 22 prosent.

Reklamestuntet nådde med det ut til et stort antall mennesker.

– Det bør være et velkjent prinsipp blant alle som driver med markedsføring at skjult reklame er forbudt, sier Nergård.

– Jeg reagerer sterkt på at Norsk Tipping på en så omfattende måte har brutt denne regelen, fortsetter hun.

Les også: Gavmild Lotto-vinner var PR-bløff

Ikke som andre

På direkte spørsmål fra «TV 2 hjelper deg» mens kampanjen pågikk svarte kommunikasjonssjef Magne Vikøren at «vi har ikke sett annonsene på Finn.no», og ville hverken bekrefte eller avkrefte at historien om lottomillionæren «Fredrik» var sann.

«Fredrik» viste seg å være en skuespiller innleid av Try Reklamebyrå, og stuntet var ment å skaffe oppmerksomhet rundt et velkjent Lotto-slagord.

– Det hele er dokumentert slik at prosjektet på en måte er en reklamefilm for Lotto, men gjort i virkeligheten, sa Janne Brenda Lysø i Try Reklamebyrå da PR-bløffen ble avslørt av Norsk Tipping selv.

Alle varene Norsk Tipping annonserte på Finn.no gjennom «Fredrik» var ekte, og ble gitt bort til virkelige personer. Varene ble handlet inn hos Fretex og på andre bruktmarkeder.