Du får fort en syv år nyere bil om du er villig til å betale 50 000 kroner mer. Det kan ha mye å si for framtidige driftskostnader.
Du får fort en syv år nyere bil om du er villig til å betale 50 000 kroner mer. Det kan ha mye å si for framtidige driftskostnader.

Derfor kan billig bruktbil bli veldig dyrt

Hvor mye koster egentlig en bra bruktbil?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, vi trenger en god bil nummer to, ser særlig på Passat stv. Veldig usikker på hvor mye penger vi bør bruke, har diskutert med et par bilkyndige på jobben som mener 40.000-50.000 er nok til å få bra bil, men jeg trodde egentlig at 75.000-100.000 kroner er minimum. Viktig at det er god og sikker bil som ikke gir oss mye trøbbel på verksted og lign. Hva mener du er riktig å legge seg på her?

Benny svarer:

Heisann!

Dette er både et vanlig og ikke minst relevant spørsmål. Veldig mange lurer på nettopp dette og det er litt fristende å trekke fram den gamle floskelen om at det er dyrt å være fattig. Det er faktisk noe i det ...

Når det gjelder akkurat den bilen du spør om – VW Passat – så er skillet mellom 50 000 kroner og 100 000 kroner fort syv år og ofte også et godt antall kilometer (litt avhengig av motor/utstyr selvfølgelig)

Det gjør det ganske lett å anbefale hvilken du skal velge her, så lenge du har pengene som skal til.

Det sier seg selv at på en syv år, eldre bil som kanskje har gått 70.000 lengre, så kan det fort store forskjeller i utgiftene. Selv om det også finnes gamle biler med lav kilometerstand og god vedlikeholdshistorikk.

Et annet moment er jo dette med sikkerhetsutstyr som ESP, antall airbager etc.

Bruktbil er bruktbil...

Om man ser på billige koreanske biler, så kan man absolutt får god bil til 50 000 kroner, men når det gjelder litt større og tyske biler, så tror jeg fort man må opp i 70.000 kroner - og vel så det for å være rimelig safe. Men for all del: Bruktbil er bruktbil – og alt kan skje.

Sedan-utgave med liten motor som ikke er topputstyrt gir mest bil for pengene. Illustrasjonsbilde

Den gamle regla mi om god servicehistorikk og fersk EU-kontroll, samt en litt nøye sjekk gjelder uansett.

Akkurat når det gjelder VW Passat, hadde ikke den akkurat verdens beste kvalitet rundt 1999/2000 – altså for 50.000 kroners-bilene.

Men Passat ble heldigvis bedre utover på 2000-tallet og det er nok et godt argument for å bla opp litt ekstra her. For rundt 100.000 kroner får du 2005-modell stasjonsvogn. med dieselmotor (den siste av den gamle) og jeg vil absolutt anbefale deg å se på en av disse framfor de eldre.

Velger du en sedan og ikke er avhengig av mye utstyr og stor motor, kan du finne fine biler til denne prisen.

Håper dette oppklarte litt? Lykke til

Les mer om denne Passaten i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: På date med stygg bil? Glem det!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: