Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du lyst på en engelsk, sportsbil som er like legendarisk som den er klassisk? En skikkelig sportsbil av den gamle, gode sorten – enkel, med teknikk hentet fra andre produksjonsmodeller som er enkel å vedlikeholde, men som har et lekkert og elegant og typisk sportsbilkarosseri?

Nå har du sjansen. Historien bak denne bilen er som så mange ganger før – at tiden til eieren ikke strekker til.

Selskap på låven

Austin Healyen har derfor bare blitt stående. Heldigvis har den ikke stått alene. Den har hatt selskap på låven av en 1959 Chevrolet Impala.

Sistnevnte velger eieren å beholde, men har nå lagt ut sin Austin Healey 100–6 til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay

Puslespill. Alle delene skal være på plass, de bør nok pusses opp / restaureres før de monteres igjen. (Foto: eBay)

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?

Så godt som komplett

Hvor lenge bilen har stått sier historien ikke noe om, men etter det tykke støvlaget å dømme, er det snakk om lang tid.

Bilen er nok å regne som et skikkelig restaureringsobjekt, men ifølge selgeren skal den være så godt som komplett. 24 bud har kommet inn i skrivende stund - det høyeste på 9600 dollar, eller i underkant av 60.000 kroner.

Hele annonsen finner du her:

Klassisk oppskrift

Austin Healy er en skikkelig billegende, og ikke veldig mange ble produsert. Bare 14.436 biler så dagens lys fra den kom i 1956, og til den ble erstattet av Austin Healey 3000 i 1959. Det vi si at bilen på bildene er siste årsmodell av 100–6.

Under det lange panseret finner vi en oppgradert versjon av samme motor som man fikk i familiebilen Austin Westminster. En rekkesekser med to SU-forgassere – klassisk, engelsk oppskrift med andre ord!

Rekkesekser med to SU-forgassere ¿ klassisk, engelsk oppskrift. Effekten er på 117 hk.

Effekten var til å begynne med 102 hk, men ved hjelp av bedre topplokk og endrede manifolder, kom effekten etter hvert opp i 117 hk. Slik som denne bilen.

Nok til at den gjør 0–100 km/t på ca. 10 sekunder, mens toppfarten nærmet seg 170 km/t. Jeg kan love deg at det var raskt på 50-tallet, selv om det kanskje ikke er spesielt imponerende i dag.

Klarer du å få den annonserte bilen til å se slik ut igjen, så kan du faktisk få 400 000 kroner for den!

Les også: Denne ser du ikke hver dag!

Gå i pluss

Skikkelig fine originalbiler eller topp restaurerte biler selges for 50.000 dollar eller rundt 300.000 kroner.

Så har du sansen for engelske sportsvogner, har en velutstyrt garasje og litt godt med tid – så har du muligheten til å sikre deg et skikkelig sportsbilikon her. Samtidig bør det faktisk være mulig å gå i pluss på prisen her også. Det er slett ikke dagligdags når det gjelder restaurering av bil.

Les hvorfor disse bilklenodiene selges: