Vixen 21 TD: Bobilen for deg som vil ha det moro på ferieturen

Her kan du dra på tur med en nyrestaurert sjeldenhet.

Ganske utpreget kjøpebrød fasong gjør ikke Vixen 21 TD til en utpreget vakker skapning. Likevel hadde den sjeldne bobilen kvaliteter som den er rimelig alene om fremdeles, 25 år etter at den ble bygget. (Foto: Craigslist.com)
Ganske utpreget kjøpebrød fasong gjør ikke Vixen 21 TD til en utpreget vakker skapning. Likevel hadde den sjeldne bobilen kvaliteter som den er rimelig alene om fremdeles, 25 år etter at den ble bygget. (Foto: Craigslist.com)

En bobil er gjerne konstruert for at den skal gi et hyggelig opphold når man har kommet frem til bestemmelsesstedet for ferieturen, med de hensyn det er mulig å ta for at turen dit heller ikke skal bli direkte utrivelig.

Svært få - om noen - er bygget for at de også skal være behagelige, økonomiske og rett og slett spenstige å kjøre. Men her er et unntak.

Les også: 1961 VW Transporter - dette er camping-nostalgi

En av rundt 300 produserte

Bilen på bildene er en 1986-modell Vixen 21 TD. Den har du muligens aldri hørt om tidligere, og det er ikke så rart: Vixen Motor Company bygget visstnok bare rundt 600 biler totalt i årene mellom1986 og 1989, hvorav rundt halvparten av den opprinnelige utgaven som du ser her.

Bilen er temmelig nyrestaurert, og bortsett fra annen motor
  og noen små detaljer ser det hele ut til å være gjort med materialer
  og på en måte som bringer tankene tilbake til 1986, da bilen var ny.
  (Foto: Craigslist.com)
Bilen er temmelig nyrestaurert, og bortsett fra annen motor og noen små detaljer ser det hele ut til å være gjort med materialer og på en måte som bringer tankene tilbake til 1986, da bilen var ny. (Foto: Craigslist.com)

Denne er rimelig nyrestaurert, og for øyeblikket til salgs på nettstedet Craigslist for 39.000 dollar eller beste bud i San Francisco, California. Det må sies å være mye særpreg for 225.000 kroner.

Se annonsen her:

Bakgrunnen for bilen var amerikanernes hang etter ”mobile homes” kombinert med en erkjennelse av at de var store og upraktiske, hadde dårlige kjøreegenskaper og var tørste. Vixens glassfiberkarosseri var bredt, men kun 183 cm høyt, og bilen kunne derfor parkeres i en vanlig garasje.

Turbodiesel fra BMW

En vanlig amerikansk garasje, bør vi kanskje tillegge. For den var tross alt 640 cm lang.

Dette bidro også til både lav vekt og et uvanlig lavt tyngdepunkt, og med noe for USA så uvanlig som en turbodieselmotor – for øvrig levert av BMW – var det duket for svært hyggelige drivstoffregninger så vel som fine kjøreegenskaper.

Full ståhøyde innvendig ble fikset ved hjelp av motorisert hevetak,
  som sammen med nedfellbare trekantvinduer foran og bak gjorde bilen tett
  og fin også med taket oppe. (Foto: Craigslist.com)
Full ståhøyde innvendig ble fikset ved hjelp av motorisert hevetak, som sammen med nedfellbare trekantvinduer foran og bak gjorde bilen tett og fin også med taket oppe. (Foto: Craigslist.com)

Motoren lå bak og drev bakhjulene, og bortsett fra visse problemer med overoppheting fungerte det hele utmerket.

Del med Facebook-vennene dine!

Takket være hevetak med nedfellbare vinduer ble det også ståhøyde inne i bilen, der det var spiseplass for fire personer, to enkeltsenger foran, dobbeltseng bak over motoren og et baderom med både dusj og toalett.

Se video: Dette må være verdens mest manøvrerbare campingvogn

Kjøkkenavdelingen var selvsagt også på amerikansk vis bygget opp rundt mikroen og kjøleskapet, som kunne kobles til ”landstrøm”. I tillegg inneholdt standardutrustningen et spritkjøkken.

Tok aldri av

Til tross for at bilen hadde sine kvaliteter, tok ikke salget av i USA, og Vixen modifiserte den med mer tradisjonelt, høyt tak og bensinmotor i et forsøk på å øke salget. Det fikk liten effekt, og dermed gikk Vixen Motor Company ut av historien omtrent samtidig som at 80-tallet gikk over i 90-tallet.

Lyst og trivelig inne i bilen når taket er oppfelt. Totalt har
  bilen sove- og spiseplass til fire, samt kjøkken, bad og toalett. (Foto:
  Craigslist.com)
Lyst og trivelig inne i bilen når taket er oppfelt. Totalt har bilen sove- og spiseplass til fire, samt kjøkken, bad og toalett. (Foto: Craigslist.com)

Akkurat dette eksemplaret har blitt en smule modifisert underveis. Ifølge selgeren skal første eier ha vært en av sjefene hos GM, noe som muligens kan forklare hvorfor den originale BMW-turbodieselen og den manuelle girkassen i dag er erstattet av en GM 7,4 liters big block bensin-V8 med automatkasse, samt nivåregulering hentet fra Cadillac.

Hyggelig forbruk, selv med V8

Ifølge selgeren kjører bilen i dag 15-20 miles per gallon, tilsvarende 1,2 til 1,6 liter per mil. Slett ikke dårlig med den motoriseringen, men likevel langt fra de 0,8 liter per mil som man kunne oppnå med den originale BMW-dieselen på plass.

Lav nok til å gå inn i en normal garasje, var ett av argumentene
  for denne bilen. Med lengde på 640 cm burde nok garasjen være bygget
  for et røslig amerikansk flak - og ha brede porter. (Foto: Craigslist.com)
Lav nok til å gå inn i en normal garasje, var ett av argumentene for denne bilen. Med lengde på 640 cm burde nok garasjen være bygget for et røslig amerikansk flak - og ha brede porter. (Foto: Craigslist.com)

Likevel regner vi med at det man helst måler når man er på tur med denne, er antall ”smiles per gallon”, som amerikanerne sier. For her er man garantert oppmerksomhet for en velkjørende og sjelden doning.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Triple E Empress - dette er maksimal bobil-luksus