Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo jeg har akkurat lest artikkelen deres og testen på Dacia Duster som nå kommer til Norge. Det er jo alltid spennende med nye bilmerker, men mener du det er å anbefale å kjøpe et merke som er så ukjent her i Norge? Hva tror du om verditapet på denne modellen framover, er det ikke grunn til å frykte at det blir mye høyere enn på andre tilsvarende modeller fra mer kjente merker? Hilsen fornøyd Qashqai-eier.

LES OGSÅ: Helt nytt bilmerke kommer til Norge

Benny svarer:

Hei Qashqai-eier! Jeg synes også det er moro med nye bilmerker, og Dacia har vi strengt tatt ventet en stund at skulle komme. De har hatt stor suksess de siste årene og nok også mer enn eierselskapet Renault hadde forventet vest i Europa.

Jeg liker utgangspunktet deres: Å lage enkle, men solide biler med velprøvet mekanikk. Noe av problemet med mange nye biler i dag er jo at de er så avanserte og har så mye utstyr at det blir veldig mye som kan gå i stykker. Mye av det er ting mange opplever at de egentlig ikke trenger. Dermed blir det ganske unødvendige frustrasjoner og utgifter på mange bileiere.

Dacia har dermed en veldig tydelig profil i markedet og det har de lyktes med.

Lav startpris

Når det gjelder verditap er det jo som kjent vanskelig å spå om framtiden. Men jeg tror absolutt ikke det bør være skummelt å kjøpe Dacia. I første omgang skal de bare tilby SUV-en Duster her hjemme. Det er en bil som matcher de fleste kriteriene for lavt verditap helt perfekt: Nemlig høyreist bil med dieselmotor og firehjulstrekk.

Startprisen er også svært gunstig. I alle fall de første årene kan det nok være snakk om litt høyere prosentvis verditap enn de beste konkurrentene, men da spiller naturligvis også startprisen inn - slik at totalregnskapet bør bli hyggelig.

I praksis får du helt ny Duster til bruktbilpris - hvis du sammenligner med tilsvarende konkurrenter. Dermed har du fem års garanti og det bør ikke være grunn til å frykte særlig mye feil og problemer med bilen på flere år.

Bak Dacia-satsingen står Motor Gruppen som i dag har importen på Renault og Mitsubishi. De er svært solide og har lange tradisjoner, når de satser på et nytt bilmerke tror jeg derfor det er grunn til å tro at de tenker langsiktig og gjør det som skal til for å lykkes.

Så nei: Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Dacia, det blir spennende å se hvordan bilen blir mottatt av markedet når den kommer til Norge om noen måneder!


Dacia Duster.


Vite mer? Her finner du vår test av Dacia Duster


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Store forskjeller: Her er de beste og verste bruktbilene fra hvert merke

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: