Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke ofte det kommer helt nye bilmerker til Norge, men nå nærmer det seg snart debut for et merke som de siste årene har skaffet seg et solid fotfeste ellers i Europa.

Vi snakker om Renaults lavprismerke Dacia. Etter en forsiktig start i 2004, har de bygget seg opp til å bli en produsent med en rekke modeller – og med stor suksess i flere markeder.

Lansering etter nyttår

Flere Dacia-modeller har de siste par årene kommet inn til Norge via firmaer som har importert direkte.

Jan Traaseth er i dag leder for Renault i Norge.

Men nå er det altså snart klart at Dacia får en offisiell importør. Bak dette står Motor Gruppen – selskapet som i dag har importen av Mitsubishi og nettopp Renault.

– Vi har noen få detaljer igjen på importavtalen ennå, men dette går i orden.

– De første biler kommer før jul og lansering skjer rett etter nyttår, forteller Jan Traaseth som er leder for Renault i Norge.

LES OGSÅ: Nå har luksus-SUVen blitt billig

Konkurransedyktig pris

Slik ser det ut inne i Dacia Duster, enkel, grei og ujålete.

I første omgang skal et 15-20 forhandlere selge Dacia og importøren satser i første omgang på den SUV-en Duster. Dette er en kompakt og ujålete bil – til en svært konkurransedyktig pris.

– Vi mener den er helt perfekt for norske forhold. Dette er akkurat en slik bil som mange norske bilkjøpere ønsker seg, sier Traaseth.

Prisen ser ut til å starte på 259.000 kroner. For den prisen får du en kompakt SUV, med 1,5-liters dieselmotor og firehjulstrekk. Alle biler får ESP, og aircondition, bluetooth, og elvinduer – for å nevne noe.

Prismessig konkurrerer Duster mot biler som Suzuki SX4 og Toyota UrbanCruiser – mens den plassmessig matcher suksessbiler som Mitsubishi ASX og Subaru XV.

Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her:

Flere modeller?

– Hva tenker dere om antall biler her?

– Vi legger opp til 500 biler det første året. Så er målet å vokse videre fra det, sier Traaseth.

Dacia har i dag en hel modellrekke og flere biler er på gang. Traaseth sier dette om de vil ta inn flere modeller enn Duster:

– Det er absolutt ikke utenkelig. Dacia er et spennende bilmerke som er i framgang og det skjer mye på flere områder. Vi vil vurdere fortløpende muligheten for å ta inn flere Dacia-modeller.

Her er Duster under testing på norske landeveier. Flere eksemplarer har kommet til landet via paralellimport.

Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart

Utenfor storbyene

– Helt til slutt: Hvem mener dere er i målgruppen her?

– Vi tror vi skal nå bredt med denne modellen. Men i hovedsak snakker vi nok om godt voksne kunder, fra utenfor storbyene. Der er snobbefaktoren gjerne litt lavere og kriteriene rundt bilvalg kanskje mer preget av praktiske behov enn å vise seg fram. Vi tror også at mange bruktbilkjøpere vil kjøpe en ny Duster fremfor en noen år gammel SUV, når de finner ut at de kan få en ny bil med moderne utstyr for prisen av en bruktbil, sier Jan Traaseth.

Blir du overrasket? Dette er Bærums-SUVen

Du imponerer kanskje ikke naboen veldig mye med bilvalget, men Duster er en bil som viser seg kompetent på en rekke områder. (Foto: Camilla Christensen)

Vi har naturligvis testet den – les mer om Duster her:

Kan du tenke deg å kjøpe Dacia? Fortell i kommentarfeltet under: