BMW X5 er en drømmebil for mange. Den store og velkjørende SUV-en byr på kjøreegenskaper en vanligvis ikke forbinder med en tung bil med høy bakkeklaring.

På bruktmarkedet ligger det imidlertid akkurat nå en helt spesiell 2007-modell X5 til salgs – som ytelsesmessig overgår de andre med god margin.

LES OGSÅ: BMW X5: Slik skal de slå tilbake mot Mercedes

500 hk

Hør bare på dette: Supersprint eksosanlegg, ESS-kompressor tuning-kit, Vorsteiner frontspoiler og diffusor, H&R-senkefjærer og ikke minst, her kommer rosinen i pølsa folkens, 500 hk!

Den har gått 97.000 kilometer – og blir din for en drøy million kroner.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne har tapt seg en million

Rask – og RASK!

Vanligvis får du X5 i E70-karosseriet (2007-) med en 3-liters diesel på 211, 235 eller 245 hk. Er du lysten på ekstra trøkk, og har penger nok, finner du en 3.0SD som har 286 hk.

Ingen av disse bilene er å betrakte som trege, i alle fall ikke sammenlignet med mange av de andre større SUV-ene.

Men det er jo alltid hyggelig å ha krefter til overs – og akkurat dette er det BMW-entusiastene hos SS Performance i Skien har sørget for med sin spesialversjon av X5. "Litt" mer guff ...

LES OGSÅ: BMW X3 M: Trippelturbo er fremtiden

350 hk – ikke nok

Utgangspunktet var en X5 med BMWs 4,8-liter V8-er. Ikke småtteri det heller. Den yter nemlig 350 hk originalt fra BMW. Det er nok til å sende den drøyt 2 tonn tunge X5-en til 100 km/t på drøyt 6,5 sekunder.

I utgangspunktet ingen grunn til å føle seg undermotorisert der altså – med mindre du jobber hos SS Performance naturligvis.

LES OGSÅ: - Hvor billig får jeg en bra BMW X5?

M5-krefter

De har nemlig montert en kompressor og viftet litt med en tryllestav, slik at motoren plutselig har muskler verdig en "M-power"-betegnelse. 500 hk er mer eller mindre nøyaktig det samme som forrige generasjon M5. Og vi vet jo litt om hva den bilen kan prestere!

Det blir med andre ord ganske så livlig når du presser ned høyrefoten i denne bilen.

Her er motoren SS Performance har brukt som utgangspunkt for sin ekstreme X5. Med kompressorhjelp yter den 500 hk.

LES OGSÅ: Bruktbilene fra Helvete: BMW X5

Mye utstyr

Og det er ikke bare på motorsiden dette er en helt spesiell bil. ESS har passet på å style den og å proppe den full av utstyr også.

Utover en velfylt standard- og ekstrautstyrsliste bys det på 22" felgpakker til både sommer- og vinterdekk, oppgradert navigasjon til 2010-varianten med 3D-kart og innebygd harddisk, DVD-skjermer i nakkestøttene og LED-lys innvendig.

LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste

Seriøse folk

Det er ikke ofte vi anbefaler å kjøpe en bil som er tunet. Da skal du vær trygg på at de som har stått for jobben vet hva de holder på med, at drivverket tåler det – og at tidligere eier ikke har kjørt bilen helt sønder og sammen.

Når det gjelder prosjektene til SS Performance, er vi imidlertid åpne for å gjøre et unntak. Dette er folk som kjenner BMW ut og inn. Når de først gjør noe, så gjør de det som regel skikkelig. Så her er det lov å la seg friste.

LES OGSÅ: BMW X6 M: SUV-er blir ikke mye råere enn dette

Koster mye

Men det koster naturligvis å være kar. For samme pris kan du kjøpe en 2012-modell med syv seter, 5 års garanti og proppfull av utstyr. Så spørs det hva du synes er mest verdt ...

Det som gjelder for alle X5-er er imidlertid at alt av vedlikeholdskostnadene blir høye uansett hvordan en snur og vender på det – både når det gjelder service, reparasjoner og deler.

Vi kan jo for ordens skyld også nevne at en original X5M koster godt over 2 millioner kroner. Dette er en bil med 555 hk – som gjør 0–100 km/t på rundt 5 sekunder.

Dette er BMW X5M slik originalen ser ut. Den kom på markedet i 2010 - og har 555 hk.

Se hele annonsen her:

LES OGSÅ: BMW M-sport: Dette har BMW aldri gjort før