Første generasjon Ford Mondeo er ikke lenger så vanlig å se i trafikken. Denne ser ut akkurat slik som du husker dem, men den er likevel litt uvanlig... (Foto: Privat)
Første generasjon Ford Mondeo er ikke lenger så vanlig å se i trafikken. Denne ser ut akkurat slik som du husker dem, men den er likevel litt uvanlig... (Foto: Privat)

Bilen min Ford Mondeo 2,5 V6: Dette er ikke helt hva du tror

Gammel og treg stasjonsvogn? Neida!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

På 80- og 90-tallet hadde Ford Sierra og første generasjon av etterfølgeren Mondeo et utrolig grep på norske bilkjøpere. Dette var ansett som noe i retning av den komplette familiebilen for norske forhold, og de tronet i toppen av salgsstatistikkene år etter år - etter år.

Les også: Granada ble også levert med V8 - men få vet om den

”Nesten alle” hadde en slik...

I dag er det lenger mellom de første Mondeoene, så langt at man faktisk har begynt å legge merke til dem igjen. For svært mange nordmenn er en fin bil av denne typen et hyggelig gjensyn som vekker minner om en bil man en gang hadde – selv om bilen i seg selv kanskje ikke er så spennende.

Her er vinkel-sekseren som gjør at denne bilen har et penere lydbilde enn de aller fleste. Den blir ikke akkurat mindre tørst, men det er en helt annen sak... (Foto: Privat)

Men det gjelder de fleste, og ikke alle. Og på ingen måte denne bilen. For det som ser ut som en vanlig Mondeo stasjonsvogn er ikke så veldig vanlig likevel, i hvert fall ikke når du åpner panseret.

Sjelden luksus-utgave

2,5-liters V6-motoren som ligger der er en ganske uvanlig motorisering i norske Mondeoer, ettersom den gjorde bilen mye dyrere enn de mange utstyrsfattige versjonene som ble tilpasset de daværende verdigrensene som påvirket firmabil-beskatningen her i landet. Behovet for en luksusmodell av det som de fleste så på som en mellomklassebil var ikke større enn at de fleste klarte å oppgradere til en Scorpio i stedet.

Del med Facebook-vennene dine!

V6-motoren på 170 hester var heller ikke oppdratt til sparsomhet, og var kjent for å være ganske glupsk på bensin.

Mondeoen er artig til å være forhjulstrekker, men på vinteren hadde det likevel vært morsommere med skyv på bakhjulene, konstaterer eieren. (Foto: Privat)

Fin motorlyd

Men lydbildet var selvsagt et helt annet med denne motoren enn de vanlige rekkefirerne, og de få som kostet på seg en Mondeo utenom det vanlige fikk i hvertfall en mer eksklusiv kjørefølelse bak rattet på en slik bil. Selve komforten var som kjent allerede på plass, da disse bilene fikk mye ros for gode seter og greit førermiljø.

Les også: Moro for lite penger - hva med en Mondeo ST 200?

Eier: Alexander Hultgren, (16)

Bosted: Stjørdal.

Bilen: Ford Mondeo 2,5L V6, 1994-modell.

Hvor lenge har du eid den? I 4 måneder.

Skulle hatt bakhjulstrekk

Hva har du gjort med den? Bytta girkasse og slipa rust.

Liker best med bilen: At det er stor motor. Artig bil tross at det er en framhjulstrekker!

Her skal det bli skikkelig lyd etter hvert, lover Alexander. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: Framhjulstrekker. Ikke artig nok på vinterstid.

Beste opplevelse med bilen: Var på vinterføre på vei til hytta. Bilen kjørte ut av veien, rygga lett opp igjen.

Har lyst på Granada

Fremtidsplaner for bilen: Sette i mine "nye" Dynabel DY-9412 subber med stor nok forsterker. Lakkere den opp. Ta understellsbehandling.

Drømmebil: Ford Granada 2,8 i - fullt utstyrt!

Annet: Bilen kjøpte jeg av en kar fra Trøndelag for en rimelig penge. Noe småfiks, men lett arbeid. Bilen heter Laila. Jeg og mutter' n deler på bilen, og den går nå som "familiebil".

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Også forrige generasjons ST 220 kan være et kupp

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Alexander om? Bruk kommentarfeltet under!