Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Varebil er som regel synonymt med fullt fokus på praktiske egenskaper – og lite vekt på design og feelgood-faktor.

Men noen unntak finnes og her kommer VW med ett til: Caddy i Cross Edition.

Knall grønn

Den debuterer på nyttekjøretøy-utstillingen i Hannover disse dager. Og her får vi se en ny og atskillig tøffere utgave av varebilen som er Norges suverent mest solgte.

I knallfargen Viper Green er det ingen fare for å ikke synes i trafikken med denne. VW har også gitt bilen et helt nytt stylingkit, der særlig de kraftige, sorte skjermbuene gir karakter. I tillegg er det blant annet kanallister på sidene.

Du vil neppe tro det – men dette er en varebil!

Offroad-faktor

Slik ser det ut inne i spesialutgaven Caddy Cross.

Under støtfangerne kryper det også opp "skliplater" både foran og bak, et velkjent VW-triks for å gi offroad-faktor.

Også innvendig har det skjedd ting. Grønnfargen preger både setevangene og dørsidene og er med på å fortelle at dette ikke er noen vanlig Caddy.

REAL KLASSIKER: Les testen av Mitsubishi Pajero som varebil her:

Salget øker

Foreløpig er ikke alle detaljer kjent, men Cross-Caddyen skal komme med flere motoralternativer, også med muligheten for 4Motion firehjulstrekk.

Så langt i år har Caddy for øvrig en markedsandel på 16.7 prosent blant varebilene her til lands. Og salget er sterkt økende – opp 21,9 prosent sammenlignet med samme periode i 2011.

Med sorte ruter og stylingpakke - samt svært karakteristisk grønnfarge - er dette en Caddy som skiller seg ut blant de andre varebilene.

LES OGSÅ: Prisbombe med 4x4 og sju seter