Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny

Ikke noe vanlig spørsmål denne gangen, skulle bare likt å vite om du har noen formening om hvorfor det finnes så inni granskauen stygge biler som SsangYong? Tenker da spesielt på den lille jeep-aktige modellen som heter Korando.

Naboen har en sånn og jeg må nesten flire hver gang jeg ser den. Tror du de bevisst prøvde å få den stå stygg som mulig? Skulle vært morsomt å få høre hva du tror om saken!

Hilsen fra Thomas.

Alt om SsangYong på broom.no – klikk her:

Benny svarer:

Hei Thomas!

Måtte humre litt da jeg leste spørsmålet ditt og jeg må også innrømme at jeg har fundert litt på det samme noen ganger. SsangYong har virkelig noen biler på samvittigheten som har skilt seg ut og som de aller, aller fleste av oss har sett på som direkte stygge.

Og ja – det er nok langt på vei helt bevisst. Husker jeg leste et intervju med en av designerne deres for noen år siden. En engelskmann som forklarte at det for SsangYong som en bitte liten bilprodusent var veldig viktig nettopp å skille seg ut.

På den måten ville folk legge merke til bilene deres og også huske navnet SsangYong. Og han mente det var mye bedre enn å lage noe ganske anonymt og dermed drukne i mengden.


Tøft av naboen

Nå er jo smak og behag også veldig forskjellig. Det som er lekkert, stilig og kanskje til og med tøft i Asia, kan bli oppfattet ganske annerledes på vår kant av verden. Etter hvert som det kinesiske markedet har blitt så enormt, må stadig flere bilprodusenter tilpasse bilene kinesisk smak. Vi ser det allerede – og det er noe vi kommer til å få mye mer av i årene som kommer.

Men tilbake til Korando: Ja, det er virkelig en merkelig skapning. Jeg har også undret meg over hva i all verden de har tenkt med den fronten. Men det faktum at jeg sitter og skriver dette nå og at mange dermed kommer til å lese om bilen på broom.no er jo i seg selv et lite bevis på at det fungerer og gir merket oppmerksomhet.

Hvis det gamle slagordet "All PR er god PR" – da er det vel bare å gratulere SsangYong!

Og uansett hva vi synes om utseendet: Jeg synes nå det er litt tøft gjort av naboen din å velge en bil som skiller seg så mye fra mengden!

PS: SsangYong børstet for ikke så lenge siden støvet av Korando-navnet igjen og bruker det nå på en kompakt SUV. Den er mye mer "normal" og skiller seg fint lite ut i trafikken.


LES OGSÅ: Ukjent SUV kan være et smart kjøp


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: På date med stygg bil? Glem det!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: