Chevrolet Camaro ZL1 Convertible: Denne bilen er fullstendig rabiat
For deg som både vil bli sett - og hørt - i nabolaget.
I disse dager kommer etter planen de første eksemplarene av Camaro ZL1 Convertible av årsmodell 2013 ut på veien. De tilsvarer på de aller, aller fleste måter råskinnet Camaro ZL1 som kom for et år siden, med den viktige forskjellen at man nå altså også kan nyte den fullstendig rabiate muskelbilen uten tak.
Normalt har dette en del å si for både kjøreegenskaper og fartsressurser. En bil uten tak blir mindre stiv enn en innelukket konstruksjon, og det pleier fabrikantene å følge opp ved å tilby litt mindre power i de åpne utgavene – selv om de gjerne bedyrer at forskjellene er ”minimale”.
Nesten like stiv
Fra Chevrolet serveres det denne gangen en helt annen historie. De understreker at den nye Camaroen var planlagt som convertible allerede helt fra start, og at man dermed har jobbet med svært avanserte avstivninger av karosseriet for å unngå vibrasjoner fra torpedoen og bakover, der man har lett for å både føle og av og til også høre ristingen.
Det har ført til at når ZL1-utgaven av Camaro også kommer i åpen utgave, har den i behold alle 580 hestekreftene fra den lukkede utgaven, levert av den ”LSA”-kodede 6,2 liters V8-motoren.
Les også: ZL1 - tidenes heftigste Camaro med tradisjonsrikt navn
Den leverer 754 newtonmeter moment, et tall som er like imponerende, og som viser litt av hva det åpne karosseriet får av utfordringer.
Avanserte forsterkninger
Men alt skal altså være under kontroll. Avstiving mellom støtdempertårnene og flere kryssrammer og forsterkninger i både for- og bakramme er på plass, og i tillegg er det bygget inn omfattende forsterkninger i selve torpedoveggen og mellomaksel-tunnellen i gulvet.
Også frontruterammen skjuler hydroformede stålforsterkninger både i sider og topp.
Dermed behøver man heller ikke gå på akkord når det gjelder fjæringen. ZL1 Convertible vil bli en kjørebil av høy klasse takket være tredje generasjons Magnetic Ride, GMs elektroniske dempersystem som allerede er anerkjent som et av markedets beste.
1.000 ganger per sekund
Elektriske impulser til metallsponene i systemet skal nå kunne justere fjæringskarakteristikken inntil 1.000 ganger per sekund, hvilket må kunne kalles ”ganske ofte”.
Les også: Niklas kjører Toyota MR2, men drømmer om Camaro
ZL1 Convertible får også Performance Traction Management som standard, et system som blant annet er kjent fra verstingen i Corvette-familien, nemlig ZR1.
Gjennom dette systemet integreres det nevnte Magnetic Ride Control med både traction-kontrollen og ESP-systemet, og også Launch Controllen – slik at virkelig inspirerte kjøreturer får sømløs elektronisk overvåkning via alle mulige systemer.
Slår adskillig dyrere biler
Alt dette skal gjøre den åpne versjonen så godt som identisk med coupeen å kjøre – og det lover godt når vi vet at en Camaro ZL1 coupe har tilbakelagt Nürburgrings "Nordschleife" på den meget respektable tiden 7:41.27.
Altså nærmer vi oss rene superbil-prestasjoner i en bil som, fremdeles i sjelen, er en ganske uhøytidelig modell, tilpasset et ungt og entusiastisk publikum.
Og selv om en ZL1 Convertible vil fjerne seg ganske markant fra prisbildet på en basis-Camaro lover man fra Chevrolet at dette ikke bare vil bli en oppsiktsvekkende bil som kan kjøre i ring rundt både Porscher, AMG-Mercedeser og andre tilsvarende biler, men at det også vil bli snakk om mye ”bang for the buck” prismessig.
Les også: Denne Camaroen ble solgt ny i Norge - og er nesten urørt