NICE TRY: Folk fra hele landet henvendte seg for å få eiendelene som «Fredrik» ville gi bort, men det var bare en Lotto reklame i regi av reklamebyrået Try. Tingene ble gitt bort, riktignok   her er «Fredrik» (t.h) i ferd med å sende en heldig vinner (t.v.) hjem med et gratis elghode (midten). (Foto: Norsk Tipping/Try)
NICE TRY: Folk fra hele landet henvendte seg for å få eiendelene som «Fredrik» ville gi bort, men det var bare en Lotto reklame i regi av reklamebyrået Try. Tingene ble gitt bort, riktignok her er «Fredrik» (t.h) i ferd med å sende en heldig vinner (t.v.) hjem med et gratis elghode (midten). (Foto: Norsk Tipping/Try)

Gavmild Lotto-vinner var PR-bløff

Det finnes ingen «Fredrik» – mannen som ville gi bort alt han eide på Finn var oppdiktet.

TV2.no skrev i forrige uke om den mystiske Fredrik, som etter å ha vunnet i Lotto ville gi bort alt han eier. Dette inkluderte en bil, et elghode og en gardin.

Avslørte bløffen

Men mandag kunngjorde Norsk Tipping i en pressemelding at Fredrik bare var en bløff. Det eneste som var reelt var gjenstandene han ville gi bort, som ble hentet av glade mottakere i en leilighet i Oslo.

«Gjennom 100 annonser på FINN.no ble rubbel og bit gitt bort og søndag 16. september kunne de heldige som ble trukket ut hente sine ting hos «Fredrik».», skriver Norsk Tipping i pressemelding.

Ikke som andre millionærer

Mannen som utgir seg som Fredrik på bildene er en skuespiller hentet inn fra Reklamebyrået Try. Målet med stuntet var å skape oppmerksomhet og understreke reklamemottoet «Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer».

GRATIS BIL: «Fredrik» låser opp og overrekker en gratis bil til en heldig mottaker som svarte på en av de 100 annonsene som ble publisert på Finn. (Foto: Norsk Tipping/Try)
GRATIS BIL: «Fredrik» låser opp og overrekker en gratis bil til en heldig mottaker som svarte på en av de 100 annonsene som ble publisert på Finn. (Foto: Norsk Tipping/Try)

– Det hele er dokumentert slik at prosjektet på en måte er en reklamefilm for Lotto, men gjort i virkeligheten, sier Janne Brenda Lysø i Try Reklamebyrå.

Les også: – Har vunnet i Lotto og gir bort alt jeg eier

Finn-annonsene var reelle og alle gjenstandene ble gitt bort. Eiendelene som ble gitt bort ble kjøpt på Fretex og andre bruktmarkeder.

– Vi hadde et ønske om å finne på noe nytt og gjøre en annen vri, sier kommunikasjonsrådgiver Roar Jødahl i Norsk Tipping til tv2.no.

Annonsene hadde 362 000 visninger, Fredrik mottok 32 000 mail og trafikken til Gi bort-torget økte med 22% i forrige uke.

FIN GARDIN: Fredrik-karakteren poserer sammen med mottakerne av en gratis gardin. (Foto: Norsk Tipping/Try)
FIN GARDIN: Fredrik-karakteren poserer sammen med mottakerne av en gratis gardin. (Foto: Norsk Tipping/Try)

Finn ønsker flere stunts velkommen

PR- og informasjonssjef i Finn, Lene Kallum, er positiv til stuntet og ønsker flere velkommen til å gjøre lignende kampanjer.

– Så lenge salget er det som gis bort er reelt er det greit for oss, og det var det i denne sammenhengen. Folk har originale ideer. Det er folk velkommen til å gjøre så lenge det lovlig det de gjør, sier Kallum.