Det norske varebil regelverket tolkes med millimeter presisjon. Ofte er ikke
Det norske varebil regelverket tolkes med millimeter presisjon. Ofte er ikke "forbryterne" ute etter å omgå regelverket, men bare å gjøre førerplassen god og trafikksikker. Hva tjener vi som samfunn på ikke å bruke litt skjønn her?

Varebil-skilleveggen: Av og til blir én centimeter ganske drøyt

Bøyd festebrakett ga 100.000 i avgift. Har noen tenkt etter hvorfor?

Nylig kunne du lese her på Broom.no om en ulykkelig kvinne fra Vestvågøy i Lofoten som ble 100.000 kroner fattigere da hun ble stoppet i rutinekontroll med sin grønnskiltede varebil. En av festebrakettene for skilleveggen bak forsetene var bøyd, og dermed var varerommet én fattig – eller kostbar – centimeter for kort.

Saken har skapt "Broom-rekord" i leser-engasjement - når dette skrives er den kommentert 153 ganger, og delt 483 ganger på Facebook!

Les saken her:

Bileieren skal ha hevdet at dette ikke var en bevisst endring, men at den skal ha oppstått som følge av vanlig bruk.

At hun ikke fikk gehør for det på stedet er rimelig, utekontrollørene hører nok mange rare unnskyldninger. Men om vedtaket blir stående, og det samtidig kan sannsynliggjøres at skaden på festet har oppstått gjennom vanlig bruk, da blir denne saken ganske grotesk.

Hva har vi oppnådd?

Og skal vi tro historier om tilsvarende saker vi har hørt om tidligere, og også erfaringer som Broom-leserne har delt i kommentarfeltet til saken, så er det lite håp om at bileieren vil unngå å måtte betale.

Hva har vi i så fall oppnådd som samfunn, bortsett fra en uventet bonus på 100.000 kroner til fellesskapet? Har de som er ansvarlige for å forvalte dette regelverket noen grunn til å slå seg på brystet og være fornøyd med egen innsats?

”Vel”, vil de si mens de tvår sine hender; ”vi har et regelverk, og det må være likt for alle”.

For ingen har selvsagt nevnt ordet ”skjønn” for dem. Og det er sikkert ikke noe anbefalt grep i stillingsinstruksen.

Les også: Avgiftstilpassede biler - norsk folkesport med tradisjoner

I rettslæren på videregående ble vi lært opp til alltid å tenke på hva lovgiver hadde ment å legge til rette for, ikke bare å ramme. Det hørtes ut som et fornuftig prinsipp den gangen. For mange av oss vanlige mennesker vil det høres fornuftig ut fremdeles.

Del med Facebook-vennene dine!

Formålet med regelverket

Regelverket for varebiler er ment å legge til rette for at alle som trenger et kjøretøy for å frakte mye ”bagasje”, og som kan klare seg med én seterad, skal kunne gjøre det uten å måtte betale like mye i avgift som om bilen var full av seter og først og fremst beregnet på persontransport.

Først og fremst er det selvsagt tenkt som et bidrag til de som trenger bil i næring. Men noen har ikke behov for ”mer” enn en varebil rent privat, heller. De klarer seg med én seterad, og har kanskje også behov for den ekstra bagasjeplassen.

Mange sliter med at skilleveggen i varebilen er montert så langt framme at den gjør det ukomfortabelt å kjøre bilen. Men å flytte på den - det er overhodet ikke smart!
Mange sliter med at skilleveggen i varebilen er montert så langt framme at den gjør det ukomfortabelt å kjøre bilen. Men å flytte på den - det er overhodet ikke smart!

Det irriterer sikkert noen, som føler tapte avgiftskroner til statskassa som om det var et personlig tap. Ikke alle evner å forstå at alternativet for folk flest IKKE er å kjøpe den samme bilen med fulle personbilavgifter, men ofte å kjøpe noe gammelt ræl i stedet - som ikke genererer en eneste ny avgiftskrone til Staten.

Er det misunnelse?

Ikke rent få er sikkert også misunnelige på de som kjører varebilregistrerte, SUV-aktige biler med høyere standard enn de små ”pizzabilene”, og dermed sparer forholdsvis mye i avgift. Men for mange er slike biler med høy bakkeklaring, firehjulstrekk, høy totalvekt og gode forutsetninger for å trekke tunge tilhengere en nødvendighet i yrkessammenheng.

Og det må nå til syvende og sist bli opp til hver og en av oss å få definere sitt eget bil-behov.

Minstemålene for hva som skal kunne gå inn i bagasjerommet, den såkalte ”statskassa”, er absolutte, og regelverket håndheves altså i henhold til dette. Som om det overordnede målet med regelverket er å ramme alle likt. Men hva var regelverket ment å legge til rette for?

Les også: Innfløkte regler kan gjøre det dyrt å ha seng bak i bilen

Det er en kjent sak at verdens bilprodusenter ikke innretter sine nye modeller spesifikt etter målene på den norske avgiftskassa. Dermed blir førerplassen ganske trang selv i en del ganske store biler, for at skilleveggen skal få plass.

Lange sjåfører trenger også varebil

Regler må vi ha. Men det grenser mot et overgrep når de tolkes like firkantet som selve ”statskassa”.

Bil-behovet, og retten til varebil-avgift, burde veie like tungt for en person på 2 meter som frakter bordtennisballer i løs vekt bak veggen, og som dermed trenger å justere den for å kunne sitte behagelig og være en trygg sjåfør, som for en person på 1,70 som skal frakte Statens ”testkasser” – som vi formoder at de bruker når de er ute på kontroll...

De som
De som

Så lenge man ikke stapper hele familien inn i varerommet eller kjører pirattaxi med en slik bil, og beholder veggen i tilnærmet ”original” utførelse, burde det være åpenbart at man ikke forsøker å unndra seg avgift på feilaktig grunnlag. Og for de galningene som eventuelt kjører med varerommet fullt av usikrede passasjerer, så finnes det utvilsomt andre lovhjemler for å gi høyst fortjente reaksjoner.

Skjønn – evne og vilje?

Vi trenger regelverk, og i utgangspunktet må nok det si noe om mål, vekt og størrelser. Men vi trenger kanskje ikke kontrollører og endelige saksbehandlere utstyrt med millimetermål, så lenge man ser at bruken ikke går på tvers av formålet med regelverket.

Mange ønsker seg målbare og idiotsikre regler for absolutt alt her i verden. Da kan man slippe å bruke skjønn, slippe diskusjon om avgjørelser i ettertid. Slippe å tenke.

Det burde være ansatt nok folk innenfor det offentlige i dette landet til at noen kunne legge fra seg linjalen og nettopp bruke litt sunn fornuft i slike saker. Forhåpentligvis er det ikke evnen det skorter på – men det er nesten like skremmende om det er viljen som mangler...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Kjøpt brukt varebil? Sjekk om veggen er riktig montert!