Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Jeg har akkurat lest artikkelen deres om bilen som har høyest verditap. Jeg har selv kikket litt på denne Saab-modellen (9-3) da familien har lange tradisjoner med å eie en Saab. Jeg trenger egentlig ikke stasjonsvogn og den blir uansett også litt for dyr nå, men derfor tenker jeg på sedanen i stedet.

Er ikke den med i undersøkelsen? Hvis ikke er det noen spesiell grunn til det? Man skulle vel tro at verditap på den vil kunne være enda høyere enn på stasjonsvogn? Skulle gjerne visst hva du mener om dette! Mvh. Anders.

LES OGSÅ: Denne bilen er Norgesmester i verditap

Benny svarer:

Hei Anders. Verditapet på Saab de siste årene har ganske riktig vært voldsomt. I artikkelen du sikter til kommer det fram at en fem år gammel 9–3 stasjonsvogn har tapt seg mellom 61 og 65 prosent, det er mest av alle bilene i undersøkelsen.

Når det gjelder sedanen og hvorfor den ikke er med. Årsaken til det er nok at antallet 9–3 sedaner i LeasePlans bilpark er ytterst lite (om noen). Men når stasjonsvogna har et så stygt verditap, er det klart at det går enda verre ut over sedanen.

Generelt taper jo sedaner seg mer enn stasjonsvogner. Saabs problem med 9–3 lenge var at de bare hadde sedan (eller Sportssedan som de selv yndet å kalle den), da stasjonsvogna endelig kom, var det egentlig for sent. Bilen hadde blitt frakjørt av mange konkurrenter og manglet nyhetens interesse.

Men i praksis ble det altså solgt en del sedaner, særlig de første årene. Det gjør at det er ganske mye å velge mellom på bruktmarkedet og her kan du gjøre usedvanlig gode kjøp.

Les mer om 9–3 i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Trekke på årene

Mange sliter med å i det hele tatt få byttet inn Saab når de skal kjøpe ny bil og ekstra vanskelig er det å komme med en sedan. Da blir det enten skambud – eller selge den selv. Og for privatselgere er det sannelig ikke lett å få en noenlunde brukbar pris for disse bilene.

For deg som bruktbilkjøper er det naturligvis en hyggelig situasjon. Kommer du over en fin 9–3 sedan, er det vanskelig å finne mer bil for pengene. Du kan få bil som både er nyere og har gått kortere, enn tilsvarende modeller til samme pris fra andre merker. Men OBS: Dette er nok bare smart hvis du har tenkt å ha bilen en god stund, for det er grunn til å tro at verditapet vil fortsette.

De aller beste kjøpene gjør du fra privatperson og på "vanlige" biler, med standard motorisering og utstyrsnivå. Her er markedet mettet, det er flere selgere enn interesserte kjøpere – og det gjør at det naturligvis bare er å prute i vei.

Disse bilene begynner jo fort å trekke litt på årene (snart ti år for de eldste), så det er viktig å sjekke bilen godt også før du kjøper. Servicehistorikk og en fersk EU-kontroll er viktig. Det aller beste er å kjøpe fra en Saab-entusiast som har tatt ekstra godt vare på bilen sin og behandlet den med silkehansker. Da kan du få en billig bil som gir deg gunstig bilhold i mange år framover.

Lykke til med jakten!

LES OGSÅ: – De tok livet av Saab – med fullt overlegg

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: