Selv om bilbudsjettet er begrenset til 50.000 kroner, går det fint an å få tak i tyske statusbiler med stjerne på panseret. Vi har plukket ut tre kandidater.
Selv om bilbudsjettet er begrenset til 50.000 kroner, går det fint an å få tak i tyske statusbiler med stjerne på panseret. Vi har plukket ut tre kandidater.

Så mye Mercedes får du for 49.900 kroner

Luksusbil, klassisk coupé eller gjerrig familiebil. Valget er ditt:

Bruktbilmarkedet er et herlig sted å oppholde seg. Her kan en drømme seg bort i fullstendig urealistiske prosjekter blant de dyreste modellene på markedet – eller en kan finne kupp til prisen av en litt dyr flatskjerm-TV. Mulighetene er nærmest uendelige.

Denne gangen har vi tatt en bruktbilrunde på Mercedes – og sjekket hva vi kan finne for inntil 50.000 kroner.

Det er ikke overraskende ganske mye å velge i – enten du er ute etter en vanlig familiebil, en god, gammel luksusbil eller en stilig coupe.

C-klasse: Familievennlig

Vi starter med alternativet for deg som ønsker en pen og gjerrig familiebil. C-klasse anno 2001 er en populær modell – og designet har tålt tidens tann bedre enn mange av konkurrentene.

Dessuten kan du trygt regne med at denne gir deg en komfort få kan matche fra samme perioden.

Den aktuelle modellen vi har funnet har for øvrig "riktig" farge, grei kilometerstand (drøyt 200.000), hengerfeste og pene alufelger.

Dessuten er det den fine 2-liters bensinmotoren som både gir helt greit fraspark og et rimelig forbruk. Også er det altså bensin – du får Jens og regjeringens velsignelse med på kjøpet! Helt til de skulle ombestemme seg igjen, i alle fall...

Feilmeldinger

Brooms bruktbilguide forteller at det kan være greit å sjekke forstilling, bærekuler, endeledd og styrestag.

At airbaglampen lyser er ofte bare grunnet en dårlig kontakt, også motorfeil-lampen har en tendens til å lyse uten at det faktisk er noe feil. Men skulle disse lampene lyse, er det naturligvis viktig å sjekke grundig.

Prisantydning er 50.000 kroner – pluss omregistrering. I praksis bør det være mulig å prute den akkurat under vår magiske grense.

Sjekk den fullstendige bruktbilguiden på C-klasse (2001-2007) her

Se hele annonsen her:

E-klasse coupe: Linjelekkert

E-klasse coupe er ikke det mest vanlige synet på veien - og et godt holdt eksemplar kan bli en aldri så liten klassiker.
E-klasse coupe er ikke det mest vanlige synet på veien - og et godt holdt eksemplar kan bli en aldri så liten klassiker.

Neste bil er en pen og klassisk coupe fra slutten av 80-tallet. Den er ikke så sportslig som utseendet kanskje gir inntrykk av – 2,3-literen på 136 hk er ikke mer enn du må ha i den store todørsmodellen.

Den har ikke urovekkende høye 220.000 kilometer på telleren – og er oppgradert til 1994-look.

Det er også montert H&R fjæring og dempere. Men nåværende eier har likevel ikke gått bananas når det gjelder styling og "pimping" – så denne kan kjøres også utenfor den lokale rånestripa, uten at du trenger å føle deg utilpass.

Rust

På disse bilene er det viktig å se etter rust – og ellers sjekke slitedeler og bremser.

Men i utgangspunktet var E-klassen av denne perioden solid som stein – så her kan det være mye bil igjen for pengene. 220.000 kilometer på denne bilen er for småtteri å regne, hvis tidligere eiere har vært nøye med oppfølging.

Prisen er 49.000 kroner.

Se hele annonsen her

LES OGSÅ: Dette må du sjekke på en bruktbil som er gått langt

S-klasse: Et skikkelig luksusflak

Slik så S-klassen anno 1991 ut da den var ny. Ikke spesielt lekkert å se på kanskje - men en plass- og komfortmessig kongebil.
Slik så S-klassen anno 1991 ut da den var ny. Ikke spesielt lekkert å se på kanskje - men en plass- og komfortmessig kongebil.

Den siste bilen i denne runden er rett og slett en god, gammel statusbil. S-klasse er jo den bilen som i størst grad avslører hva slags utstyr som etter hvert vil bli vanlig også på de mer "folkelige" modellene etter hvert.

Og 1991-modellen er intet unntak i så tilfelle. Akkurat denne årgangen ble det visstnok brukt nesten ti milliarder kroner på å utvikle – og resultatet ble en teknisk superbil og ikke minst et formidabelt luksusflak. Komforten denne bilen byr på går utenpå det meste fra samme tidsepoke.

Men det svært tunge og mektige designet har ikke holdt seg like godt som de to foregående modellene – og den begynner å se rimelig utdatert ut når det kommer til utseendet.

Mye kan gå galt

Ved kjøp av slike biler er det lurt å sjekke nettopp teknikken ekstra godt. Her er det mye som kan, og med tiden og stunder vil, gå galt. For eksempel kan noe så bagatellmessig som varme i setene bli en kostbar affære å fikse på disse bilene.

Ellers er interiøret et viktig punkt, sjekk for slitasje, lekkasjer fra takluka og ta en god runde for å se hvor mye rust som lurer i kriker og kroker.

S-klassen vi har funnet har prisantydning på 49.000 kroner.

Sjekk den fullstendige bruktbilguiden på S-klasse (1991-1998) her:

Se hele annonsen her