Legg merke til logoen over grillen   den kan bli et velkjent syn også i Europa etter hvert. Først ut i Mahindra offensiven er denne bilen, som heter Quanto.
Legg merke til logoen over grillen den kan bli et velkjent syn også i Europa etter hvert. Først ut i Mahindra offensiven er denne bilen, som heter Quanto.

Mahindra Quanto: Vil erobre Europa med råbillig SUV

Nytt merke med store ambisjoner – og lave priser.

Det er ingen hemmelighet at en rekke indiske og kinesiske bilprodusenter er i startgropen for å satse tungt i Europa. Det vil både gi oss en rekke nye bilmerker – og føre til ytterligere prispress. Felles for de fleste er nemlig at de vil konkurrere hardt på pris.

Et merke som så vidt er i gang i Europa allerede er indiske Mahindra. I fjor solgte de 563 biler i vår verdensdel – nå gjør de klar for en skikkelig offensiv som skal gi helt andre salgstall.

Kaller det SUV ...

Først ut er den nye modellen Quanto. Den har akkurat blitt lansert i India. I desember gjør den Europa-premiere på bilutstillingen i italienske Bologna og Italia blir også det første markedet – før Mahindra skal gå i gang med å etablere seg i en rekke andre land.

Inderne kaller selv dette en SUV, selv om mange kanskje vil mene at crossover er mer riktig betegnelse. Dette er i alle fall en kompakt, høyreist bil.

Underveis i utviklingen har Mahindra lagt vekt på solid byggkvalitet, den skal tåle både dårlige veier og ikke altfor ulendt terreng.

Mahindra har store ambisjoner, også for Europa. Quanto er første bil ut i den satsningen, debuterer i Italia like før jul.
Mahindra har store ambisjoner, også for Europa. Quanto er første bil ut i den satsningen, debuterer i Italia like før jul.

LES OGSÅ: De betaler aller mest for bensinen

Syvseter

De må også ha utnyttet plassen godt, for til tross for at bilen er så vidt under fire meter lang, har den plass til inntil syv personer.

Seteløsningen er klassisk 5+2, der vi tipper de to bakerste setene vil passe best for små barn.

Ett motoralternativ skal være klart i starten, en 1,5-liters diesel på 100 hestekrefter.

LES OGSÅ: Visste du at denne bilen bygges i India?

Under 60.000,-

Den Norges-aktuelle SUV-en Dacia Duster skal være pekt ut av Mahindra som hovedkonkurrenten. Også Duster selges tungt på pris, men det er grunn til å tro at Quanto kommer til å legge seg et godt stykke under.

I India koster bilen under 60.000 kroner. Det er nok grunn til å tro at Europa-tilpasninger vil øke dette noe, i tillegg kommer eventuelle avgifter.

Men uansett skal Mahindra sørge for at den koster en god del mindre enn alle sammenlignbare konkurrenter.

LES OGSÅ: Helt nytt bilmerke kommer til Norge

Eier SsangYong

Mahindra var for øvrig også en av produsentene som var aktuelle til å ta over Saab tidligere i år, men de forsvant ut underveis i prosessen.

De eier også koreanske SsangYong og har store ambisjoner, særlig når det gjelder offroadere og firehjulstrekkere.

Mahindra kaller den selv en SUV, men bilen er nok et stykke unna det de fleste av oss tenker når vi hører det navnet...
Mahindra kaller den selv en SUV, men bilen er nok et stykke unna det de fleste av oss tenker når vi hører det navnet...

LES OGSÅ: Er dette en god SUV til under 100.000 kroner?